תמ"א 35: להפריד בין ת"א לירושלים

קבוצת אסיף-שחר, שזכתה במיכרז לביצוע תוכנית המיתאר החדשה, מתכננת להתמקד במתחמים קטנים יותר וליצור גבולות ברורים להתפשטות המטרופולינים

את התכנון העתידי של המדינה יובילו כ-20 משרדי תכנון, החברים בקבוצת אסיף-שחר, שזכתה במיכרז על ביצוע תמ"א 35.

במיכרז, שהסתיים בשבוע שעבר, התמודדו שתי קבוצות. הראשונה, בראשות האדריכל שמאי אסיף ופרופ' אריה שחר. בראשות השנייה עמדו פרופ' אדם מזור והאדריכל רפי לרמן.

השמות של מובילי הקבוצות מוכרים היטב בציבור המתכננים. מזור מזוהה עם תוכנית ישראל 2020. אסיף זוהה עם תל אביב, לאחר שנים רבות בהן כיהן כמהנדס העיר. לאחר מכן זוהה עם באר שבע, בשל בחירתו לתכנון המטרופולין הדרומי.

בניגוד למיכרזים גדולים בהם מופנות טענות כלפי המשרד הממשלתי המפרסם אותם, במקרה זה מופנות טענות דווקא נגד הסקטור הפרטי. חבל, אומרים ברשויות התכנון, שרק שתי קבוצות התמודדו במיכרז. המיכרז היה יכול להיות הזדמנות למתכננים חדשים לעלות על מפת התכנון הארצית.

המרכיב העיקרי בזכייה במיכרז זה, לא היה הכסף. הפער בין שתי ההצעות נע אומנם בסביבות %10, אבל לא מדובר בתשלום גבוה. הזוכים יקבלו כ-4.5 מיליון שקל בלבד.

מה שבה את הבוחרים בקבוצה של אסיף ושחר? אולי ההצעה לחלק את המדינה למתחמי תכנון חדשים. בהצעה הזוכה נכללת "חלוקת המדינה ל-25 עד 30 מתחמי תכנון תת-מחוזיים ועל-מקומיים". כלומר, לא עוד התייחסות כוללת לכ-10 מחוזות, אלא התייחסות נקודתית למתחמי תכנון קטנים. בדרך הזו ניתן אולי יהיה לפתור בעיות של אזורים נקודתיים.

בנוסף, ייתכן ששבתה את ליבם של הבוחרים ההתייחסות הרצינית של ההצעה להתממשות האיום של יצירת רצף עירוני בנוי. המתכננים במשרדים הממשלתיים חרדים מפני האפשרות של התחברות ארבעת המטרופולינים הגדולים, ליחידה אחת. לא פעם הם צוחקים על ההפרדה בין תל אביב לירושלים, למשל. כשהם מסתכלים על המפות, הם אינם רואים את ההבדלים הברורים, ורואים בשתי הערים כמעט יחידה אחת.

למניעת התופעה, מוצעת בתוכנית יצירת גבולות התפשטות למטרופולינים והקמת שטחים פתוחים ביניהם. גישה זו תעודד אולי את תהליכי הפינוי והבינוי בתוך הערים הגדולות. במקביל היא תשים, ככל הנראה, קץ לתוכניות לפיתוח השטחים הירוקים מדרום לתל אביב, למשל.

כמו קודמתה, תוכנית מיתאר ארצית 31, כוללת ההצעה הזוכה דרכים כלכליות אשר יסייעו למימוש התוכנית. במילות ההצעה: "סל צעדים ליישום חקיקה, תקצוב תמרוץ ושיווק". בסרט הזה כבר היינו. במסגרת של תמ"א 31 זה לא עבד. גם במסגרות קטנות יותר, כמו תוכנית קדמון, שהציעה תמריצים לפינוי עסקים לא חוקיים במושבים, זה לא מצליח. אולי הפעם, בגלל החרדות הקשות של הסקטור התכנוני מפני קטסטרופות הנקבעות בשל אילוצי שוק ופוליטיקה, תירשם הצלחה. « «תמ"א 35: להפריד בין ת"א לירושלים «קבוצת אסיף-שחר, שזכתה במיכרז לביצוע תוכנית המיתאר החדשה, מתכננת להתמקד במתחמים קטנים יותר וליצור גבולות ברורים להתפשטות המטרופולינים