רק ויליאם סילבסטר זוכה מעבירת ריגול

בעקבות פרשת יהודה גיל * סילבסטר, אזרח אנגלי, הואשם בריגול בשנת 1949, וזוכה ע"י העליון * בדיון של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, הסכימו המשתתפים כי זיכוי כזה הוא בלתי אפשרי היום

בצל פרשת עובד המוסד, יהודה גיל, התכנסה צמרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, לדיון במשפטים בטחוניים וזכויות נאשמים. נציגי הפקולטה היו ד"ר דפנה ברק-ארז, פרופ' ליאון שלף, וד"ר רון שפירא. התארחו: פרופ' מוטה קרמניצר, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ועו"ד אביגדור פלדמן.

נקודת המוצא של הדיון: פסק דין סילבסטר, בעניין ריגול, שניתן בשנה הראשונה לקיומה של המדינה. ויליאם סילבסטר, אזרח אנגלי, הואשם בריגול, לאחר שנתפס במלחמת השחרור, כשהוא מחזיק בידיו משדר אלחוטי, ומשדר ידיעות לצד הערבי של ירושלים.

כתב האישום התייחס לשידור מסויים, בו התייחס סילבסטר לתוצאות של נפילות הפגזים ששוגרו לעבר ירושלים. הוא הואשם בפירסום ידיעות העלולות להיות לתועלת האוייב, ובעבירות נוספות של החזקת משדר אלחוטי ללא רישיון. הוא הורשע והגיש ערעור. בתוך חמישה שבועות מיום הערעור, הוא זוכה בבית המשפט העליון.

פסק הדין של סילבסטר, נראה היום רחוק, לא רק בפרספקטיבה של זמן. הדיעה הרווחת בקרב משתתפי הדיון, היתה שכיום פסק דין שכזה, היה בלתי אפשרי.

"יש השתאות גדולה", אמר פלדמן. "מופיע אנגלי שמואשם בעבירת ריגול של שידור מירושלים היהודית לירושלים הערבית, במילים 'הפגזים נפלו קרוב מדי, רחוק מדי'... והעליון מזכה את סילבסטר.

"בדקתי מתי עוד זיכה בית המשפט אדם מריגול. מתברר שזה היה הזיכוי הראשון והאחרון בעליון, בעבירה של ריגול. היו מקרים של זיכויים במחוזי, שהפכו להרשעה בעליון.

"לאחר פרשת סילבסטר, הוראות החוק של עבירות בטחוניות הפכו לביצה שהנאשם לא יכול לצאת ממנה. ידיעה סודית, היא כל ידיעה שעשוייה להיות לתועלת האוייב. היה מקרה, שבו הבאנו ראיות לכך שתיק מסויים שהכיל מידע ונמצא בזבל, לא היתה לו משמעות. בית המשפט הרשיע את הנאשם בהחזקת מידע סודי.

"למעשה, בעבירות בטחוניות התביעה פטורה מהבאת כל ראייה שהיא. בעבירה של מגע עם סוכן זר, על הנאשם חובת ההוכחה שזה לא מתוך כוונה לפגוע בבטחון המדינה. יש בעבירות האלה צד מנצח, והוא צד התביעה".

בעבירות נגד בטחון המדינה, יש מצב משפטי מאוד בעייתי, אמר קרמניצר. לדעתו, עבירות בטחוניות הוגדרו בצורה בלתי מתקבלת על הדעת. "כל עבירה שמתיימרת להיות מושלמת", לדברי קרמניצר, "חייב להיות בה 'אקטוס ריאוס'. חייב להיות בה משהו - אם לא פגיעה, לפחות סכנה משמעותית. לפחות בסיס של סכנה אובייקטיבית".

לדברי שפירא, יש הבדל בין משפט בטחוני למשפט פלילי. לדעתו משפט בטחוני "לעיתים לא נועד מראש להשיג אותן תכליות, כי הוא כלי של מלחמה של חברה אחת באחרת. הוא המשך המלחמה בדרכים אחרות. זה לא ממש משפט פלילי". « «רק ויליאם סילבסטר זוכה מעבירת ריגול «בעקבות פרשת יהודה גיל * סילבסטר, אזרח אנגלי, הואשם בריגול בשנת 1949, וזוכה ע"י העליון * בדיון של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, הסכימו המשתתפים כי זיכוי כזה הוא בלתי אפשרי היום