קונסורציום ישראלי בראשות תעש מציע לתורכיה את טנק המרכבה סימן-3

גורמים בקונסורציום: הפגיעות האחרונות במרכבה בלבנון לא ישפיעו על המיכרז

קונסורציום של תעשיות בטחוניות ישראליות, בראשות תעש, הגיש לפני שבועיים למשרד ההגנה של תורכיה הצעה להצטייד בטנק "מרכבה סימן-3", במיכרז הצטיידות של תורכיה בטנק מערכה לשנות ה-2000. כך נודע ל"גלובס".

תורכיה תרכוש אלפי טנקים בתוכנית רב-שנתית, שביצועה יחל לקראת שנת 2005. בקונסורציום חברות גם אלביט מערכות ואל-אופ. תורכיה מפעילה כיום את אחד מחילות השריון הגדולים באירופה, ובו אלפי טנקים. זוהי הפעם הראשונה בה עשויה ישראל לייצא טנקי מרכבה.

האישור להצעת הטנק לתורכיה התקבל ממשרד הביטחון, בהתייעצות עם גורמים ממשלתיים בכירים. בנוסף לשיקול העיסקי, תרם לקבלת אישור הייצוא גם השיקול המדיני, שגרס, כי הצעת הטנק המתקדם ביותר של ישראל לתורכיה, תשפר את היחסים הבטחוניים בין המדינות.

ההצעה כוללת את הטנק עצמו, הנמצא גם בשימוש צה"ל, שמוצע לתורכיה בגירסת יצוא מיוחדת. בטנק ישולבו תותח מתוצרת תעש בקוטר 120 מ"מ, תחמושת מתקדמת ומקלע מתוצרת החברה; מערכות בקרת אש מתקדמות מתוצרת אלביט מערכות; מערכות ניווט; ואמצעי ראיית לילה של אל-אופ.

להערכת גורמים בטחוניים וכלכליים בכירים, מחירו של טנק מרכבה יהיה כ-5 מיליון דולר לטנק, עם אפשרות למחיר גבוה יותר, בהתחשב במערכות שישולבו בטנקים.

גורם בטחוני בכיר אמר ל"גלובס", כי מול הקונסורציום הישראלי מתמודדות 12 מדינות. ארה"ב מציעה את הטנק אם-1; גרמניה מציעה את הטנק לאופרד-2; צרפת מציעה את הטנק לקלרק; בריטניה מציעה את הטנק צ'יפטיין; ורוסיה מציעה את הטנק טי-80.

גורמים בקונסורציום מסרו, כי לפגיעות בטנקי המרכבה בלבנון בתקופה האחרונה, לא תהיה השפעה על האטרקטיביות של הטנקים ובחו"ל. "אין היום הרבה מקומות שבהם טנקים נלחמים", אמרו המקורות, "וגם הטנקים האמריקניים המתקדמים ביותר היו עשויים להיפגע בפעילות מבצעית כזו. תורכיה שואפת ל'טנק לאומי', שייוצר בתורכיה בדומה למטוסי הקרב אף-16, והמדובר בתוכנית רב-שנתית שתכלול הקמת מפעלים". «מאת דרור מרום ורן דגוני «קונסורציום ישראלי בראשות תעש מציע לתורכיה את טנק המרכבה סימן-3 «גורמים בקונסורציום: הפגיעות האחרונות במרכבה בלבנון לא ישפיעו על המיכרז