שטראוס רכשה %50 מיוטבתה לפי שווי חברה של 32 מיליון דולר

בשלב ראשון רכשה %33 והיתרה - באופציה * תמורת העיסקה תושקע בחברה המשותפת * שטראוס תזכה לדריסת רגל בתחום החלב הניגר ומשקאות החלב

שטראוס ויוטבתה חתמו הבוקר על הסכם שותפות. לפי הסכם זה, תוקם חברה משותפת חדשה בשם "מחלבת יוטבתה", אליה תעביר יוטבתה את המחלבה הקיימת. שטראוס תרכוש %33 ממניות "מחלבת יוטבתה" תמורת 16 מיליון דולר, עם אופציה להשלמה ל-%50 בעוד שנה. שווי השוק של מחלבות יוטבתה הוערך, לצורך העיסקה, ב-32 מיליון דולר. תמורת העיסקה תושקע ב"מחלבת יוטבתה", וההון העצמי של החברה יגדל בהתאם.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דוד תדמור, יתמוך בעיסקה.

בשנת 97' עמד מחזור המכירות של יוטבתה על כ-110 מיליון שקלים.

בעקבות העיסקה, אמר מנכ"ל שטראוס, שלמה לירן, ל"גלובס", כי חתימת ההסכם נלווית להסכם הפצה, שבמסגרתו יתחיל מערך ההפצה של שטראוס לשרת את מחלבת יוטבתה. המשמעות: חיזוק מערך ההפצה ע"י שיפור השירות למערכת הקמעונאית.

לירן הוסיף, כי למעשה נכנסת בכך שטראוס לתחום מוצרי החלב הניגרים, בראש וראשונה לתחום משקאות החלב, כולל שוקו ואחר כך לתחום החלב הניגר. לירן: "באמצעות העיסקה, תהיה לנו בעלות חלקית על מותג מאוד חזק, שמיצובו דומה למיצוב מוצרי שטראוס. עבור שתי החברות זו הזדמנות להתמחות בקבוצות מוצרים שונות. ביוטבתה ייוצרו משקאות החלב, לבן, אשל ושמנת חמוצה - תחום ששטראוס נכנסת אליו בנוסף ל"עדן". סביר להניח שייצור "עדן" יועבר אף הוא ליוטבתה.

כיום מייצרת יוטבתה את "עדי" של תנובה, המתחרה ב"עדן". לא ברור עדיין מה יהיה גורל מוצר זה. הידע של דנונה, השותפה בשטראוס, ינוצל ע"י יוטבתה למוצרים רלוונטיים עבור החברה המשותפת.

במסגרת ההסכם סוכם, כי לא יחולו שינויים אישיים בחברה. דוד אלעד ימשיך בתפקידו כמנכ"ל, יוטבתה תמשיך למנות את המנכ"לים, ואילו שטראוס תמנה מתוכה את יו"ר מועצת המנהלים. היו"ר הנוכחי, אורי שני, יעזוב את תפקידו.

לירן אמר, כי המו"מ בין שטראוס ליוטבתה החל בעקבות פניה של הממונה על ההגבלים לשתי החברות, בטרם יאשר את ההסכם של יוטבתה עם תנובה. יצויין, כי על פי הסכם קודם, אמורה היתה תנובה לרכוש %24 מיוטבתה. לדבריו, נוהלו המגעים תוך תיאום עם תנובה.

המו"מ החל לפני כחודש. לדברי לירן, מבטא המחיר הערכה למותג יוטבתה. הוא רואה את הפוטנציאל הגדול לעיסקה בעובדה, שעד כה הפצת מוצרי יוטבתה היתה מלאה רק באילת וחלקית מאוד בצפון. במסגרת העיסקה יופצו מוצרי יוטבתה באופן מלא בכל חלקי הארץ. לדבריו, מדובר בשתי מחלבות משלימות בקווי מוצרים ודומות במיצוב. לירן אינו פוסל העברת ייצור חלק ממוצרי שטראוס ליוטבתה.

יו"ר מחלבות יוטבתה, אורי שני, אמר ל"גלובס", כי תנובה גילתה אחריות ומסירות בהפצת מוצרי יוטבתה. לדברי שני, יוטבתה היתה מעוניינת בשותפות עם תנובה, שלא התממשה רק בשל התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים. שני הוסיף, כי מהות העיסקה בחיבור בין שני מותגים מצויינים, וכי יוטבתה משלימה לשטראוס תחום איכותי שלא היה לה עד כה, ולכן צפויה שותפות בריאה.

