עזרא הראל: "אני מברך את תעבורה על הרכישה. כולנו בממן נעבוד בשיתוף פעולה"

המו"מ בין סקוריטס לתעבורה נמשך קרוב לחודשיים, אבל הוא הבשיל דווקא אתמול, יום לאחר ש-ICTS השלימה את רכישותיה בממן * העובדה ששני האירועים התרחשו בתוך 24 שעות מעלה את האפשרות, כי מדובר אולי בפעולת תגמול או בצעד חינוכי מצד ד"ר הראון

עזרא הראל, בעל השליטה בלידן וב-ICTS, הועמד אתמול במצב מביך של מי שניצחונו כנראה נגזל ממנו ברגע האחרון. כנראה, כי מערכת היחסים העתידית בין הראל לבין השותף הבכיר החדש בחברת ממן - תעבורה - עדיין איננה ברורה.

תעבורה, כידוע, רכשה אתמול את סקוריטס (המחזיקה ב-%26 מהון המניות של ממן), וגם טרחה ורכשה בשוק עוד כ-%6 מהונה של ממן במחיר גבוה (795 נקודות, כ-%12 מעל מחיר השוק של המניה אתמול בבוקר) - ביחד, היא הגיעה להחזקה של כ-%32 מהונה של ממן, והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה.

העובדה שתעבורה לא הסתפקה בהחזקה בממן, שהעניקה לה רכישת סקוריטס, אלא רכשה %6 נוספים, רומזת, כנראה, שחשוב היה לה מאוד להבהיר, מי יהיה בעל הבית בממן - מסר שיועד לכל האחרים, שנשאו עיניים למעמד הזה, כלומר ICTS.

ייתכן כי המסר כוון גם לעיניו של בעל המניות הגדול השלישי בממן, חברת תשת. אלא שהנכס שמביאה עימה תשת לשותפות - את הלקוח העיקרי של ממן, חברת אל על - מעמיד אותה, כנראה, מחוץ לכל מאבקי השליטה בממן. בכל גרעין שליטה שהוא, תשת, המספקת את הלחם והחמאה של ממן, חייבת להיות כלולה.

לגבי ICTS המצב פחות ברור. בתום שתי יממות סוערות, כשמבנה השליטה בחברה משתנה מרגע לרגע, התייצב מבנה הבעלות בממן על שלוש קבוצות עיקריות. תשת הוותיקה, עם %26 בעלות ושלושה דירקטורים (פלוס דמ"צ); תעבורה החדשה, עם %32 בעלות ושלושה דירקטורים (פלוס דמ"צ); ו-ICTS החדשה עם %20 בעלות ושני דירקטורים (פלוס דמ"צ).

התקנון של ממן קובע, כי כל %10 מקנים זכות לדירקטור, וכי ה-%10 מעוגלים כלפי מעלה ברגע, שחוצים את קו ה-%5. לכן, הגדלת ההחזקה של תעבורה בממן מ%26 ל-%32 לא הגדילה את זכותה לדירקטורים בחברה. אבל אם היא תרכוש %3 נוספים, ותגיע להחזקה של %35, ההחזקה שלה כבר 'תעוגל' ל-%40, ותקנה לה את הזכות לדירקטור נוסף - רביעי - דבר שיבצר את מעמדה של תעבורה כבעלת המניות העיקרית בממן.

מעמדה של תעבורה כבעל הבית בממן, איפוא, נראה כבר כמעט מובטח. היא הרבה יותר קרובה לדירקטור רביעי, מאשר ICTS קרובה לדירקטור שלישי, וקשה לראות את ICTS מצליחה לרכוש כמות גדולה מספיק של מניות בשוק כדי לאיים עליה.

כל חישוב מתימטי גם ילמד על כך. מבנה השליטה כיום הוא של גרעין שליטה של סקוריטס ותשת, הקשורות ביניהן בהסכם הצבעה בדירקטוריון, שתקף עד לספטמבר 97'.

