סאיטקס רכשה את עידנית תמורת 60 מיליון דולר במזומן

החברה תמחוק ברבעון הראשון 45-40 מיליון דולר * אחד הדירקטורים בחברה הוא אפי ארזי

"כל השנים התקיפו את סאיטקס שהיא לא מנצלת את המזומנים שיש לה בקופה", אמר היום (ה') נשיא סאיטקס, יואב שלוש. "אז הנה עכשיו אנחנו שמחים לעשות בהם שימוש".

במקביל להוצאת הדו"חות הכספיים השנתיים הודיעה היום סאיטקס על רכישה של החברה הישראלית, עידנית, תמורת סכום של 60 מיליון דולר במזומן. "גלובס" פירסם לראשונה את פרטי העיסקה כבר לפני שלושה שבועות.

בעקבות הרכישה תרשום סאיטקס מחיקה חד פעמית בסך של 45-40 מיליון דולר ברבעון הראשון, כהוצאות בגין מחקר ופיתוח.

עידנית נוסדה בשנת 94' על ידי גרשון מילר שעבד קודם לכן בחברת אורבוט, אורי אדלר ושלמה שטנר. החברה הממוקמת בראשון לציון ומעסיקה כיום כ-80 עובדים, השלימה בשנה שעברה פיתוח של מכונת דפוס דיגיטלית להדפסות בפורמט רחב. החברה החלה למכור את המכונות בשנת 97', והגיעה בה למחזור הכנסות של 13 מיליון דולר. החברה עדיין לא הציגה רווחים השנה, אולם ברבעון הרביעי התקרבה לרווח תפעולי.

בעלות המניות הגדולות בעידנית כיום הן שתי קבוצות של משקיעים פרטיים זרים (אירופאים ואמריקאיים), המיוצגים על ידי עורך הדין זיו ארז. הללו השקיעו בחברה בעבר סכום כולל של כ-10 מיליון דולר. שיעור ההחזקה שבידי שתי הקבוצות מגיע בדילול מלא ל-%70, ושווי החזקה זו עומד על 42 מיליון דולר.

בעלת המניות השנייה בגדלה היא קרן יורופאנד השייכת למשפחת פדרמן, בעלת רשת מלונות דן, והתאגיד הגרמני דיימלר בנץ. הקרן, המנוהלת על ידי אהרן בית הלחמי ואילן לוין, השקיעה עד עתה בחברה 2.5 מיליון דולר, והיא מחזיקה בכ-%11 מהמניות ששוויין מגיע ל-6.5 מיליון דולר. גרשון מילר, שנמצא עדיין בתפקיד פעיל בחברה, מחזיק בכ-%7 מהמניות, ששוויין מגיע ל-4.2 מיליון דולר, והחזקה בשיעור דומה מצויה בידי שלמה שטנר.

אגב, אחד הדירקטורים של עידנית הוא לא אחר מאשר מייסד סאיטקס עצמה, אפי ארזי. הצטרפותו לחברה נעשתה על בסיס מקצועי, וככל הידוע הוא איננו בין בעלי המניות והמשקיעים של עידנית.

עידנית נמצאת כאמור בצמיחה מהירה, ובחברה שקלו לבצע הנפקת מניות בוול-סטריט במהלך 98'. במודעות גיוס לעובדים שפירסמה החברה בעיתונים היא אף ציינה את כוונתה זו.

הקשר עם סאיטקס נוצר על בסיס עיסקי, מאחר שסאיטקס נבחרה להיות המפיצה של עידנית במדינות המזרח הרחוק. מכונות הדפוס של עידנית נמכרות בטווח מחירים של כ-370-350 מיליון דולר, והחברה מכרה השנה כ-40 מכונות. אופי המימון של עיסקאות בסדר גודל כזה מחייב כמות גדולה של הון, ובמסגרת זו פנתה החברה לסאיטקס, על מנת לגשש אצלה בעניין אפשרות של השקעה בחברה. סאיטקס בחנה את האפשרות, והחליטה לרכוש את כל החברה בשלמותה.

בשלב זה מתכוונים בסאיטקס להשאיר את החברה כחטיבה נפרדת, ולא לשלב אותה בחטיבת הדפוס הדיגיטלי. בהמשך ייבחנו שיתופי פעולה אפשריים בינה לבין שאר החטיבות. בסאיטקס הבהירו עוד כי רכישת החברה נעשתה במזומן בלבד ולא במניות, מאחר שלהערכת בעלי המניות בחברה מניית סאיטקס נסחרת כיום מתחת לערכה.

עידנית המתמחה בשוק נישה של הדפסות הרחבות פונה לפלח שוק המבקש הדפסות איכותיות בסדרות קצרות. המכונות של החברה מיועדות להדפסת סדרות של בין 500 ל-1,000 עותקים. בתי הדפוס העוסקים בשוק זה מתבססים כיום בעיקר על ציוד אנלוגי (הדפסות משי), ונמצאים בתהליך איטי של מעבר למכונות דפוס דיגיטליות.

לדברי נשיא עידנית, דיוויד רייס, השוק אליו פונה החברה מוערך בעשרות מיליארדי דולרים, בהתבסס על מכירות הסופיות של בתי הדפוס. לדבריו, השוק של מכונות הדפוס עצמן עדיין קטן יחסית עבור חברות הדפוס הגדולות, ומשחקים בו כ-6-5 מתחרים, רובם חברות צעירות שקמו בשנים האחרונות.

המכונות של עידנית מבוססות על טכנולוגיה של הזרקת דיו. המודל העיסקי של עידנית מבוסס על הכנסות ממכירת המכונות ולאחר מכן אספקה של חומרים מתכלים (דיו נייר), ואמור להבטיח זרם של הכנסות גם בעתיד. «עמי גינזבורג «סאיטקס רכשה את עידנית תמורת 60 מיליון דולר במזומן «החברה תמחוק ברבעון הראשון 45-40 מיליון דולר * אחד הדירקטורים בחברה הוא אפי ארזי