קוביית הדומינו שמאחורי ז'נס קוסמטיקס

חב' בלמון היא כנראה הניזוקה העיקרית מהתמוטטות ז'נס * לא די שנאלצה להפריש 5.5 מ' ש' לחובות מסופקים, היא נגררת עתה למאבק משפטי מול סמדר תימור, בעלת מניות בז'נס, שלוותה ממנה 2 מ' ש'

אם מישהו היה מספר במארס השנה לאפרים אפטר ויואב גזית, בעלי השליטה בבלמון, על הקטסטרופה הכלכלית העורבת ללקוח המרכזי שלהם, חברת ז'נס קוסמטיקס, מעבר לפינה, סביר להניח כי היו חושבים פעמיים לפני שהילוו לעמי שטיבל ולסמדר תימור, בעלי מניות ז'נס, סכום של 1.1 מיליון דולר להשקעה במניותיה של חברה זו.

אם מישהו היה לוחש באותו הזמן לבני הזוג כהן, מיכאל ודורית, כי שווי מניות בלמון (%26.82), שקיבלו תמורת מיזוג עסקי שיווק הקוסמטיקה שניהלו תחת חברת נורית, יצנח מ-9 מיליון שקל למחצית מסכום זה, סביר להניח כי היו משפרים את תנאי העיסקה.

אבל ספק אם מישהו יכול היה לנחש לפני חצי שנה את ההפסד השערורייתי שתרשום ז'נס קוסמטיקס ברבעון האחרון של שנת 96'; את המאבקים המרים שיתרחשו בין בעלי המניות של חברה זו או את הנזק העצום שהללו יגרמו לבלמון, הספק העיקרי של ז'נס.

בעיקר אמורים הדברים לגבי בלמון. מדובר על חברת קוסמטיקה ותיקה ושמרנית, שהוקמה בסוף שנות ה-50 ונשלטת גם כיום ע"י משפחות גזית ואפטר. החברה עוסקת בייצור של כ-150 פריטי קוסמטיקה וטואלט עבור עצמה ואחרים ובייצוג חברות קוסמטיקה בינלאומיות (פאקו ראבאן, כריסטיאן דיור).

מאז הונפקה לבורסה, באפריל 92', הקפידה בלמון לספק רווחיות יציבה של 2.5-1.5 מיליון שקל בשנה. אפילו המפולת בבורסה של שנת 94', שפגעה קשה בתוצאותיהן העיסקיות של מרבית החברות הבורסאיות, לא הותירה סימן בדו"חותיה הכספיים.

בתחילת השנה הנוכחית ביצעה בלמון מהלך שנועד להכפיל את היקף פעילותה השנתי ל-100 מיליון שקל. החברה רכשה את עסקי ייבוא ושיווק הקוסמטיקה של חברת נורית, שהוערכו לפי שווי של 9 מיליון שקל. בתמורה, הצטרף הזוג כהן, מוכרי נורית, כשותף שווה לשני בעלי השליטה בבלמון, אפרים אפטר ויואב גזית.

חודש לאחר מכן, במארס, העניקה בלמון הלוואה של 1.1 מיליון דולר, בחלקים שווים, לעמי שטיבל ולחברת סיימר, שבבעלות בני הזוג סמדר ויריב תימור. ההלוואה נועדה לאפשר ללווים לרכוש מניות של חברת ז'נס קוסמטיקס, שהוחזקו קודם לכן ע"י מייסד החברה, מוטי סטרוקובסקי.

ז'נס נחשבה עד לאחרונה ללקוח מרכזי של בלמון (%14 מהמכירות). מעבר לקשרי ספק-לקוח, היתה לשתי החברות גם פעילות סחר משותפת ואפילו השקעה הדדית במניותיהן של החברות. מנהלי בלמון נחשבו למקורביו של עמי שטיבל, ולא נמנעו מלהעתיר שבחים על יכולתו המקצועית בעת שעוד נראה היה כי ז'נס הינה הצלחה עיסקית.

האירועים שהתרחשו בז'נס מאז כוסו בהרחבה: דו"ח כספי שהצביע על הפסד של 16 מיליון שקל ב-96', קשיי נזילות עקב החזרות ציוד מצד דיילות היופי של החברה, הפסקת הפעילות הסדירה והתפטרות שלושה מתוך ארבעת הדירקטורים מקרב הציבור (דמ"צים) של חברות הקבוצה.

מהלך שנועד להעביר את ניהול ז'נס לידי בלמון, עם אופציה לרכישת השליטה בעסקי הקבוצה תמורת מחיקת חובות, טורפד בדירקטוריון ז'נס, עקב התנגדותם של בני הזוג יריב וסמדר תימור, מחזיקי %20 ממניות החברה. סמדר תימור עצמה, אחותו של יבואן הרכב רמי אונגר, הגישה לאחרונה תביעת פירוק לעסקי ז'נס, בה היא מאשימה את מנהלי החברה, שטיבל, סטרוקובסקי ורו"ח רביב צולר, בתרמית, הכוללת מצגי שווא בדבר פעילותה העיסקית, ריקון והברחת נכסיה, העדפת נושים פסולה ועוד.

