תוך שנה, הפסידו חותנו של אריסון וגדעון גדות 4 מ' ש' ברדיו האיזורי

"רדיו קול חי", תחנת רדיו המיועדת לקהל דתי, מתקשה לשרוד מול הפיראטים של ערוץ 7

תחנות הרדיו האיזורי, שפרצו בסערה לאוויר לפני כשנתיים, שינו אולי את דפוסי ההאזנה, אולם קיים ספק גדול לגבי כדאיותן הכלכלית. הרדיו האיזורי, שמתפרנס משידורי פרסומת, נתקל בתחרות חזקה הן מצד התחנות הוותיקות (קול ישראל, גל"צ) והן מצד תחנות "פיראטיות".

הפגיעה של ריבוי התחנות על הסקאלה, ניכרת הן ברייטינג של התחנות האיזוריות - ממוצע של %12 האזנה בלבד - והן בהכנסותיהן. אך לעומת הרייטינג, שאותו ניתן למדוד, הרי שרוב רובן של תחנות הרדיו האיזורי הן חברות פרטיות, שאינן מפרסמות תוצאות עיסקיות לציבור.

יוצאת דופן היא תחנת "רדיו קול חי", שתוצאותיה העיסקיות מדווחות ע"י חברת ההשקעות קרדן. מדובר בתחנת הרדיו האיזורי היחידה שאיננה פונה לתושבי איזור מסויים, אלא למיגזר, אוכלוסיה דתית. רדיו קול חי עלה לאוויר בנובמבר 96' ומשדר לתושבי גוש דן (בני ברק בעיקר).

מי שהעריך כי המיגזר הדתי, שממעט לצפות בטלוויזיה, יהפוך את תחנת הרדיו האיזורי להצלחה כלכלית, היו גורמים עיסקיים כבדי משקל. בעלי המניות ברדיו קול חי הם גדעון גדות, פנסיונר מפעל הפיס (%26 מהמניות), חברת ההשקעות קרדן של היהלומנים יוסף גרינפלד ואבי שנור (שניהם דתיים) (%22.75), הקבלן החרדי יצחק שיינפלד (%13), עו"ד ליפא מאיר (%9.75) ומיכאל דורסמן (%19.5), חתנו של המיליארדר תד אריסון, בעל השליטה בבנק הפועלים.

%9 נוספים מהמניות מתחלקים בין חמישה עתונאים חובשי כיפה שאמורים היו להוות את הגרעין הקשה שיוביל את התחנה. הרב ישראל אייכלר, אורי אורבך, מנחם מכלסון, מנהל התחנה שאול מייזליש, ונחום עידו.

כבר בפברואר 97', שלושה חודשים לאחר שרדיו קול חי החל לפעול, התברר כי לא מדובר בתרנגולת מטילה ביצי זהב. לתחרות החזקה, לה אחראים בעיקר הפיראטים, ובראשם "ערוץ 7", נתווספו מחלוקות אישיות על דרך ניהול התחנה. כתוצאה מכך התפטר יו"ר הדירקטוריון גדות מתפקידו ופינה אותו ליריבו בדירקטוריון יוסף גרינפלד.

בראיון שנתן ל"גלובס" לאחר ההתפטרות, הסביר גדות כי מדובר בקשיים של תחילת הדרך, שייפתרו לדעתו בהמשך. את מכת הפיטורים בתחנה, בד בבד עם התפטרותו הוא, הסביר גדות בכך ש"עם פתיחת התחנה נלקחו עובדים מעבר למה שהיה רשום במצבת כוח האדם, והגיע הרגע שהיו צריכים לחזור למימדים אמיתיים".

בשבוע שעבר, דיווחה קרדן כי רדיו קול חי הפסיד ב-97' 3.3 מיליון שקל, ובכך השלים הפסד של 4 מיליון שקל תוך קצת יותר משנה. מנהל התחנה, שאול מייזליש, הסביר היום כי "הציוד היה יקר מדי וגייסנו יותר מדי עובדים", אך מודה כי הבעיה העיקרית נעוצה בהיעדר התפרסות מספיקה: "כשאתה מגיע למפרסם והוא יודע שיקבל פריסה ארצית ברדיו 7, קשה לך להתחרות".

בדיעבד, אומר מייזליש, "הבטיחו לנו מרבץ זהב, ונתנו קיוסק". יש לו טענות קשות על הרשויות, שהעמידו דרישות טכניות יקרות לזכיינים, אך לא מילאו את ההבטחה לבער את הרדיו הפיראטי: "אנחנו הרדיו שהכי מתחרים בו. קיבלנו הבטחה שלא תהיה תחרות ושינקו את האוויר, אבל בפועל קיימות בערך 30 תחנות רדיו דתיות פיראטיות. אולי היינו צריכים ללכת יחד עם ערוץ 7, כשהציעו לנו את זה. הממשלה לא עומדת במינימום ההבטחות שניתנו לנו".

לאחרונה, מדווחים המאזינים, חל שינוי באופי השידורים של רדיו קול חי. מטעמי פילוח, החליט הרדיו, שהגיש לאחרונה בקשה לשדר גם לתושבי ירושלים, לשנות את קו השידורים הדתי לאומי שסיגל לעצמו בתחילת שידוריו, ולעבור לשדר בעיקר לאוכלוסייה חרדית.«שי שלו«תוך שנה, הפסידו חותנו של אריסון וגדעון גדות 4 מ' ש' ברדיו האיזורי«"רדיו קול חי", תחנת רדיו המיועדת לקהל דתי, מתקשה לשרוד מול הפיראטים של ערוץ 7«שי שלו«תוך שנה, הפסידו חותנו של אריסון וגדעון גדות 4 מ' ש' ברדיו האיזורי«"רדיו קול חי", תחנת רדיו המיועדת לקהל דתי, מתקשה לשרוד מול הפיראטים של ערוץ