פרשת "רויטרגייט". האם בלומברג תפיל את רויטרס

רויטרס, חברת שירות החדשות והמידע הפיננסי הגדולה בעולם, חשודה בגניבת טכנולוגיות מיחשוב מיריבתה האמריקנית, בלומברג * חבר מושבעים רחב שוקל הגשת תביעה נגד כמה מבכירי רויטרס, ואולי גם נגד החברה עצמה * האיום האמיתי הוא התביעה האזרחית בגובה מאות מיליוני דולר שצפויה להגיש נגדה בלומברג *השערוריה הגדולה ביותר ב-150 שנות קיומה של רויטרס

במשך כשנה בדקו חוקרי האף.בי.איי, הבולשת הפדרלית האמריקנית, את פעילות השלוחה האמריקנית של רויטרס, שירות החדשות והמידע הפיננסי הגדול בעולם. החשד: רויטרס המהוללת נהגה להשיג בדרכים לא כשרות, כלומר לגנוב, טכנולוגיות מיחשוב חיוניות מיריבתה הגדולה, חברת בלומברג האמריקנית.

כעת התרחבה מאד החקירה. עדויות ומימצאים מצביעים, לכאורה, על כך שמזימת גניבת המידע לא היתה פרי יוזמת השלוחה האמריקנית של רויטרס, אלא נרקחה במטה העולמי של רויטרס בלונדון. ככל הידוע, חבר מושבעים רחב שוקל הגשת כתבי אישום בפרשת "רויטרגייט" נגד כמה מבכירי רויטרס, ואולי גם נגד החברה עצמה.

מנקודת מבטה של רויטרס, לא זו ההתפתחות החמורה ביותר. החשש העיקרי הוא מפני פיצויי עתק שייפסקו נגדה בתביעה האזרחית שצפויה להגיש בלומברג. משפטנים ומומחים בענף המידע העיסקי מעריכים, שאם יוכח שרויטרס השתמשה במידע החיוני שגנבה, לכאורה, מבלומברג, לפיתוח טכנולוגיות חדשות של רויטרס, היא עלולה לעמוד בפני חורבן פיננסי. מדובר בפיצויים פוטנציאליים בהיקף מאות מיליוני דולר.

* * *

במסגרת חקירתם, מנסים אנשי האף.בי.איי. גם לאתר עדויות על ניסיונות קודמים של רויטרס להשיג טכנולוגיות מידע מיריבות אחרות שלה. בין היתר, מתכוונים החוקרים לזמן את בכירי רויטרס לחקירה על המסע בו פתחה רויטרס כבר לפני חמש שנים להבסת בלומברג, שכונה בשם הצופן "פרוייקט ארמסטרונג". נבדקות גם תביעות קודמות נגד רויטרס באשמות שהיא גנבה מיריבותיה תוכנות מתקדמות למידע ממוחשב.

רויטרס תלויה עד עצם קיומה בטוהר המידע ובאמינות, ומצבה לא יכול להיות גרוע יותר. היא נאשמת בלא פחות מאשר גניבה, גם אם זו אינה פשוטה ומתבצעת בעידן הריגול התעשייתי האולטרה-מודרני. גרוע מכך, הטיעונים נגד רויטרס יישמעו בבית משפט אמריקני, שאינו רוחש אהדה יתרה לחברה בריטית, ובפרט כאשר החברה הבריטית מואשמת בחתירה לא חוקית תחת חברה אמריקנית רבת מוניטין והישגים כמו בלומברג. גם אם רויטרס תצא זכאית מן התביעה הפלילית, איש אינו מטיל ספק בכך שבלומברג תגיש נגדה את התביעה האזרחית, שבה נטל ההוכחות אינו כה כבד כמו בתביעה הפלילית.

רויטרס טענה עד כה שהפרשה אינה יותר מאשר מחלוקת פעוטה על זכויות יוצרים או קניין, אך חקירת האף.בי.איי מתבהרת והולכת: רויטרס יזמה, לכאורה, גניבה שיטתית של מידע ממוחשב מבלומברג, ויתכן שהשתמשה במידע כדי לבנות מערכת מיחשוב מתקדמת למידע על שוקי ההון. זו היתה אמורה לדחוק את רגליה של בלומברג משוק המידע על שוקי ההון העולמיים. חבר המושבעים הרחב יכול להרשיע את רויטרס בשני סעיפים: עבירה של ביצוע ריגול תעשייתי ועבירה על כללי ההתחרות ההוגנת.

* * *

לפי שעה, החוקרים לא העלו השערה שפיטר ג'וב, מנכ"ל רויטרס, מעורב אישית בפרשה זו, אך בעלי מניות רויטרס ירצו בוודאי לדעת באיזו מידה המנכ"ל לא פיקח כיאות על הנעשה בחברתו. במציאות כזו, אם יצליחו ג'וב ועמיתיו בהנהלה הבכירה להחזיק במשרותיהם גם להבא, זה יהיה הישג נכבד עבורם. מדובר, להזכירנו, בשערוריה הגדולה ביותר ב-150 שנות קיומה של רויטרס.

