מעריב שוב מנפיק בשיא; הפעם לציבור לא יהיו סיבות להתלונן

ינפיק אג"ח סטרייט, למרות שהכשרת הישוב מחזיקה מעל %90 במניותיו * מנתוני ההנפקה: העיתון מוכר בממוצע 190 אלף עותקים בימי חול ו-330 אלף בשישי וחג *היקף המנויים מוערך ב"עשרות אלפים"

בדיוק ארבע שנים חלפו מאז ביצע העיתון "מעריב" את הנפקתו הראשונה והיחידה עד כה לציבור. היום (ב') הפיצה הבורסה את תשקיף ההנפקה השני של זרוע התקשורת מקבוצת הכשרת הישוב. מעריב מתכוונת לגייס 49 מ' ש' באג"ח סטרייט, העומדות לפירעון בשנים 2005-2003, צמודות קרן וריבית לשער היציג של הדולר, ונושאות ריבית שנתית בשיעור משתנה שיהיה בגובה ריבית לייבור לפיקדונות דולריים.

כבשנת 94' כך גם עתה, נמצאת משפחת נמרודי, בעלת השליטה בהכשרת הישוב, במהלך נרחב של גיוסי הון בחברות הקבוצה. קדמו למעריב החברה האם, הכשרת הישוב (אג"ח סטרייט) והחברה האחות, מלונות הכשרת הישוב (אג"ח להמרה).

בעקבות גל הגיוסים הקודם של חברות הקבוצה, הופנו כלפי הנמרודים טענות על כי מכרו לציבור מניות במחירים מופקעים. בהנפקה הנוכחית לא יהיו כנראה למשקיעים מהציבור סיבות להתלונן, וזאת מהסיבה הפשוטה שמעריב, כאמור, תנפיק אג"ח סטרייט ללא רכיב מנייתי או המיר.

* שווי: חברת מעריב הוצאת מודיעין נסחרת כיום בשווי הגבוה ביותר שבו נסחרה מעודה - כ-110 מיליון דולר. זאת, לאחר עלייה של יותר מ-%500 בשער המניות מאז שלהי 96' ועלייה של %64 מאז תחילת השנה הנוכחית. שווי זה, גבוה ביותר מפי שלושה מההון העצמי שלרשות החברה. אגב, האויב הגדול של מעריב, העיתון "ידיעות אחרונות", עדיין מוערך בסכום גבוה פי כמה של כ-700 מיליון דולר, לפי המחיר ששילמו על פי הערכות אליעזר פישמן וחיים בר-און ז"ל תמורת %24.6 ממניותיו.

* רווחיות: כבשנת 94' כך גם עתה, מונפקת חברת מעריב החזקות לאחר שנת שיא ברווחיה. החברה, שתוצאותיה משקפות את פעילותו של העיתון "מעריב" וכן את חלקה במניות חברות התקשורת האלקטרונית מת"ב וטלעד, נרכשה על ידי משפחת נמרודי בתחילת שנת 92', והונפקה לאחר שנה שבה הגיע הרווח הנקי ל-19.4 מיליון שקל.

לאחר כמה שנים של דעיכה, ששיאן בהפסד כבד של 10.5 מיליון שקל בשנת 94', שוב רוכבת הנפקת מעריב על תוצאות מזהירות - רווח נקי של 22.4 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 97', המלמד יותר מכל על ירידה דרסטית במחירי חומר הגלם העיקרי של מעריב - הנייר - שמחירו חזר לרמה שהתקיימה בעת הנפקתה הראשונה של החברה.

* תפוצה: במעריב העריכו היום, שיחס מכירת העיתונים לעומת "ידיעות אחרונות" ירד מאז נטלו הנמרודים את ניהול החברה, מ-1:4 לטובת "ידיעות" ב-92' ל-1:1.5 כיום. מעריב הפיצה ברבעון השלישי אשתקד 190 אלף עותקים בממוצע בימי חול ו-330 אלף בימי שישי וערבי חג.

לעומת הרבעון המקביל בשנת 93', ערב הנפקתה הראשונה של מעריב, מדובר על גידול של %9 בתפוצה בימי חול ושל %12.6 בשישי ובחג. לעומת הרבעון המקביל ב-96', לא חל גידול בתפוצה הממוצעת.

