עד שהסי-די-רום ימות

במט"ח מתכננים כבר את הדור הבא של הסי-די-רומים, שיחוברו ישירות לאינטרנט ויאפשרו כניסה לאתרים ברחבי העולם. אבל עד שזה יקרה, ניאלץ להסתפק בתוכנות הלימודיות, שוק פורח למדי בארץ בשנים האחרונות

בתוך ארבע-חמש שנים, כך צופים אנליסטים בארה"ב, ידעך הסי-די-רום ואת מקומו תתפוס העבודה ברשת. כל המידע יהיה קיים באינטרנט והחברות שמספקות את התכנים יצטרכו למצוא מודלים לחיוב הנהנים משירותיהן.

בארה"ב מקדימים אותנו, כרגיל. בשנה האחרונה השקיעו שם יותר מ-250 מיליון דולר בהתחברות בתי-ספר לאינטרנט, בהתאם למדיניות החינוך של קלינטון, המעודדת שימוש באינטרנט ככלי חינוכי. חברה ישראלית בשם לוגל, המספקת לומדות למוסדות חינוך רבים בארה"ב, אף הקימה אתר ללימוד מרחוק באינטרנט, שבו כ-600 שיעורים אינטראקטיביים בתחומי המדעים והמתמטיקה.

גם בארצנו הקטנטונת לא נעצרת הלמידה בשערי בית הספר. המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מט"ח, מקיים היום עשרות פרוייקטים בתקשורת באינטרנט, שבהם פעילים מורים ותלמידים גם מהבית וגם מבית הספר. אחד מהם הוא פרוייקט "אנשים במרחב" בנושא גיאוגרפיה של אוכלוסיות בעולם, שבמסגרתו יכולים תלמידים ממקומות שונים בארץ להתקשר עם תלמידים אחרים ולהשוות נתונים גיאוגרפיים שונים.

במט"ח מתכננים כבר את הדור הבא של המוצרים, שיכללו חיבור ישיר לאינטרנט, ובהם מידעונים למיניהם שיאפשרו כניסה לאתרים באינטרנט ברחבי העולם באותם נושאים. "זה הדור הבא של הסי-די-רום", אומר אילן ישועה, מנהל השיווק של מט"ח. "לפני שהם יעברו מן העולם, יהיו סי-דירומים מקושרים, המאפשרים לילדים לשחק באינטרנט משחקים חינוכיים גם לבד וגם נגד מישהו אחר באינטרנט. באמצעות תוכנה מיוחדת תוכל לבחור את בן הזוג ולשחק נגדו".

אנימציה תלת-ממדית

אבל עד שכל זה יקרה ניאלץ להסתפק בתוכנות הלימודיות. שוק זה פורח למדי בארץ בשנים האחרונות. מחקרים מצביעים על כך שהמחשב הוא אחד האמצעים היעילים ביותר לטיפוח ילדים מצטיינים, מצד אחד, כי הוא מאפשר להם להתקדם באופן אישי, ולסיוע לילדים המתקשים בלימודים, מצד שני. כי מה יותר טוב מ"מורה פרטי" סובלני, שאינו צועק ומתקדם בקצב האישי של התלמיד?

מט"ח הוציא לפני חודש 40 לומדות תחת שם המותג "הספרייה החינוכית של מט"ח", 25 מהן חדשות, ומתכוון להוציא עד סוף השנה עוד עשרה. נוסף על מט"ח פועלת בשוק חברת מחשבת, המפתחת ומפיצה משחקים ולומדות מחשב (כ-25 אחוז מהשוק). כל התוכנות שמפתחת מחשבת לילדים יוצאות תחת שם המותג "סקופס", כשם החברה-הבת שלה בבריטניה, המשווקת את מוצריה ברחבי אירופה, המזרח הרחוק וארה"ב.

היתרון של מחשבת הוא האנימציה התלת-ממדית שבה מפותחים חלק מהמוצרים, כמו "קסם התות", הלומדה החינוכית הראשונה שפותחה בשיטה זו - סיפור הרפתקאות שמתרגל עם הילד התמצאות במרחב. שני מוצרים אחרים הם "חברי ושמו פחד" - משחק הרפתקאות שמטרתו לסייע לילד להתגבר על פחדים שונים, ו"מינה הזחלולית" - משחק הרפתקאות שבאמצעותו מתרגל הילד מיומנויות שונות.

"המוצרים שלנו מקנים לילד דברים שיש להם ערך חינוכי במעטפה של תוכן סיפורי", אומר מנכ"ל מחשבת, טמיר סגל. הלהיט הבא של החברה הוא "המשאלה הקסומה", סיפורו של הבונה הקטן, היוצא למסע חיפוש אחר שיניים חדשות. הלומדה, בתלת-ממד מלא על גבי 2 סי-די-רום, מלמדת את גילאי 8-5 להסתפק במה שיש להם.

