רפורמה במוניות מ-1 בינואר: "מספרים ירוקים" יוצעו בשוק החופשי תמורת 205 אלף שקל

נהגי מוניות שכירים ותיקים יוכלו לרכוש הרשיונות ב-110 אלף ש'*התעריפים יעודכנו במארס ובספטמבר

מנכ"ל משרד התחבורה, נחום לנגנטל, ויו"ר הארצי של ארגון נהגי המוניות, אברהם פריד, חתמו היום (א') על ההסכם הקובע את עקרונות הרפורמה בענף המוניות, בתוקף מ-1 בינואר 98'. על פי ההסכם, רשיונות למוניות (מספרים ירוקים) יוצעו לנהגים שכירים, בעלי ותק של שש שנים לפחות, תמורת 110 אלף שקל בלבד, ובשוק החופשי יוצעו הרשיונות תמורת 205 אלף שקל.

ההסכם נחתם לאחר שבסוף השבוע האחרון הושגו הסכמות עקרוניות בין נציגי הנהגים ובין משרדי התחבורה וראש הממשלה. במגעים עם נהגי המוניות היה מעורב גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, משה ליאון.

ההסכם מהווה שיפור לטובת הנהגים השכירים, משום שתחילה תוכנן כי הרשיון יעלה 135 אלף שקל. לעומת זאת, משרד התחבורה הסכים להעלות את הוותק של הנהגים השכירים, שיוכלו לרכוש רשיונות במחיר מוזל, לשש שנים, אחרי שתחילה תוכנן כי בעלי ותק של ארבע שנים ומעלה יוכלו לרכוש רשיון במחיר מוזל. נהגי המוניות טענו, כי הדבר יגרום להצפה של השוק.

שינוי נוסף קשור למחיר הרשיון בשוק החופשי, לאחר שבתחילה סוכם שמחיר הרשיון יהיה 195 אלף שקל. סיכומים אלה התקבלו בעקבות דיונים שהיו בימים האחרונים, אחרי פגישה שקיימו נציגי הנהגים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נהגי המוניות שיבשו לפני שבוע ולפני שבועיים את התנועה בצירים הראשיים בערים הגדולות, והשביתו את שירותיהם, במחאה על ההחלטות הקודמות.

לדברי לנגנטל, מדובר ברפורמה חשובה בענף המוניות, "ומסתיימת שיטת המכסות וההקצאות. אנחנו נכנסים לשוק חופשי, שיביא, בין היתר, להגברת תדירות המוניות. תנאי השוק יכתיבו בעתיד את מצבם הכלכלי של נהגי המוניות, ולא תהיה יותר התערבות ממשלתית מיותרת. אנחנו מעריכים שברגע שתהיה יותר זמינות של מוניות, פחות אנשים ישתמשו בכלי רכב פרטיים, וכך תהיה פחות צפיפות בכבישים".

לפי הערכות גורמים בענף, ההחלטה לגבי הנהגים השכירים תאפשר רכישת רשיונות על ידי אלפי נהגים שכירים. על קריטריון זה עונים כיום כ-6,000 נהגים שכירים. נודע, כי במסגרת ההסכם שנחתם היום בין לנגנטל לפריד אושרר ההסכם הקודם, שקדם לשיבושי העבודה של הנהגים, ובמסגרתו נקבע מעין סל איזונים שיפצה את הנהגים על פתיחת השוק. בין היתר, סוכם כי הממשלה תשתתף בכמחצית מההשקעות המתוכננות במיגון המוניות.

על פי הערכות, אם כל נהגי המוניות בארץ - כ-12 אלף - ינצלו את סל המיגון, תידרש הממשלה להשתתף בעלות של כ-25 מיליון שקל.

כמו כן סוכם על עדכון תעריפי המוניות במועדים קבועים - פעמיים בשנה - במארס ובספטמבר, בדומה לתעריפי האוטובוסים. עוד סוכם על מי כרזים להקמת תחנות נוספות של קווי שירות ולהרחבת תחנות קיימות; מוניות גדולות יורשו להסיע 10 נוסעים במקום 8 כיום; מקדם ההתייעלות בשיעור %2 יימחק בהדרגה, כאשר יהיו בשוק 15 אלף מוניות. «מאת דוד חיון «רפורמה במוניות מ-1 בינואר: "מספרים ירוקים" יוצעו בשוק החופשי תמורת 205 אלף שקל «נהגי מוניות שכירים ותיקים יוכלו לרכוש הרשיונות ב-110 אלף ש'*התעריפים יעודכנו במארס ובספטמבר