שבעה פלשתינים נפצעו בחברון מירי מכוון של חייל צה"ל שרצה לעכב הסכם הפריסה

היורה, נועם פרידמן, בא אתמול לחברון כדי לתכנן מהיכן לירות * ערפאת הורה לכוחות הפלשתיניים באיזור לנסות להרגיע את הרוחות בחברון

חייל צה"ל, נועם פרידמן, תושב מעלה אדומים, בשירות סדיר אשר אינו מוצב באיזור חברון, פתח הבוקר (ד') באש לעבר פלשתינים בסמוך לשכונת אברהם אבינו בעיר. מהירי נפצעו 7 פלשתינים, אחד במצב קשה.

פרידמן, חמוש באם 16, הגיע כבר אתמול לחברון במטרה לבצע את הפיגוע. הוא סייר בעיר, כדי לנסות למצוא את הנקודה בה יבצע את הירי. הבוקר הוא נכנס לקטע הדרך המוביל לשכונת אברהם אבינו מכיכר גרוס בסמוך לשוק הסיטונאי בעיר. שם פתח באש לעבר תושבים פלשתינים, אשר היו בתוך תחומי הקסבה של חברון ובשוליה.

חיילים אשר היו באיזור, וכן שוטרים ממחוז שומרון ויהודה המוצבים במקום, הדפו את פרידמן עם תחילת הירי. אולם, לפי ההערכות הראשוניות, הוא הספיק לירות מחסנית שלמה. החיילים קפצו על פרידמן ופינו אותו מהמקום תוך זמן קצר. במהלך האירוע ירו חלק מהחיילים האחרים באוויר.

עם קבלת ההודעה על הירי, הגיעו למקום האירוע כוחות גדולים מאוד נוספים של צה"ל ומשטרה, שניסו לבודד את מקום האירוע, ולהרחיק את התושבים הפלשתינים ולאפשר את פינוי הפצועים. צה"ל הכריז על האיזור שטח צבאי סגור והטיל עוצר על מרכז העיר ועל האיזורים הקרובים והרחוקים יותר.

יאסר ערפאת קיבל עידכון על הפיגוע בחברון מראש השב"כ הפלשתיני ביו"ש, ג'יבריל ראג'וב. לאחר שהחלו לזרום הידיעות אמר ערפאת, כי הפיגוע נועד לגרור את שני העמים לעימות צבאי, אשר יביא לסיכול החתימה על הסכם חברון.

מקור בלשכת ערפאת אמר, כי גורמים בממשלת ישראל התקשרו לערפאת וביקשו ממנו להרגיע את המצב. בלי שום קשר, ערפאת התקשר עוד קודם לכן לראש המשטרה הפלשתינית בחברון וביו"ש והורה להרגיע את הרוחות.

בעקבות ההוראות, ניסו מפקדים במשטרה הפלשתינית, צה"ל ומג"ב להרגיע את הרוחות ברחבי העיר חברון. זאת, בעיקר במקום התגודדויות של צעירים באיזור בית החולים עליה שאליו הובאו הפצועים.

לאיזור בית החולים הגיעו המפקד הצבאי הפלשתיני של איזור חברון, עבדל פתח ג'עידי, וכן מפקדים במג"ב וצה"ל, לאחר שמאות צעירים פלשתינים הקימו מתרסים והתכוונו לפתוח בהפרות סדר. אנשי בטחון פלשתינים בלבוש אזרחי דרשו מהצעירים שהתגודדו לעזוב את המקום.

מפקד המשטרה הפלשתינית באיזור חברון, עמיד טארק זיד, עוכב על ידי כוחות משטרה וצבא בכניסה לשכונת אברהם אבינו, לאחר שככל הנראה ניסה להפגין נוכחות בכניסה לשכונה.

זיד הגיע, יחד עם קבוצת מלווים, לאיזור כיכר גרוס, כ-100 מטר משכונת אברהם אבינו. עם הגיעו למקום, זוהה על ידי החיילים והשוטרים במקום, אשר עיכבו אותו ואת מלוויו מיד והכניסום למכונית משטרה שהיתה במקום. בין השאר שוחחו עמו מפקד מחוז שומרון ויהודה, ניצב אליק רון, ומפקדי צה"ל הבכירים במקום. « «שבעה פלשתינים נפצעו בחברון מירי מכוון של חייל צה"ל שרצה לעכב הסכם הפריסה «היורה, נועם פרידמן, בא אתמול לחברון כדי לתכנן מהיכן לירות * ערפאת הורה לכוחות הפלשתיניים באיזור לנסות להרגיע את הרוחות בחברון