רכבת מבוקשת מדי

חברת הרכבות הממלכתית של צרפת, SNCF, סובלת מעודף ביקוש במסילה המחודשת בין פאריס לבריסל, שם דוהרות רכבות מדגם תאליס במהירות של עד 300 קמ"ש ועומדות בכבוד בתחרות מול מטוסים ומכוניות. חברות רכבות בכל המדינות יכולות להתקיים רק הודות לסובסידיות מטעם ממשלות או גורמים אחרים, ואילו הקו המחבר את שתי הבירות הדוברות צרפתית מותיר אחריו רווחים נאים. עקב כך מתכוונת חברת הרכבות, במקום למשוך לקוחות חדשים על-ידי הוזלת התעריפים, להרתיע חלק מן הלקוחות הוותיקים על-ידי העלאות מחירים.

רכבות תאליס נוסעות בין פאריס לבריסל, ובכיוון הפוך, מדי שעה, ובשעות השיא - אפילו מדי חצי שעה. את המרחק, 300 ק"מ, הן גומאות ב-95 דקות. אף מטוס, אף מכונית, אפילו לא פרארי, תעשה מרחק זה בפחות זמן, אם להביא בחשבון את הזמן הנדרש לנסיעות לנמלי התעופה ומהם, או את הגבלות המהירות בכבישים. לכן הן חביבות בעיקר על אנשי עסקים. הן נחנכו לפני שנה וחצי, והצלחתן עולה בהרבה על התחזיות הנועזות ביותר.

תפוסתן מגיעה לעיתים ל-%95 - לשמחתה של SNCF ולדאבון ליבם של חלק מן הנוסעים, הסובלים לעיתים מצפיפות יתר. אין אפשרות לצופף את לוח הזמנים, מפני שהחלק הראשון של המסילה החדשה, מפאריס עד לליל שבגבול בלגיה, כבר עמוס, נוסעות בו גם רכבות יורוסטאר, המקשרות את פאריס עם לונדון.

יש שמרווח הזמן בין יציאתן של שתי רכבות תוכפות הוא ארבע דקות בלבד; מרווח זה הוא גבול המותר ואי אפשר לצמצמו, מטעמי בטיחות. גם אין אפשרות להכניס לקו זה רכבות דו-קומתיות, כדוגמת רכבות ה-TGV בין פאריס לליון, שהגדילו את התפוסה בקו זה ב-%40 - כי רכבות מסוג זה אינן מותאמות לגובה חוטי החשמל מחוץ לצרפת.

נותרה רק דרך אחת להקלת העומס - ייקור הכרטיסים. הכרטיס הזול ביותר במחלקה הראשונה בנסיעה בין שתי הבירות עולה היום כ-90 דולר בלבד. מחיר זה כולל גם הגשת ארוחה מלאה לנוסע במקום מושבו. חברת הרכבות מתכוננת עתה לייקר כרטיס זה, אבל בשיעור קטן בלבד, כדי לא להרתיע את הנוסעים, בעוד מחירי הנסיעה במחלקה השנייה - שמוצעים לעיתים תמורת 60 דולר הלוך וחזור - יישארו בעינם. כן יישאר בעינו המחיר של 76 דולר לנסיעת סופשבוע במחלקה השנייה מפאריס לאמסטרדם ובחזרה.

רכבות תאליס נוסעות גם בגרמניה, בקו בין פאריס לקלן. הנסיעה בהן אורכת ארבע שעות - לעומת חמש שעות ברכבות הרגילות. SNCF רוצה עתה להאריך קו זה גם לערים אחרות בגרמניה - אולי תמורת מתן אפשרות לרכבות אינטרסיטי הגרמניות לנסוע מגרמניה לפאריס.«ולט אם זונטאג«רכבת מבוקשת מדי««ולט אם זונטאג«רכבת מבוקשת מדי