עיסקת שטראוס-יוטבתה, מאמינים בענף, ועוד יותר מאמין בכך הממונה על ההגבלים העסקיים, תסייע בתחרות בין שניים מהגופים הגדולים במשק: תנובה ושטראוס. באמצעות יוטבתה תוכל שטראוס להתחרות בתנובה גם בתחום החלב הניגר והשוקו. עד אתמול ניסו נציגי תנובה ושטראוס לשכנע את חברי יוטבתה בכדאיות חתימת הסכם, עם כל אחד מהם דווקא. בעבר ניהלה יוטבתה מו"מ עם כלל, שחתמה על הסכם לרכישת %51 מהמחלבה. לאור הבעיות שעלו, על רקע איומי תנובה להפסקת שיווק מוצרי יוטבתה על ידה, והקשיים הכרוכים בהקמת מערך הפצה חלופי בתוך זמן קצר, חזרה בה כלל מהכוונה להיכנס לשותפות ביוטבתה.

לפני כשנה התקבל אישור עקרוני של הממונה הקודם, ד"ר יורם טורבוביץ', לעיסקת תנובה-יוטבתה. עם כניסתו של תדמור לתפקיד, הועבר העניין לטיפולו, והוא, כאמור, התנגד לעיסקה כפי שהוגשה לו. בסופו של דבר, אישר תדמור את עיסקת יוטבתה-תנובה, אך הטיל מגבלות קשות, וציין, כי אישורו ניתן בשל "היעדר אלטרנטיבה".

למעשה, גם ביוטבתה חששו מהעיסקה ומכוחה של תנובה, שעשוי היה להוות איום על המשך קיומה העצמאי של יוטבתה. כשמדובר בשני גופים מתחרים, שלאחד מהם נסיבות מיוחדות, שהוא נטול מערכת הפצה (יוטבתה) והשני מונופול כמעט מוחלט (תנובה), האפשרות לאשר הסדר מסוג זה הוא פועל יוצא של האלטרנטיבות לקיומו.

גם ביוטבתה וגם בתנובה הבינו, שלא בקלות אפשר יהיה לאשר הסדר מהסוג הזה, והממונה אכן הטיל מיגבלות קשות. לולא נחתם ההסכם בין שטראוס ויוטבתה - לא היתה נותרת בידי הממונה ברירה אלא לאשרו, אלא שיוטבתה מצאה אלטרנטיבה, ואת העיסקה עם שטראוס הממונה אוהב הרבה יותר. יש האומרים, כי תדמור הוא למעשה זה שיזם את האלטרנטיבה בדמותה של שטראוס.

עבור תנובה, תגרום נטישת יוטבתה לאיבוד הכנסה של כ-100 מיליון שקל מהפצת מוצריה של יוטבתה ברחבי הארץ. מנכ"ל תנובה, אריק רייכמן, הגיב היום על עיסקת שטראוס/יוטבתה: "צר לי מאוד על העניין. שרתנו אותם בנאמנות 25 שנה. הממונה, בהינף יד, גרם לכך שיוטבתה לא תוכל לעבוד איתנו. אני יודע שהם לא בחרו בכך מתוך בחירה חופשית. לא היתה להם ברירה".

רייכמן הבהיר, כי ברגע שנחתם ההסכם בין שטראוס ויוטבתה, עוברת הפצת מוצרי יוטבתה לשטראוס ואין יותר הסכמים. לדבריו, כבר הודיעה לו יוטבתה על הפסקת שיתוף הפעולה, ובתנובה יתייעצו עם היועצים המשפטיים לבדיקת משמעות הנושא. לתנובה ויוטבתה הסכם להפצת מוצרי יוטבתה עד סוף השנה. יוטבתה הופכת להיות מתחרה לתנובה. רייכמן: "תנובה תמשיך לעשות כמיטבה לשרת לקוחותיה. נצטרך לחדד את חוד החנית שלנו, לשפר אריזות ולהיות יותר יצירתיים בתחום שהם יקחו. אנחנו עובדים לטווח ארוך. לא ננקוט בשום פעולת נקמה. ניערך בהתאם לאסטרטגיה החדשה. אני מאחל להם הצלחה".

