נחתם ההסכם לרכישת שקם מזון על ידי שופרסל

תמורת 77 מיליון דולר * היקף המכירות של רשת המזון של השקם: 400 מיליון שקל בשנה

נחתם ההסכם לרכישת רשת המזון של השקם ע"י שופרסל. ההסכם נחתם הלילה, לאחר מו"מ ממושך. סכום הרכישה הוא 77 מיליון דולר. גרשון זלקינד, יו"ר ומנכ"ל חברת שקם, הודיע היום (ד') כי תמורת מחיר זה תרכוש שופרסל 26 חנויות בתוספת ערך המלאי וציוד עודף. העיסקה לא כוללת את החנויות בקניון איילון, אבן גבירול, יפו ונתניה.

זלקינד הדגיש, כי חלק חשוב מעיקרי העיסקה עם חברת שופרסל הוא הבטחת המשך העסקתם של העובדים בחנויות המזון, וקליטתם בחברת שופרסל תוך שמירת זכויותיהם. זלקינד הוסיף כי חברת שקם תתמקד מעתה בפיתוח רשת בתי הכל-בו של השקם, ורשת שקם אלקטריק.

המו"מ למכירת רשת המזון התנהל מול רשתות גרינברג, קו-אופ צפון/היפרשוק, קו-אופ הריבוע הכחול ושופרסל. הסכום אותו ביקש הבעלים של השקם, גרשון זלקינד, עבור רשת המזון, עמד על כ-70-80 מיליון דולר. ההצעה הנגדית הראשונית עמדה על כ-50 מיליון דולר.

העסקה טעונה אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים. ככל הנראה, תאושר העסקה, משום שמדובר במכירת רשת מפסידה בתהליך קריסה.

היקף המכירות השנתי הכולל של השקם עומד על כ-1 מיליארד שקל. היקף המכירות של רשת המזון של השקם עומד על כ- 400 מיליון שקל בשנה. החברה מפעילה כ-22 אתרים למזון בלבד, מתוך כ-30 אתרים של הרשת. חלק מן האתרים פחות אטרקטיביים, בגלל מיקומם בפריפריה.

השקם מפעילה בשלב זה גם את השקמיות. מנכ"ל רשת השקמיות התפטר לאחרונה. ברבעון השלישי של השנה, רשם השקם הפסד תפעולי של 14.9 מיליון שקל, והפסד של 16.6 מיליון שקל.

בסוף שנת 1994 רכשה קבוצת אלקו מידי הממשלה את גרעין השליטה בחברת שקם תמורת 54 מיליון דולר. הקבוצה השקיעה עשרות מיליוני דולרים בפיתוח החברה, הקימה את שקם גאלרי, סגרה סניפים מפסידים ופתחה סניפים חדשים. בתחרות מול הרשתות הגדולות, שופרסל וקו-אופ הריבוע הכחול, כמו גם מול קו-אופ צפון/היפרשוק ורשת גרינברג, לא הצליחה שקם לשמור על היתרון היחסי שלה.

ההחלטה הנוכחית של השקם מוגדרת על ידי הנהלתה כהחלטה אסטרטגית להתמקד במספר קטן יותר של עסקים, ובמקרה זה, ברשת בתי הכלבו וברשת שקם אלקטריק. שקם תמשיך להפעיל בשלב זה גם את השקמיות, עד לפתיחת המכרז עליהן השנה. בשטח יפעלו שקם ושופרסל בשיתוף פעולה, מאחר ובחנויות מסוימות, בעיקר בגדולות שבהן, תהיה בקומה אחת חנות כלבו של שקם, ובקומה השניה חנות שופרסל. שאר החנויות יהפכו לחנויות שופרסל לכל דבר.

מנכ"ל אלקו אחזקות, אורי קויאטק: "בסך הכל, הצלחנו להביא לשיפור משמעותי ברשת המזון של השקם, אבל כמו בכל עסק שבו היתרון לגודל הוא עצום, ברשת שיווק קמעונאית - יתרון זה הוא משמעותי אף יותר. הגענו למסקנה שהנחיתות בנושא הגודל, לא מאפשרת להגיע לרווחיות ותשואה להשקעה שהיינו רוצים לקבל. הגענו למסקנה שהפיצול העסקי בתוך השקם איננו מאפשר התמקדות הנהלת החברה בתחום ספציפי, ושעדיף להתמקד בתחום הכלבו, החשמל והאלקטרוניקה. בענף זה אין הבדלים גדולים בין הרשתות".