הרקע לשערוריה הזו מתחיל ב-1981, השנה בה נטש סוחר האג"ח הצעיר מייקל בלומברג את חברת סלומון בראדרז, עם פיצויי פרישה של 10 מיליון דולר, אותם השקיע בהקמת סוכנות המידע בלומברג, ביחד עם בקיאותו האישית בשוקי ההון. השווקים האלו פרחו בסוף שנות -80 ועימם פרחה בלומברג.

ב-1989 הכירה רויטרס בכך שהיריב הטרדן, ששיווק ללקוחותיו צגים מוקטנים ומקלדות ידידותיות למשתמש, מאיים על מעמדה. מיליוני דולר הושקעו בהקמת מערכת "רויטרס 2000" שכונתה על ידי ראשי רויטרס "קוטלת בלומברג". אך התוצאה המקווה לא באה: בלומברג הכירה היטב את וול סטריט ממנו צמחה, והיא הציעה לעיתונים מערכות בחינם, בתמורה לכך שמפעם לפעם ידיעותיה יפורסמו עם שורת הקרדיט שלה. מכירות מערכות בלומברג נסקו בה במידה שמכירות "רויטרס 2000" דישדשו.

ברויטרס התנהל ויכוח פנימי. היו שטענו שלא יהיה זה אסון אם בלומברג תגיע לנתח של %20 משוק המידע האלקטרוני על שוקי ההון, המגלגל 6.5 מיליארד דולר בשנה מלקוחותיו בוול סטריט לבדו. אך דעת ההנהלה הבכירה הכריעה בעד מלחמת חורמה עם "האיש הזה", מייקל בלומברג.

כך נולד, כנראה, "פרוייקט ארמסטרונג", שיעדו היה לבלום בבת אחת את מירוצה של בלומברג בשוק המידע על שוקי ההון. הפעם פותחה "קוטלת בלומברג" משופרת, בדמותה של מערכת רויטרס 3000. אלא שפיתוח כזה דורש שנים, ולכן, מאמינים חוקרי האף. בי.איי ששלוחת רויטרס בארה"ב, רויטרס אנליטיקס, שכרה חברה בשם סייברספייס ריסרץ' אסושיאייטס (CRA) כדי שתגנוב עבורה טכנולוגיות ותוכנות של בלומברג. חברה זו פועלת מסטמפורד, קונטיקט, ולה שלוחה בניו יורק.

בין היתר, החוקרים בודקים כעת אם CRA עבדה בלעדית עבור רויטרס, או אם היו לה לקוחות נוספים בתחום האפור של השגת מידע עיסקי בדרכים לא כשרות. אחת מנקודות המוצא של החקירה נגד CRA היא העובדה שדיוויד שוורץ, שייסד חברה זו לפני ארבע שנים, עבד בבלומברג עד תחילת שנות ה-90.

* * *

עד כה נתפסו יותר מ-100 מסמכים ותכתובות שנשלחו מרויטרס אנליטיקס ל-CRA ולהיפך. ככל הידוע, ההתכתבות מכילה הוראות מפורשות ל-CRA לחדור למערכת המיחשוב של בלומברג, ולהשיג עבור רויטרס מידע טכני מוגדר וחיוני, כולל אנליזות ברמה גבוהה. מומחה חדירה ("האקר") אינו זקוק לזמן רב כדי לפרוץ את ההגנות על מערכת מיחשוב כגון זו של בלומברג. זה אכן מה שקרה, מעריכים חוקרי האף.בי. איי.

זאת ועוד: בחקירה הסמוייה שנוהלה בשנה האחרונה נגד רויטרס אנליטיקס, הופעל סוכן פנימי אחד לפחות, שהקליט מנהלים של רויטרס. צוותי חוקרים התחקו גם אחר פגישותיהם של מנהלים בכירים במטה רויטרס בלונדון עם עובדים של CRA במטה חברה זו בסטמפורד. גם במטה מחשבי בלומברג הוצבו סוכנים מוסווים. הצלבת המידע שהושג מרויטרס ומבלומברג איפשר לחוקרים לקבוע שהיו שלושה אירועים לפחות בהם הצליחו ה"האקרים" של CRA לפרוץ לקבצי מחשב של בלומברג, לכאורה כדי להעביר את המידע ללקוחתם, רויטרס.

בטיימס סקוור במנהטן, במרחק כמה רחובות ממשרדי CRA הנטושים עתה, נמצא המגרש שעליו תיכננה רויטרס להקים את המטה האמריקני שלה, בניין בן 32 קומות. עתידו של הבניין הזה לוט עתה בערפל, עד שיתבררו התביעות נגד רויטרס. « «פרשת "רויטרגייט". האם בלומברג תפיל את רויטרס «רויטרס, חברת שירות החדשות והמידע הפיננסי הגדולה בעולם, חשודה בגניבת טכנולוגיות מיחשוב מיריבתה האמריקנית, בלומברג * חבר מושבעים רחב שוקל הגשת תביעה נגד כמה מבכירי רויטרס, ואולי גם נגד החברה עצמה * האיום האמיתי הוא התביעה האזרחית בגובה מאות מיליוני דולר שצפויה להגיש נגדה בלומברג *השערוריה הגדולה ביותר ב-150 שנות קיומה של רויטרס