כניסת שטראוס על משאביה ומערכיה לתחום בו עוסקת יוטבתה יכולה להועיל לתחרות בענף, בעוד שבהסדר בין תנובה ויוטבתה קיים היה חשש לפגיעה בתחרות. מכך חשש הממונה. מקורבים לממונה שמעו אותו אומר בהזדמנויות שונות, שהוא לא רוצה לסגור את הקיבוץ.

מה יקרה עכשיו? הממונה מקווה ששטראוס תתחרה חזיתית, כשהיא מחזיקה ב-%50 מיוטבתה, בתנובה בכל תחומי החלב הניגר, ושיוטבתה, במקום לעמוד חזית אחת עם תנובה בתחומים משיקים ומתחרים, תתחרה בה עם מוצרים משלה. אישור הממונה לעיסקה הוא למעשה המשך השמירה על התחרות במשק, עתה כאשר הוא הולך ומצטמצם לגופי ענק בודדים.

יוטבתה היתה מחלבה קטנה, מקומית, שתושבי הדרום והמטיילים נתקלו במוצריה במזנון הקטן בכביש הערבה. הלהיט היה "בובו" - משקה חלב בטעם מוקה.

תנובה החלה להפיץ את מוצרי יוטבתה לפני כ-25 שנה, מה שגרם לפריצתה של המחלבה ולהגדלת מכירותיה. %70 מפעילותה הוא בתחום משקאות החלב בקרטוניות. יוטבתה מחזיקה בשיווק כמעט מלא לאזור הדרום, בעיקר לאילת, של מוצרי חלב, לבן ואשל, בהרשאה מלאה של תנובה, המשווקת את מוצרי יוטבתה בשאר חלקי הארץ. מבאר שבע וצפונה משווקת יוטבתה בעיקר משקאות חלב, גבינות עם תוספות וכן מעדני חלב עם קצפת.

עם התגברות התחרות וכניסת החברות הבינלאומיות לתמונה - דנונה לשטראוס ואמי לתנובה, החלו לחשוש ביוטבתה מכך שבגודלה הנוכחי לא תוכל להתמודד כמו שצריך.

בתחום מוצרי החלב, יש עתה בכוונתה של יוטבתה להיכנס לתחום היוגורטים ומוצרים אירופאים אחרים, תוך כדי תחרות בתנובה, ולהשתלב במערך ההפצה והיצוא של שטראוס למדינות השכנות. הקרבה הגיאוגרפית של יוטבתה לשווקים בדרום, אליהם מיועדים מוצריה, יכולה להועיל לשטראוס. עתה, יש להניח שתנובה תתחרה חזק מאוד גם באזור הדרום, על מנת להציל את נתח השוק שייפגע בעקבות התחרות החדשה.

היום, כשיוטבתה תופסת כ-%15 משוק המעדנים, היא לא יכולה להוסיף ולגדול בלי מערך הפצה. עם ההשקעות וההפצה יש למחלבה פוטנציאל, המגיע, על-פי הערכות, לכ-%25 משוק המעדנים. מומחים בענף טוענים, שיוטבתה הגיעה למסקנה שמימוש הפוטנציאל שיש לה, יחד עם המוניטין, הטכנולוגיה ותשתית הייצור יהפכו אותה, עם השקעה בהתרחבות והקמת מערך הפצה, לאחת המחלבות המשמעותיות בשוק. שטראוס ודאי תסייע בכך.

ענף מוצרי החלב הוא ענף ותחרותי, עם היקף מכירות של כמיליארד דולר בשנה. התחרות בענף הולכת וגדלה: תנובה החדירה לאחרונה בגדול את היוגורטים של אמי, כנגד היוגורטים של דנונה/שטראוס. גם את החלב החליטה לשפר ולמתג, כולל שינוי האריזות, בעקבות מהלך של טרה. תחום הלבן זכה ל"עדן" של שטראוס ומולו עדי של תנובה ו"עידן" של טרה. גם בגבינות המלוחות החלה תחרות, ושטראוס יצאה עם גבינה צפתית מול זו של תנובה. הענף צובר תאוצה, והתחרות גוברת. למיזוג יוטבתה-שטראוס תהיה משמעות גדולה בתחום זה, הן מבחינת משקאות החלב והשוקו והן מבחינת המעדנים והגבינות. «מאת זהבה דברת «שטראוס רכשה %50 מיוטבתה לפי שווי חברה של 32 מיליון דולר «בשלב ראשון רכשה %33 והיתרה - באופציה * תמורת העיסקה תושקע בחברה המשותפת * שטראוס תזכה לדריסת רגל בתחום החלב הניגר ומשקאות החלב