קויאטק הוסיף: "ההחלטה של ההנהלה, למרות שניתן לפרשה כאילו לא רצינו לפעול בתחום, חשובה, למרות שאולי איננה פופולרית. הסכום ששולם לנו הוא סכום נאה, והוא משקף את שווי הנדל"ן של החנויות בהן פועלת השקם, ואת המוניטין והעובדים שיש בחנויות. שופרסל קנתה נתח שוק, אותו על תשתית קיימת. אנו כבר מכינים תוכנית עבודה לפיתוח רשת בתי הכלבו, הוספת מותגים, חנויות חדשות. עכשיו, כשיש לנו משאבים ואפשרות להתמקד, ההנהלה תפעל להפיכת הרשת לרשת מצליחה".

רכישת השקם עוררה את כעסם של הספקים, החוששים כי רכישה כזו תחליש את כוחם בנושא תנאי הסחר, תגרום לפגיעה בנושאי הסכמי הבונוסים, ותאפשר לרשתות הגדולות להפעיל על הספקים לחץ ישיר, שעלול לגרום לפגיעה קשה בעסקיהם.

יעקב גלברד, מנכ"ל קו-אופ הריבוע הכחול ויו"ר איגוד רשתות השיווק: "גורם אחד יצא מהתמונה. הוא התחרה על מקומו בשוק, ולמעשה הוא נעלם, עם רכישתו ע"י אחת החברות הפועלות בשוק, מה שמותיר 4 רשתות המרכזות היום את המסחר הקמעונאי בישראל. הרשתות הגדולות הגדילו את חלקן בשוק הקמעונאי בהתמדה בשנים האחרונות. אין משמעות מיוחדת לעובדה שהשקם נרכש ע"י אחת מהן.

"היקף המכירות של שופרסל כ-3 מיליארד שקל. של השקם כ-400 מיליון שקל. מספר זה עומד מול גידול שחל בריבוע הכחול ישראל - כ-600 מיליון שקל ב-96', ומספר מאד דומה של בין 600-500 מיליון שקל בשופרסל, כך שקצב הפיתוח של הרשתות הגדולות היום, הוא דומה.

"היקף מכירות השקם בערב הרכישה, איננו מהותי במונחי גידול במכירות. זה אומר שהשופרסל רכשו עוד כמה סניפים. עצם החלטת המכירה על ידי השקם היתה החלטה אסטרטגית, שנבעה מהקשיים בהם היה נתון השקם בשנים האחרונות.

מספר הסניפים הוא לא זה שקובע, אלא מחזור המכירות. הכמות איננה איכות. זו קניית חבילה.

"התשובה שלי תהיה בהמשך פיתוח הריבוע הכחול, על פי תוכניות הפיתוח והמשך פריסת הריבוע הכחול. להערכתי, עוד לא תם עידן המזוגים וההתחברויות. עוד יהיו כאלה". -דורון קשוב, מנכ"ל קו-אופ צפון/היפרשוק: "צר לי שבסופו של תהליך, העשירים נהיים יותר עשירים. הרי תמיד יוכלו רשתות השיווק לתת הצעות גבוהות יותר מאשר הרשתות הבינוניות, גרינברג, קו-אופ צפון היפרשוק, ולכן מלכתחילה היה מיותר כל הנושא של בדיקה ע"י כל הגופים. יש לזה השלכות לגבי הקמעונאות בעתיד. הדבר יגביר את הריכוזיות בשוק ואת עוצמתה של רשת שופרסל מול הספקים". «זהבה דברת «נחתם ההסכם לרכישת שקם מזון על ידי שופרסל «תמורת 77 מיליון דולר * היקף המכירות של רשת המזון של השקם: 400 מיליון שקל בשנה