נשואה לאייזנברג או לי.ל.ר?

בימים האחרונים, במקביל לזעזועים שעוברים השווקים הפיננסיים בעולם, מאיים זעזוע מקומי ברחוב אחד העם, מול בניין הבורסה, להפוך לרעידת אדמה שתגרור את בעלי המניות בחברת הברוקרים הוותיקה והסולידית נשואה לבית המשפט. לפני כשנתיים, בעקבות מכירת מניותיהם של מנהלי החברה, אליעזר כרמל ושמואל אבישר, הפכה נשואה לשלוחה פיננסית עבור שלושה מהכוחות החזקים במגזר העיסקי המקומי - החברה לישראל ואי.די.בי (באמצעות חברת י.ל.ר שוקי הון) ובנק הפועלים (באמצעות חברת פיתון שבבעלות החברה הבת פועלים שוקי הון).

באוגוסט 97' הצטרף גורם חדש לבעלי המניות בנשואה. החברה השוודית פרובנטוס, בעלת יצרנית ציוד הספורט פומה, רכשה מחצית מאחזקות י.ל.ר בחברה (%26.8) וקיבלה אופציה לרכוש את יתרת המניות. לדברי מקורות בי.ל.ר השבוע, סירבה פועלים שוקי הון, לה הוצעו תחילה המניות שנמכרו לפרובנטוס, לרכוש מניות אלו באותם תנאים.

יתרה מכך, במהלך החודש האחרון חתמה פועלים שוקי הון על הסכם שהעביר את כל זכויותיה במניות נשואה - %23 - לאיל הפיננסים שלמה אייזנברג. מכירת מניות נשואה לאייזנברג נפלה על י.ל.ר (דרכה מושקעות כאמור בנשואה הן החברה לישראל והן אי.די.בי) בהפתעה. מקור בחברה אמר בתחילת השבוע כי פועלים שוקי הון ניסתה לעקוף הסכם למתן זכות סירוב הדדית שנחתם בינה לבין י.ל.ר בכך שמכרה לאייזנברג את פיתון (דרכה החזיקה במניות נשואה) ולא את המניות עצמן. אי לכך, דיווחה י.ל.ר לבורסה, ההסכם בטל.

באותו הסכם נקבע גם כי פועלים שוקי הון תמנה שני דירקטורים בנשואה. לאחרונה הופיע שלמה אייזנברג כדירקטור חליף מטעם פועלים שוקי הון בנשואה. י.ל.ר מבקשת למנוע כעת מנציגי פועלים שוקי הון או אייזנברג להמשיך להופיע בישיבות הדירקטוריון של נשואה.

השלכה נוספת שיש לביטול ההסכם נוגעת ליתרת מניות י.ל.ר בנשואה (%26.8). לגבי מניות אלו ניתנה לפרובנטוס אופציה, שתעביר את השליטה בנשואה לידיה. אייזנברג עשוי לטעון, כי זכות הסירוב תקפה, ובמקרה שפרובנטוס תחליט לממש את האופציה שניתנה לה לרכישת יתרת מניות נשואה מי.ל.ר, על י.ל.ר להציע לו אותן תחילה.

אתמול הגיבה פועלים שוקי הון לטענות י.ל.ר: "הודעת ביטול ההסכם של י.ל.ר פורסמה יום לאחר שנציגיה של פיתון העלו שאלות בדירקטוריון נשואה לגבי עסקה, שבעלי עניין בנשואה הם לכאורה גם בעלי עניין באותה עסקה, ובקשר לאופן קבלת ההחלטות בעסקה זו", כותבת פועלים שוקי הון. "לפיכך, רואה פיתון בהודעת הביטול של י.ל.ר הפרה בוטה של ההסכם והיא תפעל בהתאם".

הכוונה היא למו"מ עליו דיווחה נשואה בתחילת השבוע, לרכישת מניות בחברת ההשקעות זנקס, שהשליטה בה נמצאת כיום בידי פרובנטוס ואי.די.בי. פועלים שוקי הון רומזת ככל הנראה כי תנאי העיסקה, שהינה "עיסקת בעלי עניין", אינם מקובלים עליה.

דווקא שלמה אייזנברג, יש לציין, התבטא בעבר כמי שרואה את שיתוף הפעולה בינו לבין י.ל.ר ופרובנטוס כבסיס מכובד וראוי לניהול נשואה. עם זאת, התבטא היום גורם מקורב, כי במידה ודרישתו של אייזנברג לכבד את הסכם מינוי הדירקטורים בנשואה לא תיענה בחיוב, לא יהסס זה מלקחת את י.ל.ר ופרובנטוס לבית המשפט כדי לאכוף את ההסכם. «שי שלו «נשואה לאייזנברג או לי.ל.ר? «