על פי ההסכם, ממנה סקוריטס את מנכ"ל החברה, באישורה של תשת; ותשת ממנה את היו"ר, באישורה של סקוריטס. עם תום הסכם ההצבעה הנוכחי, מבנה השליטה בממן ייפתח מחדש - כשכל אפשרות של חיבור בין שתיים או שלוש החברות עומדת על הפרק, כולל גם אי חתימה על הסכם הצבעה ועל ניהול, תוך הבנה ושיתוף פעולה.

עם זאת, בכל מבנה כזה יש לתעבורה יתרון. תעבורה עם תשת בלבד או תעבורה עם ICTS בלבד (כאמור, זוהי אפשרות שנחשבת בלתי סבירה) מעניקים כבר גרעין שליטה של יותר מ-%50. ואילו, תשת עם ICTS בלבד מרכיבות גרעין של %46, שאינו מעניק לה שליטה אבסולוטית.

תעבורה, מכאן, היא מרכיב חיוני בכל גרעין שליטה בחברה.

עזרא הראל, במילים אחרות, צריך היה להיות מאוכזב מאוד אתמול. שלשום הוא חשב, שהשליטה בממן מונחת לו כמעט ביד - עם החזקה של %20 בממן, וקשרים בנמלי תעופה ברחבי העולם, היתה לו סיבה טובה להניח, שתשת תעדיף שיתוף פעולה עימו מאשר שיתוף הפעולה הוותיק שלה עם סקוריטס.

אתמול התברר לו, שהמצב אינו כך, ושהוא תלוי ברצונה הטוב של תעבורה. הרכישה הנחרצת של %6 נוספים ממניות ממן בשוק, איננה עדות לרצון טוב כזה מצידה של תעבורה.

על אף זאת, הראל נשמע אתמול (לפחות כלפי חוץ) בטוח מאוד בעצמו. "תעבורה היא שותף מצוין, אני מברך אותם", הוא אמר, והסביר כי הוא לא יכול היה לבצע מהלך דומה של רכישת השליטה בסקוריטס, כי "בסקוריטס יש גם ביטוח, ופעילויות נוספות, ואי אפשר להסביר את זה למשקיעים האמריקניים".

הראל הודה, אומנם, שלא ידע על כוונות הרכישה של תעבורה, אבל ציין כי, משהושלמה העיסקה, מיהרה תעבורה ליידע אותו על כך, וכי הוא משוכנע, שבהמשך יפעלו שלושת בעלי המניות הגדולים בחברה תוך שיתוף פעולה.

כדי להדגיש את הנכונות לשיתוף הפעולה, נרמז מצד מקורביו של הראל, כי כל הדירקטורים של ICTS לא יהססו לתמוך ביוסי רוזן, מנכ"ל משאב, כיו"ר ממן, אם המינוי יעמוד על הפרק.

גם מרדכי קריינר, יו"ר תשת, הגיב בנושא שיתוף פעולה ואמר: "גם בעבר הכל נעשה ברוח טובה ובהסכמה הדדית. עם בעל הבית החדש אין לנו ריב ואין חילוקי דעות. לדעתי, הכל יהיה בסדר - הרי בסופו של דבר כולם רוצים שהעסק ימשיך להיות רווחי".

באותו הקשר אומר גם דובר חברת תעבורה: "אין כוונות כרגע להחלפת הצוות הניהולי בממן. רוב הצוות מקצועי ומנוסה. אם בעתיד יהיו בעיות, ייבחן כל מינוי לגופו של עניין".

הדובר הוסיף, כי בתעבורה לא מעוניינים להתייחס בינתיים להסכמי שליטה חדשים בחברה. אבל הבהיר, כי בכל הנוגע לשיתוף פעולה "החברה תמשיך לשתף פעולה במישור המקצועי הן עם חברת תשת, וגם תרומתו המקצועית של עזרא הראל לממן תבורך".

לדברי הראל, אי אפשר לדבר בממן על גרעין שליטה, בגלל תקנון החברה המעניק לכל %10, זכות למינוי דירקטור, כך שבעצם כל מחזיק מניות גדול הוא שותף.