בדו"חות הכספיים שפירסמה בלמון בינתיים, התברר גודל הנזקים שגרמו הקשרים בין שתי החברות לתוצאותיה העיסקיות. בלמון הפרישה 5.5 מיליון שקל לחובות מסופקים בגין חוב כולל של 8.3 מיליון שקל של ז'נס ומנהליה, בתוכו גם החוב של הזוג תימור (שאמור להיפרע החודש) ושל עמי שטיבל (לפירעון בסוף ספטמבר 98').

מכאן, הגירסאות סותרות. בבקשת הפירוק של תימור, היא איננה חוסכת את שבטה מבלמון ומנהליה על אחריותם להידרדרות במצבה של ז'נס. תימור, המשמשת מאז ספטמבר 95' כסמנכ"לית לפיתוח מוצרים בז'נס קוסמטיקס, טענה בתביעת הפירוק, כי עיסקאות שקשרה ז'נס, בעיקר עם ספקית מוצריה בלמון, מצביעות כי לאו דווקא טובת החברה היתה בראש מעייני יוזמי העסקאות, שדירדרו את החברה למצבה הנוכחי.

היום פתחה בלמון בחזית משפטית משלה, נגד הזוג תימור. החברה תובעת מהשניים להשיב לה את ההלוואה, צמודה לשער הדולר, בשווי נוכחי של 1.93 מיליון שקל.

בלמון טוענת, כי הלוותה את הכסף לזוג תימור על בסיס היכרות עיסקית. באמצעות בא כוחה, עו"ד עודד שטייף, היא גורסת כי ביום 10 בספטמבר, שבועיים לפני מועד החזר ההלוואה המוסכם, הודיעו בני הזוג באמצעות בא כוחם, עו"ד יוסי כהן, על כוונתם הנחרצת להימנע מפירעון ההלוואה.

לטענת בלמון, טענותיהם של בני הזוג תימור כלפיה שיקריות ומסולפות, והסיבות בהן הם נאחזים לאי תשלום החוב, ללא כל פירוט, מהוות תירוץ קלוש ודחוק להימנע מלשלם חוב, שאיננו שנוי במחלוקת.

עוד מוסיפה בלמון וטוענת, כי אין ולא היו לה יד ורגל במעשים שמייחסים לה בני הזוג תימור בז'נס. נהפוך הוא, מוסיפה בלמון, הזוג תימור, ובעיקר סמדר, היו מעורבים ומעורים בניהולה השוטף של ז'נס, היו בעלי זכות חתימה בה וכיהנו כדירקטורים בחברות הקבוצה. עובדות אלו מלמדות, כך בלמון, כי בבסיס טענותיהם של בני הזוג תימור אין אלא ניסיון לגזול מכספה של בלמון, אשר הלוותה את הכסף בתום לב.

יואב גזית, דירקטור בבלמון, ביקש היום לשמור על פרופורציות: "מעולם לא היה בבלמון רצון אלא להיות ספק של ז'נס. מדובר על פעילות שבשנת 97' מהווה %5%6 ממחזור המכירות שלנו. מאז שנתגלו קשיים בחברה זו, חתמנו על הסכמי ייצור לחברות ג'יג'י ומולה סנטר, המחליפים את ז'נס כלקוחות מרכזיים.

"בין בעלי המניות של ז'נס יש מאבק קשה מאוד, והם מנסים בכוח להכניס גם את בלמון לתמונה. אנחנו לא מעורבים בחברה זו בשום דרך.

"סמדר תימור ניהלה את גלובל ביוטי (החברה הבת של ז'נס קוסמטיקס בה התרכזה פעילותה העיקרית - ש.ש) וקיבלה על כך שכר של 40 אלף שקל בחודש. היא אחראית באופן ישיר לכישלון החברה. זו פעם ראשונה שאני רואה שמי שהרס חברה, תובע אותה. זה טירוף מוחלט".

עו"ד יוסי כהן, המייצג את תימור: "התביעה של בלמון נועדה לקדם פני טענות קשות שהעלתה סמדר תימור בתביעה שהיא עומדת להגיש נגדה. לטענתה, בלמון, ביחד עם אנשים נוספים, מכרו לה את מניות ז'נס תוך קנוניה שבסופו של דבר גרמה לה להפסיד סכומי עתק". «שי שלו «קוביית הדומינו שמאחורי ז'נס קוסמטיקס «חב' בלמון היא כנראה הניזוקה העיקרית מהתמוטטות ז'נס * לא די שנאלצה להפריש 5.5 מ' ש' לחובות מסופקים, היא נגררת עתה למאבק משפטי מול סמדר תימור, בעלת מניות בז'נס, שלוותה ממנה 2 מ' ש'