מנכ"ל עיריית ת"א לשעבר, אלי עשת, הורשע במירמה בפרשת המעקבים אחרי חברי מועצה

הורה לשלם כ-100 אלף ש' מכספי העירייה למעקבים אחרי מורדוב וסולמי *ביקורת של ביהמ"ש על שלמה להט

"פקיד עירוני בכיר, המנסה לפגוע בדרך של הבאשת ריחו בנבחר הציבור, ובאמצעי של חקירה פרטית, מוליך את השירות הציבורי בעיני הציבור אל תדמית קלוקלת ובלתי ראויה, עד כדי העמדת הרשות כמי הפוגעת ביכולת התפקוד החופשי של נבחר הציבור". כך קבע היום (ג') שופט בית משפט השלום בת"א, זכריה כספי, בהחלטתו להרשיע את אלי עשת, לשעבר מנכ"ל עיריית ת"א, בעבירות של מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

בכתב האישום נאמר, כי ב-1992 החליט עשת להזמין מכספי העירייה חקירה פרטית נגד בן-ציון מורדוב ואיתן סולמי, חברי מועצת העירייה, אשר מתחו ביקורת על תפקוד העירייה ועובדיה, ואף הגישו עתירות לבג"ץ כולל כנגד עשת עצמו.

עשת פנה למשרד החקירות CGI, בבעלות צבי נווה, והלה ביצע במשך כשלושה חודשים חקירה כנגד מורדוב וסולמי. תמורת החקירה שולמו מכספי העירייה כ55 אלף שקל, כאשר בחשבונית נרשם, כי הם בעד "יעוץ למנכ"ל".

משקיבל עשת לידיו את תוצאות החקירה, הוא החליט להזמין השלמת חקירה לגבי מורדוב, ופנה לחברת החקירות תשבץ. במהלך שבועות אחדים בוצעה ע"י תשבץ חקירה אודות מורדוב, ועשת אישר את התשלום לתשבץ מכספי העירייה בסכום של 54,339 שקל, כאשר בחשבונית נרשם בהוראתו "יעוץ מישקי למנכ"ל העירייה".

התביעה טענה, כי בכך שעשת הורה על ביצוע חקירה פרטית נגד שניים מחברי מועצת העירייה, ועל מימונה מכספי העירייה, תוך רישום כוזב של חשבוניות התשלום במסמכי העירייה - הוא ביצע מעשה של הפרת אמונים.

השופט כספי אומר, כי לא יתכן שפקיד בכיר, מנכ"ל עירייה, יורה על ביצוע חקירה כנגד חברי מועצת העירייה, באמצעות משרד חקירות פרטי. זאת, אפילו אם הוא סבור, כי יש בפעולותיהם ובדרך התבטאותם משום פגיעה כלשהי בעירייה, ואפילו הוא מבקש להגן על תדמית העירייה ועובדיה.

השופט קבע, כי עשת פעל מתוך אינטרס אישי של נקם ושילם, נטל מכספי הציבור באמצעי הסתרה וכזב לצורך מימון פעולות שלא באו לשרת את האינטרס שלהם, וגרם לרשות נזק כספי העולה כדי יותר מ-100 אלף שקל.

בשולי פסק הדין ציין השופט, כי העדרן של הוראות או הנחיות, לא כל שכן - העדרו של גורם מבקר בעיריית ת"א, בכל הנוגע לעריכת חקירות פרטיות, נושאי החקירה ודרך הזמנתן, היווה כר נרחב לביצוע המעשים בפרשה זו. דעתו של שלמה להט, ראש העירייה לשעבר, הסבור שאין צורך בהוראות כאלה, איננה מקובלת עליו.

השופט כספי סבור, כי קיומן של הוראות בעניין, נחוץ ואף הכרחי, ואם טרם נעשה הדבר - הוא מציע לעשותו. (ת.פ 1620/95). «מאת יצחק דנון «מנכ"ל עיריית ת"א לשעבר, אלי עשת, הורשע במירמה בפרשת המעקבים אחרי חברי מועצה «הורה לשלם כ-100 אלף ש' מכספי העירייה למעקבים אחרי מורדוב וסולמי *ביקורת של ביהמ"ש על שלמה להט