האפשרות כי תשת ותעבורה יחתמו על הסכם הצבעה ביניהן, עם כל הדירקטורים שלהן, ויותירו אותו בעמדת מיעוט בדירקטוריון ומחוץ למעגל ההשפעה בחברה, נדחית על ידו כבלתי סבירה. "לדירקטורים יש חובת נאמנות כלפי החברה", הוא אומר, ורומז כי הנכסים שהוא מתכוון להביא עימו לחברה יעלו בקנה אחד עם טובתה, ולא יאפשרו התעלמות ממנו.

נכסים כאלה, חייבים לציין, אכן יש לו, כשם שיש גם לתעבורה.

בניגוד למקובל לחשוב, ממן איננה עוד חברה המחזיקה במונופול על אחסון מיטענים בנמל התעופה. תחום הפעילות הזה, על פי הערכות, מהווה היום כ-%70 בלבד מהיקף הפעילות שלה.

בנוסף, פועלת החברה בעוד שני תחומים. הקטן שביניהם הוא תחום הגשת שירותי קרקע (דיילות קרקע, אבטחה ועוד), שבו ממן היא אחת ממספר חברות פעילות בארץ. בתחום הזה ישנה סינרגטיקה מובהקת עם ICTS, שפועלת בתחום האבטחה ושירותי הקרקע בעשרות נמלי תעופה ברחבי העולם. מה שאומר כי שיתוף פעולה בין שתי החברות, הוא בעל היגיון כלכלי.

הגדול שבין שני תחומי הפעילות האחרים של ממן הוא תחום הגשת שירותי הלוגיסטיקה מחוץ לנמל התעופה (TPL). בתחום זה יש לממן כבר 40 לקוחות, שעבורם היא מרכזת את כל שירותי הלוגיסטיקה (ניהול מחסן, ניהול מלאי, שינוע וכו' - ממן משמשת כקבלן חיצוני של אותן חברות, לצורכי ניהול הלוגיסטיקה שלהן), והיא כיום הגורם המוביל בארץ בתחום.

מטבע הדברים, תחום זה משיק היטב לפעילותה של תעבורה, שעוסקת בהיבטים שונים של פעילות הלוגיסטיקה, ובראשם השינוע.

שיתוף פעולה בין כל הצדדים המעורבים, אם כן, יכול לשרת היטב את צרכיה העיסקיים של ממן. אבל זה לא מבטיח, ששיתוף פעולה כזה אכן יתקיים. הדבר תלוי ברצונם הטוב של הגופים המעורבים, וכנראה בעיקר ברצונן הטוב של תשת ושל תעבורה. ICTS נראית בשלב זה, כחוליה החלשה בשרשרת השליטה בממן.

החולשה של ICTS מצטיירת גם בדרך שבה איבדה, בתוך יממה אחת, את מה שנראה היה כניצחון כמעט מובטח.

ICTS היתה, אומנם, במגעים עם ד"ר יעקב הראון - בעל השליטה היוצא בסקוריטס - על רכישת האחזקות שלו, ולפי גורמים מקורבים היא אף הציעה לו לקנות ממנו את אחזקתו בממן, על פי שווי חברה של 90 מיליון דולר (לעומת שווי שוק של כ-70 מיליון שהיה באותה עת).

מכל מיני סיבות לא ברורות - לפי גירסה אחת הד"ר פשוט סירב, לפי גירסאות אחרות ההצעה של ICTS לא היתה רצינית דיה - העיסקה לא יצאה לפועל.

ICTS לכן, בפעולה אגרסיבית מאוד, ניסתה להעמיד את סקוריטס בפני עובדה מוגמרת של רכישת %20 מהונה של ממן - בהנחה שהדבר ירתיע קונים אחרים מלקנות את מניות ממן מידי סקוריטס, ולמעשה ירוקן מתוכן את האחזקות של סקוריטס בממן.

אלא שהד"ר בחר להעמיד את ICTS במקומה, בכך שמכר את סקוריטס כולה (שהנכס העיקרי שלה הוא אחזקתה בממן) לידי תעבורה (וזו, כאמור, דאגה מראש להבטיח את עדיפותה על ICTS בדרך של רכישת %6 נוספים מממן בשוק).

