רויטרס מוותרת על הטכנולוגיה

גלובקס, המערכת האלקטרונית למסחר בחוזים עתידיים, של רויטרס, לא תמשיך לפעול אחרי אפריל 98' בגלל פער בין עלות לתועלת. חמש שנים ו-100 מיליון דולר ירדו לטמיון

המסחר בחוזים עתידיים מגלה התנגדות רבה למסחר אלקטרוני. בעולם שבו הפעילות המסחרית והתקשורתית באינטרנט מכפילה את עצמה מדי כמה חודשים מפליא למצוא שוק מתוחכם שמסרב בעקשנות להיכנע לטכנולוגיה.

סוכנות הידיעות הבריטית רויטרס תיאלץ, כנראה, לוותר על שירותיה של גלובקס, המערכת האלקטרונית המתואמת למסחר בחוזים עתידיים, אחרי חמש שנות ניסיון והשקעה של מיליוני ליש"ט. ההערכות הן ש-100 מיליון דולר ירדו לטמיון. החברה הודיעה, כי המערכת לא תופעל אחרי שיפוג תוקף החוזה עם שתי השותפות שלה באפריל 98'.

גלובקס נחנכה ב-1992 בניסיון להביא להאחדת כללי המסחר העתידי בכל העולם, כדי לאפשר לחברות לסחור בחוזים עתידיים 24 שעות ביממה. בתחילה היו למערכת שלושה שותפים נוסף לרויטרס: שיקאגו מרכנתיל אקסצ'יינג' (CME), שיקאגו בורד אוף טרייד (CBOT), ומאטיף, בורסת החוזים העתידיים הצרפתית.

אבל שיקאגו בורד, שיחסיה עם שיקגו מרכנתיל, היו מתוחים מאז ומתמיד, פרשה מהשותפות אחרי שנתיים ופיתחה מערכת משלה. וחברות המסחר של שיקגו מרכנתיל, הדבקות בשיטת "הכריזה הפומבית" המסורתית בזירות המסחר, לא נמשכו לגלובקס. כתוצאה, החזיקה מאטיף ב-%80 מנפח המסחר בגלובקס, רובו עסקות בין בנקים צרפתיים שנעשו בתום יום המסחר. המאמצים לצרף שותפים נוספים לגלובקס הסתיימו בכישלון.

מבחינתן של החברות הצרפתיות היתה זו מערכת יקרה אשר אילצה אותן לשלם עמלה לרויטרס ולשיקגו מרכנתיל על שירותי המחשוב. מאטיף הודיעה לאחרונה, כי לא תחדש את החוזה שלה עם גלובקס אחרי שתוקפו יפוג, ותעביר את פעילותה ל-NSC, מערכת שפותחה על-ידי הבורסה של פריז. ראשי מאטיף אומרים, כי המחיר היה השיקול המכריע בהחלטתם, נוסף על רצונם לפעול בתיאום עם הבורסה של פריז, שיש לה כבר מסופים בכל הבנקים הגדולים ובכל חברות המסחר הגדולות בצרפת.

מערכת NSC של הבורסה תצטרך להשתנות כדי להתאים את עצמה למסחר עתידי, אבל אנשי מאטיף אומרים שהטכנולוגיה שלה גמישה יותר מזו של גלובקס ותאפשר הכללת מגוון רחב של סחורות.

אף ששיקגו מרכנתיל עדיין לא הודיעה אם תמשיך עם גלובקס אחרי שתוקף החוזה יפוג ב-1998 - רשמית היא עדיין מנהלת משא-ומתן עם רויטרס על עתיד המערכת - עשויה החברה לרכוש את מערכת NSC של בורסת פריז. מאטיף ושיקגו מרכנתיל לא ויתרו על שיתוף הפעולה ביניהן.

בסוף השנה שעברה הן חתמו על הסכם לחמש שנים שלפיו תעביר מטיף חוזים לטווח בינוני וארוך לאולם המסחר בשיטת הכריזה הפומבית של שיקגו מרכנתיל, אחרי השעה שש בערב לפי שעון פריז, 11 בבוקר לפי שעון שיקאגו. חוזים אלה, שיישענו על ביטחונות לזמן ארוך, יומרו באופן אוטומטי לחוזים של האיחוד האירופי אחרי האיחוד המוניטרי.

הבעיה של בורסות החוזים העתידיים היא, שבעוד מערכות המסחר העתידי האלקטרוניות מציעות באופן תיאורטי רווחים גבוהים ויעילות, הן מניבות, למעשה, רווחים קטנים בהרבה מאלה של המסחר המסורתי. לדוגמה, היקף העסקות של בורסת החוזים העתידיים הבינלאומיים של לונדון (LIFFE) בסחורות גרמניות גדול מזה של DTB האלקטרוני בפרנקפורט.

הכישלון של גלובקס הוא אכן מהלומה קשה לרויטרס, אך אין זה אומר שדינו של המסחר האלקטרוני נחרץ. החברה מיישמת אותה טכנולוגיה בהצלחה מלאה בשוק המט"ח, כאשר מערכת הסחר 2000-2 שלה הפועלת שם היא הגדולה בעולם ודוחקת את רגליהן של חברות ברוקרים מסורתיות קטנות מהשוק. אפילו בכמה מרכזים קטנים של מסחר בחוזים עתידיים, כמו פרנקפורט, שטוקהולם ואמסטרדם, פועלות מערכות אלקטרוניות בהצלחה.

המשך קיומה של בורסת חוזים עתידיים נפרדת בכל מדינה באירופה תלוי, במידה רבה, בהתקדמות המסחר האלקטרוני אחרי האיחוד המוניטרי האירופי. למדינות שיצטרפו לאיחוד לא יהיו עוד מטבעות נפרדים למסחר באופציות ובחוזים עתידיים, וייתכן שיוכלו לנהל מסחר נפרד בחוזים עתידיים על ריביות ואיגרות חוב ממשלתיות, למרות ההבדלים בריביות על האשראי.

אם המסחר האלקטרוני יהיה נפוץ, יוכלו בורסות החוזים העתידיים במדינות השונות להתחבר למערכת אחת ולהקים שוק אחד גדול.

מכל מקום, אם שיטת הכריזה הפומבית תמשיך לשלוט בשוקי המסחר, יעבור המסחר בחוזים עתידיים לזירות הגדולות, כלומר ללונדון. « «רויטרס מוותרת על הטכנולוגיה «גלובקס, המערכת האלקטרונית למסחר בחוזים עתידיים, של רויטרס, לא תמשיך לפעול אחרי אפריל 98' בגלל פער בין עלות לתועלת. חמש שנים ו-100 מיליון דולר ירדו לטמיון