שלמה סימנובסקי: "מחירי הנדל"ן ימשיכו לרדת ב-3 השנים הקרובות"

מנכ"ל מיטב מעריך, כי ניצול נכון של משאבי המקרקעין בישראל יוכיח, שאין כלל מחסור בקרקעות

מחירי הנדל"ן בישראל ימשיכו לרדת במרוצת שלוש השנים הקרובות. כך מעריך שלמה סימנובסקי, מנכ"ל משותף בחברת מיטב יועצי השקעות וניירות ערך. סימנובסקי כותב את דברים במאמר ראשון מתוך סידרת מאמרים, המנתחים את מצבו של ענף הנדל"ן בישראל.

לדברי סימנובסקי, קברניטי המשק הישראלי למדו עם השנים, כי כאשר פועלים ביעילות ובתבונה אין כלל מחסור בקרקעות, וכי עדיין רחוק היום בו ימוצה הפוטנציאל הטמון בכמות הקרקעות במדינת ישראל.

לדבריו, מכתיבי המדיניות במשק שינו את התייחסותם לענף הנדל"ן, לאחר שראו כי בשנים 1992-1990 (תקופת הפרוגרמה, בה הופנו תקציבים ממשלתיים לטובת פרוייקטים לעולים חדשים) עלו מחירי הדיור ריאלית בכ-%20, ובשנים 1996-1993 (תקופה במהלכה עבר הדגש בפעילות הבניה מהמיגזר הציבורי לטובת המיגזר הפרטי) עלו המחירים ריאלית בכ-%25.

בעקבות עליות המחירים, מציין סימנובסקי, החלה ממשלת ישראל להנהיג מהפכה הדרגתית בענף הנדל"ן כדי להביא להורדת מחירים. אחד השינויים הבולטים שדאגה הממשלה להחיל היה תכנון רב שנתי של שיווק קרקעות על ידי משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. במסגרת תכנית זו, מתכוונת הממשלה לשווק קרקעות המיועדות להקמת כ-500 אלף יחידות דיור בקצב שנתי אחיד של כ-50 אלף יחידות בשנה, בין היתר באזורי הביקוש לאורך רצועת החוף.

סימנובסקי מציין, כי למרות שהתכנון היה לשווק קרקעות בליווי תכניות בינוי מפורטות, בפועל בוצע השיווק באגרסיביות, ויזמים פרטיים רוכשים גם קרקעות ללא תכנון מקיף. הממשלה משיגה באמצעות שיווק זה קצב מואץ של מכירת קרקעות לבניה, וכן מצליחה לרתום משאבים פרטיים לשיפור איכותן של הקרקעות.

שינוי נוסף שהחילה הממשלה במסגרת "מהפכת הנדל"ן" הוא העלאת הניצול האפקטיבי של הקרקעות. סימנובסקי מציין, כי הממשלה הבינה, כי קרקע הינה מצרך במחסור, ולכן יש לנצלה באופן מקסימלי על ידי תכנון חדשני של תכניות הבניה. לדבריו, ניצול הקרקעות בשנוים בהן עלו מחירי הנדל"ן התבצע באופן בזבזני. למשל, על דונם בניה למגורים הוקמו 8-4 יחידות דיור בלבד, בעוד שאחוזי הבניה על קרקע לתעשיה עמדו על %120.

בשנים האחרונות, מציין סימנובסקי, אושרו תכניות בניה המאפשרות ניצול גבוה בהרבה של הקרקעות: 20 יחידות דיור על דונם למגורים, ואחוזי בניה בשיעור של %350 לדונם של בניה לתעשיה. להערכתו של סימנובסקי, צפוי שיעור ניצול הקרקעות לגדול עוד יותר תוך זמן לא רב, ולהגיע ל-30 יחידות דיור על דונם למגורים ול-%500 בדונם לתעשיה.

שינויים נוספים שהנהיגה הממשלה כדי לתרום להורדת מחירי הנדל"ן בארץ הם הרחבת הבניה התת-קרקעית (החל בחניונים ושטחי מסחר, וכלה ברכבות וכבישים), ותכניות הבניה המודרניות אף כוללת בניה על פני 10 מפלסים מתחת לקרקע. גם הפתרון של ניצול שטחים ציבוריים לצרכים שונים של בניה החל להיות מיושם על ידי ממשלת ישראל, ולהערכת סימנובסקי יתרום להורדת מחירי הנדל"ן בארץ בשנים הקרובות.

סימנובסקי מזכיר במאמרו גם את דבריו של פרופ' לינימן מאוניברסיטת וורטון-פנסילבניה, שביקר בשבוע החולף בארץ, והצהיר כי להערכתו מחירי הנדל"ן בישראל יירדו בכ-%15 בשנה וחצי הקרובה. לינימן חזה את משבר הנדל"ן בישראל בשנת 95' וטען, כי ירידות המחירים יימשכו ללא קשר לרמות הביקוש וההיצע לדירות בישראל. לדברי לינימן, די בעובדה שמחירים עלו ברציפות לאורך תקופה של 5 שנים, ובכך שנטל תשלומי הדיור מהווה מעל %50 משכרו של הציבור הרחב, כדי להביא להיפוך מגמה בענף. «אמיר אייזנברג «שלמה סימנובסקי: "מחירי הנדל"ן ימשיכו לרדת ב-3 השנים הקרובות" «מנכ"ל מיטב מעריך, כי ניצול נכון של משאבי המקרקעין בישראל יוכיח, שאין כלל מחסור בקרקעות «אמיר אייזנברג «שלמה סימנובסקי: "מחירי הנדל"ן ימשיכו לרדת ב-3 השנים הקרובות" «מנכ"ל מיטב מעריך, כי ניצול נכון של משאבי המקרקעין בישראל יוכיח, שאין כלל מחסור בקרקעות