רובינשטיין הורה לכבד התחייבויות שנתן מודעי ללא אישור הממשלה - בסך 9.7 מיליון שקל

רובינשטיין: "מלכתחילה הדעת נותנת שהתהליך הנכון היה התקשרויות לאחר אישור הממשלה"

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, הורה לכבד את כל ההתחייבויות שנתן יצחק מודעי - בתפקידו כיו"ר העמותה לאירועי שנת ה-50 למדינת ישראל, ובכלל זאת התחייבויות שנתן מודעי ללא אישור הממשלה. רשימת ההתחייבויות הגיעה לידי "גלובס".

המדובר בהתחייבויות בסכום כולל של 9.7 מיליון שקל (ועוד מיליון שקל שנתן קודמו, יוסי פלד), שנתן מודעי לגורמים שונים, תוך ליקויים לכאורה בסדרי מינהל ומבלי שההתחייבויות אושרו על-ידי הממשלה. חלק ניכר מההתחייבויות ניתנו בשיחות בעל-פה של מודעי עם גורמים שביקשו כספים/תקציבים למימון פעולות, שנועדו לקדם את אירועי שנת ה-50. מודעי טען, כי ההתחייבויות שנתן היו ברוח הדברים שסוכמו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיהם בתוקף תפקידו, היה רשאי לקבל החלטות בעצמו ובאופן בלעדי, כך יינתן גיבוי מטעם הממשלה.

קביעת רובינשטיין ניתנה בעקבות פניית שר התיירות, משה קצב. בתגובתו כתב רובינשטיין: "מלכתחילה הדעת נותנת שהתהליך הנכון היה התקשרויות לאחר אישור הממשלה. ואולם, משחיווינו דעתנו, בעקבות חוות דעתו של עו"ד שטיין, היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה, כי התחייבויות העמותה תקפות (ראה מכתבי למזכיר הממשלה), ובנסיבות כפי שהתגלגלו כאן, נותרת סמכות הממשלה פורמלית, ולא נראה כי יש מקום שלא לאשר".

במכתבו אל מזכיר הממשלה קובע רובינשטיין: "לאחר שבמשרדנו נבחנו חוות הדעת והחומר הנוגע לדבר, באנו לידי מסקנה, כי ההתחייבויות שניתנו בשם העמותה לחגיגות שנת היובל, כפי שאושרו במוסדותיה, מחייבות אותה".

להלן רשימת ההתחייבויות, שניתנו תוך חריגות לכאורה:

התחייבויות שנתן מודעי, במכתבים (הסכומים באלפי שקלים):

טקס פתיחת הקונגרס הציוני (180); עיריית חיפה - שבוע האשה בחיפה (250) ופסטיבל בינלאומי להצגות ילדים ונוער (500); עיריית תל אביב - עד-דלא-ידע (500), קונצרט אופרה בינלאומי (100), שיחזור קום המדינה (400), מצעד מחולות ישראליים (500); יד ושם - חסידי אומות העולם (550); שבוע ספורט (300); מפגש יהודי-ערבי (155); פסטיבל מחולות כרמיאל (650); פסטיבל סובב כינרת (430); כינוסי שורשים (330); משט חופים (200).

התחייבויות שנתן מודעי, בשיחות בעל-פה (הסכומים באלפי שקלים):

כנס מורים ותלמידים (520); תחרות בינלאומית בשחמט (350); הפקת סרט תיעודי - מרכז ההסברה (400); תחרות קישוטי בתים - מרכז ההסברה (600); אירוע בנגב - מרכז ההסברה (1,500); אירוע פתיחה בבית הנשיא (55); ישיבת חברון (300); מטה השכונות - חגיגות זמר (500); המועצה לארץ ישראל יפה - שתילת פרחים (500).

עמותת אירועי החמישים דוחה את הטענות, כי בעמותה יש אי סדרים כספיים, ונהלים ציבוריים לא תקינים. פעילות העמותה מפוקחת באופן שוטף על ידי מבקר פנים, יצחק לופטה; משרד רו"ח אריה רפופורט; וייעוץ משפטי. בנוסף, העמותה מדווחת מדי חודש על פעולותיה לחשב של משרד ראש הממשלה, עמי טלמור, שהוא חבר באסיפה הכללית.

בימים האחרונים טענו השר הממונה לשעבר על העמותה, משה קצב; ח"כ אברהם שוחט; וח"כ יונה יהב, כי בעמותה יש אי סדרים כספיים ואחרים, שיש לבדוק אותם.

דוברת העמותה מסרה בתגובה כי ניהול העמותה, האירועים וההתקשרויות מתנהלים על פי נוהל ציבורי תקין וקפדני. ניהול העמותה והמבנה הארגוני עומדים בכל מבחן ציבורי ומשפטי. לעמותה נוהל התקשרות עיסקי באמצעות ועדת התקשרויות פנימית, בפיקוח יועץ משפטי. חברי האסיפה הכללית של העמותה מדווחים על ההתקשרויות, ונוטלים חלק פעיל בקביעת מדיניות. «מאת יואב יצחק ואביבה קרול «רובינשטיין הורה לכבד התחייבויות שנתן מודעי ללא אישור הממשלה - בסך 9.7 מיליון שקל «רובינשטיין: "מלכתחילה הדעת נותנת שהתהליך הנכון היה התקשרויות לאחר אישור הממשלה"