נבחנת אפשרות להשקעה של מריל לינץ' באי.בי.אי

נבדקת אפשרות להידוק שיתוף הפעולה, כולל אפשרות למיזוג או רכישה, בין בנק ההשקעות האמריקני מריל לינץ' לבין חברת הברוקרים אי.בי.אי - כך נודע ל"גלובס".

אי.בי.אי היא חברת הברוקרים הפרטית הגדולה ביותר בארץ, ומריל לינץ' היא חברת הברוקרים הגדולה ביותר בארה"ב. הידוק שיתוף הפעולה בין שני הגופים, בדרך של מיזוג, רכישה או השקעה כלשהי של מריל לינץ' באי.בי.אי, צפוי ליצור על כן את גוף הברוקרג' החזק ביותר בארץ. חזק במידה ניכרת מכל גוף פרטי אחר בשוק הישראלי, ואולי חזק דיו כדי להתחיל ולהתחרות אפילו בבנקים.

שני הגופים עובדים כבר כיום יחדיו. חברת אי.בי.אי מתפקדת, הלכה למעשה, כנציגתה של מריל לינץ' בארץ, והיא ייצגה אותה במרבית העיסקאות הגדולות האחרונות שביצעה מריל לינץ' כאן. בראש ובראשונה מדובר בעיסקה בה נרכשו %12.5 מהונה של בזק, אבל גם בהשקעות קודמות שנעשו - באגיס, לירז ועוד.

עם זאת, עד כה מדובר היה בשיתוף פעולה עסקי בין שני הגופים, ולא בשיתוף בבעלות. לאחרונה, בשל הידוק הקשרים בין שני הגופים, עלתה גם האפשרות הזו על הפרק. עם זאת, מדובר כנראה ברעיונות ראשוניים בלבד, ובשלב זה אי אפשר לדבר אפילו על מו"מ המתנהל בנושא.

לכניסה של משקיעים זרים לחברות ברוקרים ישראליות, עם זאת, יש כבר תקדים אחד: חברת ההשקעות השוודית פרובנטוס נכנסה לפני מספר שבועות לגרעין השליטה בחברת הברוקרים נשואה.

בשוק ההון מעריכים כי גופים זרים נוספים בוחנים את האפשרות להגדיל את מעורבותם בשוק הישראלי באמצעות כניסה לחברות ברוקרים מקומיות, וידוע כי יו.בי.אס, שהודיע על כוונתו להפוך לחבר בבורסה בארץ, שקל לקבל מושב כאן באמצעות חברי בורסה קיימים - לפני שבחר לפתוח שלוחה עצמאית. ההערכה היא כי ככל שמעורבות המשקיעים הזרים בשוק ההון הישראלי תגדל, כך יגדלו היקפי שיתופי הפעולה - העסקיים או ההוניים - בין הברוקרים המקומיים לעמיתיהם בחו"ל.

אי.בי.אי היא חברת הברוקרים הגדולה בארץ, על אף שהיא אינה מוכרת מחוץ לחוגי שוק ההון. זאת משום שהחברה מפנה את מאמציה לקהל הלקוחות המוסדיים בלבד, ואינה פונה לציבור הרחב (בניגוד למריל לינץ', המתמחה בארה"ב בתחום הריטייל דווקא).

החברה, המוחזקת חלקית בידי החברה הציבורית גחלת, סיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח של 7.7 מיליון שקל. במקביל לה סיימו החברות האחיות אמבן ואי.בי.אי קרנות נאמנות את אותה תקופה ברווח של 1.4 מיליון ו-1.7 מיליון שקל. חברת גחלת, המחזיקה רק בכמחצית מהון המניות של שלוש החברות מקבוצת אי.בי.אי, סיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח של 7.5 מיליון שקל.

אי.בי.אי מתמחה בניהול תיקים סולידיים, עבור לקוחות מוסדיים גדולים. היקף ניהול התיקים שלה הוא הגדול ביותר מבין הברוקרים הפרטיים ומוערך במספר מיליארדי שקלים. בהיקף ניהול הקרנות שלה החברה היא אחד משני הגופים הגדולים בקרב הברוקרים הפרטיים (ביחד עם אנליסט), והיא מנהלת יותר מחצי מיליארד שקל. -לחברה גם חברת חיתום הנחשבת למצליחה ביותר בשוק, יחידה גדולה לעיסקאות מחוץ לבורסה, וכן יחידת קשר פעילה למשקיעים הזרים. הקשר העיקרי של יחידה זו, כאמור, הוא עם מריל לינץ'.

אי.בי.אי פועלת בשוק מאז אמצע שנות ה-70. היא נמצאת בבעלות צבי לובצקי, דוד וייסברג ועמנואל קוק. «מירב ארלוזורוב «נבחנת אפשרות להשקעה של מריל לינץ' באי.בי.אי «