שמואל ארד: "אני נכנס לתפקיד בכל הכישורים והעוצמה שיש בי"

נשיא התאחדות הקבלנים, אורי דורי, שחרר את עמוס ברעם מתפקיד המנכ"ל, ומינה לתפקיד את ראש פיקוד העורף היוצא, אלוף שמואל ארד, מכר ותיק מחיפה ומהצנחנים. לפחות מכיוון אחד של הענף, המקלטים והמרחבים המוגנים, ארד הוא בעל ניסיון עשיר

בשבועות האחרונים הוזכר שמו של ראש פיקוד העורף היוצא, אלוף שמואל ארד, כמועמד לתפקידים בכירים במשרד התשתיות, וגם כמועמד פוטנציאלי של הליכוד לראשות עיריית חיפה, בבחירות המוניציפאליות שייערכו בעוד שנה. ארד טרף השבוע את הקלפים ומונה במפתיע למנכ"ל התאחדות הקבלנים, אחרי הדחתו המפתיעה של המנכ"ל הקודם, עמוס ברעם, שהסתכסך עם הנשיא החדש של ההתאחדות, אורי דורי.

בניגוד לברעם, שדורי קיבל אותו בירושה מהנשיא הקודם, מרדכי יונה, ארד ודורי הם "מאותו הכפר". שניהם תושבי חיפה ומכירים מזה שנים רבות, גם בהקשרים צבאיים וגם בהקשרים של ענף הבנייה. ארד (50) נמצא עדיין בחופשת שחרור מהצבא, אך לפי הנהלים מותר לו לעבוד בתפקיד במגזר העיסקי או הפרטי, והוא מנוע רק מלהחזיק במשרה פוליטית במהלך תקופה זו. בעוד תשעה חודשים ישתחרר ארד משירותו הצבאי, אחרי 32 שנה.

בצה"ל כיהן ארד בתפקידים הבכירים הבאים: הוא פיקד על חטיבת הצנחנים במלחמת לבנון, כיהן כמפקד ביה"ס לקצינים, כמפקד אוגדת צנחנים, כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, כמפקד אוגדת טנקים, כראש חטיבת המבצעים ("הבור") וכן בתפקידו האחרון כאלוף פיקוד העורף, תפקיד אותו מילא בשלוש השנים האחרונות. ארד, בוגר תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, עומד לקראת השלמת תואר שני במדעי המדינה. הוא גדל בחיפה ואת לימודי התיכון השלים בביה"ס הריאלי.

גלובס: אז ויתרת מהר מאוד על האפשרות להתמודד על ראשות עיריית חיפה מול עמרם מצנע?

ארד: "אני עוד לא ויתרתי על שום דבר, כשם שגם לא הצגתי את מועמדותי בשום שלב. יש עדיין שנה עד לבחירות המוניציפאליות, ואני אעקוב אחרי ההתפתחויות בטרם אחליט. בחרתי להתחיל את דרכי, מחוץ לצבא, בתחום הכלכלי-עיסקי. אני נכנס כעת לתפקיד מנכ"ל ההתאחדות עם כל מה שיש לי, ואעשה ככל יכולתי כדי להצליח ולקדם את הענף". -- בחיפה מסתובבות שמועות, שלתפקיד רצו בך קבלנים מסויימים, המקורבים למצנע, ושרצו לפנות לו את הדרך לכהונה נוספת, ללא צורך להתמודד מולך. יש גם דיבורים על דיל ההולך ומתרקם בין הליכוד ומפלגת העבודה, לפיו הליכוד לא יעמיד מועמד מול מצנע, ובתמורה העבודה לא תעמיד מועמד מול אהוד אולמרט בירושלים ומול רוני מילוא בתל אביב.

"מדובר בטענות מגוחכות על לכאורה שתי קונספירציות בלתי רציניות וחסרות שחר. היו לי גם הצעות לעמוד בראש רשימה על-מפלגתית. שתי הקונספירציות מזכירות לי קונספירציה אחרת שכולם דיברו עליה באחרונה, ויותר מכך לא אומר, כי אני מנוע מלדבר על נושאים מסוג זה כל עוד אני שייך לצה"ל". -- מדוע, בכל זאת, דורי החליט לבחור בך כיורשו של ברעם?

"אני מאמין שבגלל כישורי ונסיוני הניהולי בצה"ל. אנחנו מכירים גם מחיפה וגם מצה"ל. צריך לזכור שדורי היה סגן-אלוף בצנחנים. הצבא הפסיד קצין טוב, אך האזרחות הרוויחה איש עסקים טוב. יצא לי גם לפגוש הרבה את דורי בתפקידי כאלוף פיקוד העורף, תפקיד שמצריך גם התחככות עם ענף הבנייה". -- מדוע דווקא הליכוד הציעו לך לרוץ לראשות עיריית חיפה? האם אתה מגדיר עצמך כימני בדיעותיך?

