קבוצת זיסר-עופר-וטרהיים קיבלה לכיסה 5.25 מיליון דולר שהעניקה המדינה למרינה באשקלון

ביקורת קשה על מדיניות משרד הפנים בכיסוי גרעונות הרשויות * חשדות לפלילים בוועדה המקומית "השומרון"

מבקרת המדינה, מרים בן-פורת, קובעת, כי מדיניות משרד הפנים בכיסוי גרעונות הרשויות המקומיות, מביאה לכך שהחוטא יוצא נשכר, שכן ככל שהגרעון גדול יותר - כך גדל הסיוע הממשלתי. הדברים נאמרים בדו"ח הדו-שנתי של משרד מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי, שהותר הבוקר (ג') לפרסום.

הפרק המרכזי בדו"ח עוסק בגרעונות הרשויות המקומיות, ומצביע על ניהול כספי לקוי ורשלני כמעט בכל הרשויות שנבדקו. הגרעון בתקציב הרשויות מקשה לצמצם את הגרעון בתקציב המדינה, כאשר הסיוע הממשלתי הוא "פרס על חריגות ומחדלים". בן-פורת ממליצה לגבש נהלים עדכניים לבקרה נאותה על התקציב וביצועו, ולעגנם בחקיקה ככל הנדרש.

פרק אחר עוסק בהטבות הניכרות שקיבלו מוטי זיסר, יולי עופר ומוזי ורטהיים בפרוייקט המרינה באשקלון. המבקרת מגלה, כי היזמים קיבלו לכיסם 5.25 מיליון דולר, שהיו כמעט כל הסיוע הממשלתי לפרוייקט. בן-פורת קובעת, כי לאור ההטבות שניתנו ליזמים, היה מקום לפרסם מיכרז חדש, אשר יכלול תנאים אלו, כאשר ניתן להניח שבמקרה כזה היו מתקבלות הצעות רבות יותר.

ביקורת קשה במיוחד נמתחת על הוועדה המקומית לתכנון ובנייה "השומרון", הכוללת בין היתר את בנימינה, אור עקיבא, פרדס חנה וכרכור. מן הדו"ח עולים חשדות לכאורה לעבירות על החוק, כאשר הוועדה הפעילה שיקולים זרים ולא אכפה את חוקי הבנייה.

כן נמתחת ביקורת קשה על עיריית יבנה, בעיקר בנוגע להקמת פארק המים של השכונות היוקרתיות בעיר. בן-פורת קובעת, כי העמותה שהקימה את הפארק קיבלה הטבות תמוהות על חשבון הציבור, כאשר העירייה התעלמה מעבירות בנייה שלה, החכירה לה 22 דונם תמורת 12 שקל בשנה, ולא גבתה את כל הארנונה המגיעה ממנה.

ממצאים נוספים הם העדר פיקוח של הוועדות המקומיות על איכות הבנייה, סחבת ניכרת בטיפול בקביעת גבולותיהן של רשויות מקומיות, כשלונות מתמשכים של המוזיאונים העירוניים בחיפה, אי מימוש פרוייקט "קרית העירייה" בחיפה, מתן תמיכות שלא על פי הנהלים בקרית ביאליק ובחצור הגלילית, ותשלום שלא כדין של רבבות שקלים לחברי מועצה במצפה רמון.

סקירה נרחבת של הדו"ח - בעמ' 51-50. «מאת איתמר לוין «קבוצת זיסר-עופר-וטרהיים קיבלה לכיסה 5.25 מיליון דולר שהעניקה המדינה למרינה באשקלון «ביקורת קשה על מדיניות משרד הפנים בכיסוי גרעונות הרשויות * חשדות לפלילים בוועדה המקומית "השומרון"