חברות אחרות הן מיראז', העוסקת ביבוא של כותרים ובתירגומם, הד ארצי, העוסקת בעיקר ביבוא ומעט בפיתוח עצמי, וקומפדיה, המתמחה כבר שבע שנים בפיתוח וביצוא של משחקי לומדה. סל המוצרים של קומפדיה, הכולל את סדרת הלומדות "כיף ללמוד עם גורדי" וסדרת "איתמר", מיוצא בהצלחה ל-15 שווקים ברחבי העולם ומתורגם לעשר שפות.

תוכנות קומפדיה, המיועדות לגילאי 12-3, מציגות דמות בדיונית בשם גורדי, המלווה את כולן. גורדי עוזר בלימוד הצעדים הראשונים בקריאת מילים ומספרים ובפיתוח יכולות החשיבה והיצירה ויכולת הבנת הנקרא. לומדות גורדי פותחו בעזרת מומחים פדגוגיים ובעזרת מכללת לוינסקי.

בימים אלה יוצאת תוכנת מולטימדיה ראשונה מהסדרה החדשה של גורדי, "גורדי בגן הפלאים", המיועדת לגילאי 6-3 ומשלבת משחקי חשיבה ופיתוח היכולת הפסיכומטרית. התוכנה כוללת שפע של משחקים ופעילויות לשיפור יכולת החשיבה והיכולת הפסיכומטרית של הילד הראייה המרחבית, הבנת הנשמע, הריכוז והקשב.

השירות המושלם

מט"ח שולט בשוק מבחינה כמותית ואיכותית. על פיתוחן של הלומדות עובדים אנשי חינוך המתמחים כל אחד בתחומו. זהו גוף ללא כוונת רווח, שהוקם על-ידי יד הנדיב בשנת 1971 במטרה לקדם את החינוך בכלל ואת החינוך הטכנולוגי בפרט. במשך 25 שנה פעל המרכז בגנים ובבתי ספר ושלט כמעט בלעדית על מיחשוב מוסדות החינוך.

בשנתיים האחרונות החליטו במט"ח לצאת גם לשוק הביתי ולהשקיע את הרווחים בפיתוח מוצרים נוספים למערכת החינוך. "ההשקעה בפיתוח לומדות מולטימדיה ברמה גבוהה יכולה להגיע לחצי מיליון דולר ואין שום סיכוי להשיג סכום זה רק ממכירות למערכת החינוך. נוכל להמשיך בפיתוח מוצרים ברמה גבוהה רק אם נמכור לצרכנים בבית", אומר מנהל מחלקת השיווק, אילן ישועה.

היקף חומר הלימוד בתוכנות של מט"ח גדול מאוד. כל תוכנה מכסה עשרות שעות עבודה ומבחינת חומר הלימוד יש תוכנות שמכסות שנת לימודים ויותר. הלומדות כוללות את כל נושאי הלימוד בגנים ובבתי הספר ומאורגנות לפי שלוש קבוצות גיל: 6-2, 12-4 ו-18-12. עקב המספר הרב של הלומדות מט"ח מאפשר להורים להתאים את התוכנה לפי גילו של הילד ולפי נושאים (טל': 03-6460139). אתר האינטרנט המיוחד שאפשר לראות בו את המוצרים: www.cet.ac.il.

נוסף על לימודים עיוניים כמו עברית, אנגלית וחשבון, מציע מט"ח תוכנות העשרה על מדינות העולם, על בעלי חיים, על צמחים ועל היקום. לקראת שנת ה-50 למדינה מתכוון המרכז להוציא תוכנה מרהיבה שתיקרא "תקומה" ותציג את השנים הראשונות של המדינה. עוד בתיכנון אנציקלופדיה היסטורית גיאוגרפית של ישראל, שסי-די-רום אחד מקיף עשרה כרכים שלה.

במט"ח אימצו את השיטה האמריקנית של השירות המושלם - הם הקימו מרכז תמיכה טלפוני משוכלל עם טכנאים ומורים, המשיבים על שאלות הציבור בימים א'-ה' מ-20:00-16:00 וביום ו' וערבי חג מ-12-9. המרכז עונה על כ-150 פניות ביום ונותן תמיכה מלאה להורים ולילדים תחת הסיסמה "שירות ללא פשרות".

"מט"ח רואה במתן שירות ותמיכה ללקוחות אבן פינה באסטרטגיה השיווקית שלו לשוק הביתי, וכבר קיבלנו עשרות מכתבי תודה מלקוחות המרוצים מהרמה הגבוהה של המוצרים", אומר ישועה. *« יאירה יסמין«עד שהסי-די-רום ימות«במט"ח מתכננים כבר את הדור הבא של הסי-די-רומים, שיחוברו ישירות לאינטרנט ויאפשרו כניסה לאתרים ברחבי העולם. אבל עד שזה יקרה, ניאלץ להסתפק בתוכנות הלימודיות, שוק פורח למדי בארץ בשנים האחרונות