מערך ההפצה של מעריב, עולה מהתשקיף, גדל מאז תחילת 94' מ-7,500 נקודות מכירה ל-10,000 נקודות. החברה מעסיקה כיום 160 מובילי עיתונים לעומת 130 מובילים לפני ארבע שנים. מחיר העיתון עלה מ-2 שקלים בימי חול ו-4 שקלים בשישי ובחג, ל-3.3 שקלים ו-6 שקלים בהתאמה.

אחוז ההחזרות של עיתונים שנמסרו להפצה מלמד על התייעלות, שכן הוא ירד מ-%14-%23 ב-93' ל-%9.5 בלבד ב-98'. חלק מההתייעלות נעוץ כנראה בפיתוח מערך הפצה למנויים, המקבלים מידי בוקר את מעריב לפתח ביתם. החברה איננה מדווחת את מספרם המדויק של המנויים, ומציינת כי מדובר ב"עשרות אלפים". מחיר מנוי שנתי במעריב הוא 1,317 שקל, כשהעיתון נותן הנחות לסקטורים מסוימים באוכלוסיה.

* הכנסות: לעומת הרבעון השלישי ב-96', חלה עלייה מזערית של %1.1 בהכנסות מעריב ממכירת עיתונים, שהסתכמו ב-44 מיליון שקל. עלייה גדולה יותר, בשיעור של %7, חלה בהכנסות ממודעות - 63.8 מ' ש'

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 97', הגיעו הכנסות מעריב ממכירת עיתונים ל-132 מיליון שקל (עלייה של %2.8), ואילו הכנסות ממודעות ל-179 מיליון שקל (עלייה של %4.4). היחס הוא 43:57 לטובת ההכנסות ממודעות. בסוף 93' עמד יחס זה על 37:63.

* בעלות: מאז הנפקת מעריב ב-94', ניצלה הכשרת הישוב את ירידת מחיר המניות, והגדילה את חלקה היחסי במעריב. בעקבות ההנפקה מאז, אמורה היתה הכשרה להידלל ל-%84.75 ממניות העיתון. להנפקה הנוכחית היא מגיעה עם החזקה של יותר מ-%90 המתחלקת בינה (%88.87) לבין עופר נמרודי, יו"ר הדירקטוריון של החברה.

בהנפקה הנוכחית לא מתכוונת הכשרת הישוב להידלל כלל (האג"ח אינן להמרה), ולמרות זאת התחייבה לרכוש בהנפקה עד %50 מהאג"ח המוצעות בתשקיף.

ואגב שליטה, תמורות מרחיקות לכת התחוללו מאז התשקיף הקודם בהכשרת הישוב עצמה, כאשר משפחת נמרודי הגדילה את שליטתה בחברת האם מ-%59.28 ממניות ההון ו-%18.55 ממניות ההצבעה לפני ארבע שנים, ל-%73.24 ו-%46.48 בהתאמה, לאחר שביצעה בשנה וחצי האחרונה את מסע הרכישות המרשים ביותר של בעל עניין בחברה שבשליטתו.

* שכר והטבות: בתשעת החודשים הראשונים של 93' גרף עופר נמרודי 735 אלף שקל כשכר ומענק ממעריב. אשתקד, בתום תקופה דומה, הסתכם הסה"כ של נמרודי ב-1.4 מיליון שקל, כמעט פי שניים. במעריב נהנה נמרודי משכר בעלות של 58 אלף שקל בחודש וכן ממענק של עד %3 מרווחי החברה לפני מס, שהשנה היו כאמור גבוהים מתמיד. בנוסף, מעמידה מעריב לרשות נמרודי רכב צמוד מסוג ריינג' רובר על כל ההוצאות הכרוכות בכך (כולל הוצאות המס), ומפרישה עבורו לקרן השתלמות %7.5 מגובה משכורתו החודשית. «מאת שי שלו «מעריב שוב מנפיק בשיא; הפעם לציבור לא יהיו סיבות להתלונן «ינפיק אג"ח סטרייט, למרות שהכשרת הישוב מחזיקה מעל %90 במניותיו * מנתוני ההנפקה: העיתון מוכר בממוצע 190 אלף עותקים בימי חול ו-330 אלף בשישי וחג *היקף המנויים מוערך ב"עשרות אלפים" «מאת שי שלו «מעריב שוב מנפיק בשיא; הפעם לציבור לא יהיו סיבות להתלונן «ינפיק אג"ח סטרייט, למרות שהכשרת הישוב מחזיקה מעל %90 במניותיו * מנתוני ההנפקה: העיתון מוכר בממוצע 190 אלף עותקים בימי חול ו-330 אלף בשישי וחג *היקף המנויים מוערך ב"עשרות אלפים"