פרשנות: לא סתם חוטר

אין הרבה מה לומר על התפרצותו של עו"ד דרור חוטר-ישי על בית המשפט, שהרשיע אותו בעבירה של סיוע לאביו להתחמק מתשלום מס הכנסה. זו אינה הפתעה לאף אחד לגלות, שמדובר באיש המתקשה להבין שהוא אינו עומד מעל לחוקי המדינה.

לעומת זאת, יש הרבה מאוד מה לומר על ציבור עורכי הדין והלשכה בה הם חברים. זו הרי אינה התפרצותו הראשונה של ראש הלשכה על מוסדות החוק בישראל. גם אופי ההתפרצויות אינו פשוט - הוא נוגע בבסיס קיומה ופעילותה של המערכת המשפטית. למעשה, מהלך חוטר-ישי על פני אדמת ארצנו מזה זמן רב, ומאשים את בתי המשפט, את הפרקליטות, ואת נשיא בית המשפט העליון בהטיית דין, אם בזדון ואם מתוך רשלנות.

לא יכולה להיות האשמה חמורה מזו. גם לא צריך להיות עורך דין, ואפילו לא ראש עורכי הדין, כדי לדעת שהאשמה, כל האשמה, חייבת להיות מושתתת על הוכחות. כאלה לא הומצאו מעולם על ידי חוטר-ישי. עובדה זו לא הפריעה לציבור עורכי הדין לבחור בחוטר-ישי לנשיאם לתקופת כהונה נוספת. ועד היום נתקל כל נסיון להדיחו, או אפילו לנזוף בו, בחומה בצורה של תומכים המהווים את הרוב במוסדות הלשכה.

גם עכשיו, לאחר שחוטר-ישי האשים את בית המשפט בעשיית יד אחת עם הפרקליטות להטיית דין נגדו - גם עכשיו סבורים המומחים שאין סיכוי לרוב בלשכה להדחת חוטר-ישי, או אפילו להשעייתו עד לבירור הערעור שיגיש, אם יגיש. לשכה כזאת מוטב לה שלא תהיה קיימת, מכיוון שנזקה גדול בהרבה מתועלתה, וצריך לקוות שהמחוקק ידאג לכך שתיעלם מהעולם. מה שלא יסיר את הכתם מעורכי הדין שגרמו למצב, בו אדם כזה יהיה נשיאם.

ויש גם מה לומר על השופטת שנתנה את פסק הדין נגד חוטר-ישי וספגה את עלבונותיו. בהתנהגותה כלפי האדם שפגע בה, קבעה השופטת שיש אנשים שהם שווים בפני החוק, ויש ששווים יותר. לוא אדם רגיל הטיח בבית המשפט האשמות פחות חמורות מאלה, הוא היה מושלך מיד למעצר ומוצא עצמו עומד לדין על זילות בית המשפט. חוטר-ישי יצא מהענין בלא כלום, מכיוון שהוא חוטר-ישי, ולא סתם חוטר.

היועץ המשפטי לממשלה השמיע עד כה רק אנחות של צער וכעס על דברי חוטר-ישי. עם כל הכבוד, אנחות בלבד לא יצילו את כבוד החוק ובית המשפט. « מתי גולן «פרשנות: לא סתם חוטר «