סוד ההצלחה של הוצאת בלומסברי הבריטית

ההוצאה, שנוסדה לפני עשור בלבד, ע"י אמריקני צעיר, רשמה בשנת 95' רווח של 1.7 מיליון דולר לפני מס. בשנת 96' העלו רבי מכר את המכירות ביותר מ-%40

את בית ההוצאה בלומסברי, השוכן בליבה של לונדון, יסד לפני עשור, אמריקני צעיר, נייג'ל ניוטון. כיום, בגיל 41, עומדים מאחוריו 59 רבי-מכר, והסופרים שאת ספריהם פירסם זכו ב-25 פרסים ספרותיים נכבדים, כולל פרס נובל, פרס פוליצר ופרס בוקר. ההוצאה פירסמה את ספריהם של סופרים כמו נדין גורדימר, מרגרט ארטווד וג'ון אירווינג. בנוסף, הוציאה לאור גם ספרים תעודיים וספרי עיון.

בשנת 95' הרוויחה בלומסבורי 1.7 מיליון דולר לפני מס על הכנסות בהיקף של 19 מיליון דולר; רבי-מכר העלו את המכירות ביותר מ-%40 בששת החודשים הראשונים של 1996.

ניוטון, בן למשפחה עשירה, יצא בשנת 73' ללמוד ספרות אנגלית באוניברסיטת קיימברידג'. הוא נשאר בבריטניה, והחל להיות פעיל בעיסקי הספרים, בתחילה בהוצאת מקמילן ואחר כך בהוצאת סידג'וויק אנד ג'קסון, שם התמנה למנהל המערכת כשהוא רק בן 27. הוא תיכנן לקטוף כמה מהסופרים הטובים ביותר על ידי ייסוד הוצאה יותר אנושית. הוא חזה חברה בגודל בינוני, בה ההנהלה הבכירה "יכולה לדון בדברים הקטנים החשובים באמת, ולא בביורוקרטיה".

עד ינואר 1986 הסתפק בפגישות יומיות עם דיוויד ריינולדס, איתו רקם ביחד את חלום העסק האידיאלי. שישה חודשים אחר כך, הם צירפו את אליזבט קאלדר, העורכת המכובדת של סלמאן רושדי וג'וליאן ברנס, ואת אלן וורי, מנהל המכירות של הוצאת פינגווין.

ניוטון חיבר תוכנית עיסקית מפורטת בת 50 עמודים, אותה ניסה להעביר ל"סיטי". תוכניתו כללה את הרעיון לתת לסופרים הראשונים שייכנסו להוצאה %5 מההון, באמצעות "קרן סופרים".

הרעיון הביא לפירסום. עיתונים כמו טיימס וגארדיאן - ששמעו על הקרן החדשה - כתבו על ההוצאה החדשה בעמודי העסקים שלהם. מספר שבועות לאחר מכן, בספטמבר 1986, כבר היה לניוטון הון של 2.9 מיליון דולר מקרנות הון סיכון, ובמאי 1994 החברה הנפיקה בבורסה הלונדונית.

הצוות של בלומסברי הצליח כבר ב-1987, בהוציאו לאור תשעה רבי-מכר. למרות איכות הספרים, לא נרתעה ההוצאה מעולם מפירסום צעקני. ב-1993 פירסמה את "מאהב ספרדי", נובלה של ג'ואנה טרולופה. ההוצאה הדפיסה 1.3 מיליון עותקים של הפרק הראשון של הספר וניהלה מו"מ עם סאנדיי טיימס להכנסת הפרק לעיתון.

בלומסברי החזירה לעצמה מחצית מ-100 אלף הדולר שהשקיעה בהוצאה באמצעות מכירת פירסומות, והציעה הנחה של 8 דולר לכל קורא טיימס שיקנה את הספר בשלושת הימים הראשונים לאחר הוצאתו לאור. הספר קפץ מיד למקום הראשון ברשימת עשרת רבי המכר של סאנדיי טיימס.

בארה"ב, ניוטון כבר נותן זכיונות להוצאת ספרי עיון למפעילי אמצעי מולטימדיה שונים. הוא מתכונן כעת להכניס את הוצאת הספרים שלו גם לארה"ב. "לא נרכוש מו"ל אמריקני. אנחנו מעדיפים להישען על התשתית של מישהו אחר, ולשלם לו על השימוש בכוח המכירות שלו".

לניוטון יש גם עצה למי שחולם לייסד את עסק החלומות שלו. הוא מציין, שהצליח בגיוס ההון שלו בזמן שבו הצליח מאוד אחד מהספרים שהוציא בהוצאת סידג'וויק אנד ג'קסון, האוטוביוגרפיה של בוב גלדוף. "הכוח שלך", הוא אומר, "נובע בחלקו ממה שאתה מקושר אליו באותו רגע". במילים אחרות, הצלחה מושכת כסף. « «סוד ההצלחה של הוצאת בלומסברי הבריטית «ההוצאה, שנוסדה לפני עשור בלבד, ע"י אמריקני צעיר, רשמה בשנת 95' רווח של 1.7 מיליון דולר לפני מס. בשנת 96' העלו רבי מכר את המכירות ביותר מ-%40