המו"מ עם תעבורה נמשך קרוב לחודשיים, אבל הוא הבשיל דווקא אתמול - יום לאחר ש-ICTS השלימה את רכישותיה בממן. העובדה ששני האירועים התרחשו בתוך 24 שעות מעלה אפשרות כי מדובר היה בפעולת תגמול - או אולי, פעולה חינוכית - מכוונת מצד הד"ר. ניסו לכפוף לו את היד, אז הוא לימד אותם לקח.

אי אפשר לבטל גם העדפות אישיות שפעלו כאן כנראה - עזרא הראל מול אברהם לבנת (בונדי) - ואת ההיכרות המוקדמת, שהיתה להראון עם בנק ההשקעות, שליווה את תעבורה בעיסקה (כור שוקי הון, שלה הוא מכר לפני כחצי שנה את חברת הברוקרים שלו, הראון את לביא), כולם שיקולים חשובים מאוד מבחינתו של הד"ר. וגם, כמובן, השיקול העיסקי-רציונלי של המחיר שהוצע. המחיר של תעבורה היה גבוה יותר.

ולבסוף, לגבי העיסקה עצמה. תוצאותיה העיסקיות של ממן לרבעון השלישי יפורסמו רק הערב, אבל מדובר בחברה רווחית ויציבה מאוד לאורך שנים. מכאן גם הפרמיה שבה נסחרת החברה (כ-%50 מעל הונה העצמי), ושבה קנתה אותה גם תעבורה.

כל זמן שממן תשמור על מעמדה כמונופול, הרווחיות הזו, שכוללת גם נזילות גבוהה, צפויה להימשך, ויכולה להסביר את המחירים הגבוהים, ששולמו עבור ממן במהלך מאבק השליטה.

עם זאת, הנטייה לשבירת מבנים מונפוליסטיים בארץ אינה פוסחת גם על ממן. שר התחבורה אף הודיע בשבוע שעבר, כי הוא שוקל את האפשרות להכניס מפעיל שני לתחום אחסון המטען בנמל התעופה.

לממן יש זיכיון פעולה עד לשנת 2007, עם זכות סירוב ראשונה לחידוש הזיכיון לאחר מכן.

עם זאת, בפני רשות שדות התעופה (כלומר, המדינה) פתוחה האפשרות בכל רגע, להכניס מפעיל נוסף לתחום המטען בנמל, אבל תוך מתן זכות סירוב ראשונה לממן, גם במקרה זה.

במסגרת תוכניות נתב"ג 2000, ובשל מצוקת שטחי האחסון בתוך נמל התעופה, דובר על הקצאת שטח נוסף לממן לשם פעילותה. כיום שוקלת רשות שדות התעופה, להקצות רק חלק משטח זה לממן, ובשאר השטח להכניס מפעיל נוסף - על מנת ליצור תחרות, ולהביא להורדת תעריפי האחסון בנמל.

ממן תוכל למנוע את כניסתו של מפעיל נוסף, רק אם תציע, במסגרת זכות הסירוב שלה, מחירים נמוכים יותר מאלה, שיציע המפעיל השני שיזכה במכרז.

כלומר, האפשרות של ירידה משמעותית ברווחים של ממן, עומדת בהחלט על הפרק - הגם שבשלב זה לא ידוע מתי זה יקרה (אם בכלל).

את המתמודדים על ממן, כנראה, זה בינתיים לא מרתיע. «מאת מירב ארלוזורוב «עזרא הראל: "אני מברך את תעבורה על הרכישה. כולנו בממן נעבוד בשיתוף פעולה" «המו"מ בין סקוריטס לתעבורה נמשך קרוב לחודשיים, אבל הוא הבשיל דווקא אתמול, יום לאחר ש-ICTS השלימה את רכישותיה בממן * העובדה ששני האירועים התרחשו בתוך 24 שעות מעלה את האפשרות, כי מדובר אולי בפעולת תגמול או בצעד חינוכי מצד ד"ר הראון