ארד: "אני לא מגדיר את עצמי כימני. אני חושב שהמושגים ימני ושמאלני היטשטשו במשך השנים. אני מגדיר את עצמי כאיש שאוהב את ארץ ישראל, ועל פי כך אנהג בעתיד. כיום, אני לא רשום בשום מפלגה".

- שרון הציע לך מספר תפקידים בכירים הקשורים למשרדו, ביניהם תפקיד יועץ מיוחד לענייני פרוייקטים משותפים עם ירדן. האם הוא גם תמך בך לראשות עיריית חיפה?

"שרון לא דיבר איתי על פוליטיקה, בגלל שהוא כיבד את העובדה שאני עדיין במדים. אני נפגשתי איתו, ואני מודה לו על ההצעות לתפקידים שנתן לי. שקלתי זאת בצורה מכובדת, אך לבסוף החלטתי לבחור בשילוב של סקטור פרטי וסקטור ציבורי, כמנכ"ל התאחדות הקבלנים. היו לי עוד הצעות, וזו נראתה המעניינת ביותר, שמאפשרת לי גם להיכנס לתחום שיש בו גם נגישויות לגופים ממלכתיים וציבוריים רבים, כמו הממשלה והכנסת". -- אתה לא נכנס לתפקיד באופן מהוסס משהו, בעקבות החיכוכים הקשים שהיו בין דורי לברעם?

"אני לא נכנס בשום היסוס לתפקיד. אני נכנס בכל הכישורים והעוצמה שיש בי. אני מכיר היטב את ברעם, גם כקצין טוב בצבא וגם כמנכ"ל ההתאחדות. אנחנו נמשיך להיות ידידים. בשום שלב לא הייתי מעורב בכל מערכת השיקולים וההחלטות שקדמה לעזיבתו של ברעם". -- מדוע חשוב לך תפקיד מנכ"ל התאחדות הקבלנים?

"ההתאחדות עוסקת באחד הנדבכים החשובים במשק, שיש לו השפעה גדולה גם על הכלכלה וגם על אזרחים רבים, שקונים מדי שנה עשרות אלפי דירות".

- בתפקידך כמפקד פיקוד העורף, עד כמה עסקת בענייני בנייה מול קבלנים ומהנדסים?

"תפקיד אלוף פיקוד העורף הוא תפקיד ניהולי-מבצעי, שאיפשר לי לחבוש בעת ובעונה אחת גם כובע צבאי וגם כובע אזרחי. פעלתי רבות מול משרדי הממשלה הכלכליים, כגון משרדי האוצר, הפנים והתשתיות, ועסקתי גם בתקציבים אזרחיים וגם בתקציבים צבאיים. זה שילוב טוב, שנותן מבט נכון על התמונה הכוללת.

"הנושא הקרוב לענף הבנייה היה תחום המיקלטים והמרחבים המוגנים. מדובר בהשקעות של מאות מיליוני שקל שביצענו, כולל בתשתיות בטחוניות נוספות. פיתחנו, יחד עם ענף הבנייה, הטכניון והממשלה, מערכת מיגון אישית לאזרח, שאין כדוגמתה בעולם, ושמכל העולם מגיעים לכאן כדי ללמוד עליה. אני מתכוון למרחבים המוגנים. היום כבר לא ניתן לקבל רישיון בנייה בלי להציג את התוכניות בהקשר זה בפני המהנדסים של פיקוד העורף". -- האם גיבשת כבר דעה, לפחות בתחום המקרו, בעניין מצב ענף הנדל"ן?

"אני לא רוצה לדבר על דברים קודם שאני לומד אותם בצורה יסודית. אשמע מקודמי ומהעוסקים בענף, ואחר כך אביע את דעתי. זהו עולם מורכב מאוד, גם מבחינה פיננסית וגם מבחינה חוקית, והוא נראה לי מאוד מרתק". ! «דוד חיון «שמואל ארד: "אני נכנס לתפקיד בכל הכישורים והעוצמה שיש בי" «נשיא התאחדות הקבלנים, אורי דורי, שחרר את עמוס ברעם מתפקיד המנכ"ל, ומינה לתפקיד את ראש פיקוד העורף היוצא, אלוף שמואל ארד, מכר ותיק מחיפה ומהצנחנים. לפחות מכיוון אחד של הענף, המקלטים והמרחבים המוגנים, ארד הוא בעל ניסיון עשיר