רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000

עוזאני: "ההשקעות, בעיקר במרכז, יתנו מענה ל-3 השנים הקרובות - אח"כ נמשיך בתיכנון 'רכבת 2000'"

רשות הרכבות תשקיע עד סוף שנת 2000 סכום של 815 מיליון שקל בתוכנית לפיתוח הרכבת והתשתיות הנלוות, לתקופה של שלוש עד חמש שנים. מתוך זה, 435 מיליון שקל יושקעו בהקמה, פיתוח ושיקום תשתיות; והיתרה בציוד ובמערך קרונועים חדשים. כך מסר היום (ה') מנכ"ל הרכבת עמוס עוזאני, במהלך ביקור של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברשות הרכבות.

לדברי עוזאני, בשנה הנוכחית תשקיע הרשות 150 מיליון שקל, בשנה הבאה 415 מיליון שקל, ובשנת 2000 עוד 250 מיליון שקל. עיקר ההשקעה תוצא על מסילות הרכבת שבאיזור המרכז וירושלים, כאשר בקו הרכבת שבין תל-אביב לבאר שבע יושקעו בשלוש השנים הקרובות 125 מיליון שקל.

עוזאני ציין, כי ההשקעה הנ"ל תוצא במסגרת תוכניות מיידיות הנותנות מענה זמני ל-5-3 השנים הקרובות, שלאחריהן יימשך התיכנון והביצוע להכפלת קווי הרכבת באיזור המרכז.

בהתייחסו לתוכנית "רכבת 2000", פיתוח הרשת המסילתית עד שנת 2010, אמר עוזאני, כי בטווח זמן זה יושקעו על ידי הרשות 4.1 מיליארד שקל בתשתיות, ועוד 1.060 מיליארד שקל ברכישת ציוד נייד, בעיקר קרונועים וקטרים חדישים. תוכנית "רכבת 2000" כוללת את תוכנית מערכת ההסעה ההמונית הבינעירונית והפרברית בגוש דן.

לגבי קו הרכבת תל-אביב-באר-שבע - על פי התוכנית, יושקעו בה 130 מיליון שקל בהקמת תחנות תיפעוליות - כ-90 מיליון שקל מהם ברכישת 8 מערכי רכבות. מספר הנוסעים הצפוי בשנה, בתדירות של 28 רכבות ביום, הוא כ-1.4 מיליון נוסעים. ההשקעה תבוצע בתקופה של 15 חודש, ושיעור התשואה שלה הוא %14.

בפרוייקט פיתוח קו הרכבת תל-אביב-פתח-תקוה-כפר-סבא יושקעו 650 מיליון שקל בקו הרכבת החשמלי הראשון בארץ, ועוד 350 מיליון שקל במערך קרונועים דו-קומתי. שיעור התשואה של פרוייקט זה, שאמור להקל על הכניסות והיציאות של מטרופולין תל-אביב, הוא %17.1.

הפרוייקט העיקרי הוא קו הרכבת תל-אביב-ירושלים, שלגביו קיימות שתי חלופות. האחת, שידרוג המסילה הקיימת בעלות של 160 מיליון שקל השקעה בתשתיות, ועוד 90 מיליון שקל במערך קרונועים וקטרים, עם שיעור תשואה אפסי.

החלופה השנייה היא הקמת תוואי חדש ומקוצר בעלות של 1.4 מיליארד שקל בתשתית בלבד, ועוד 180 מיליון שקל בקרונועים וקטרים. שיעור התשואה של חלופה זו הוא %5.2.

לדברי עוזאני, יש יתרון משמעותי בשידרוג המסילה הקיימת בציוד חדיש, מאחר שהדבר יתאפשר בעלות של %10 בלבד מעלות הקמת קו חדש.

הקו האחרון, שכהגדרת עוזאני הוא "פתרון הכרחי לפקק של המדינה", הוא תל-אביב-ראשון לציון. עלות התשתית בחלק מהקו - הכולל את לוד-רחובות - 40 מיליון שקל, ועוד 50 מיליון שקל במערך קרונועים וקטרים.

בחלופה מורחבת יותר בקו זה, הכוללת גם את מערב חולון ובת-ים, במסגרת פרוייקט "רכבת 2000", יושקעו 400 מיליון שקל בתשתיות, ועוד 200 מיליון שקל בציוד נייד. «מאת גדי גולן «רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000 «עוזאני: "ההשקעות, בעיקר במרכז, יתנו מענה ל-3 השנים הקרובות - אח"כ נמשיך בתיכנון 'רכבת 2000'" «מאת גדי גולן «רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000 «עוזאני: "ההשקעות, בעיקר במרכז, יתנו מענה ל-3 השנים הקרובות - אח"כ נמשיך בתיכנון 'רכבת 2000'"