תע"א השלימה ייצור אב הטיפוס של מטוס המנהלים "גלאקסי"

המו"מ למכירת המטוסים יחל לאחר חשיפתם ב-4 בספטמבר

התעשייה האווירית סיימה בשבועות האחרונים את פיתוח וייצור שני מטוסי ה"גלאקסי" הראשונים, מטוס המנהלים העתידי של החברה, והיא תחשוף אותם ב-4 בספטמבר. כך נודע ל"גלובס". לאחר טקס הגלילה, שיתקיים בתשתיות החברה בנתב"ג בהשתתפות כ-1,000 מוזמנים, יתחיל מסע השיווק של המטוסים. הרוכשים הפוטנציאליים לא נטו עד עתה להיכנס לשלבים המעשיים של העסקאות, לפני שהוכח קיומו הפיסי של המטוס.

מקור בכיר בחטיבת כלי הטיס האזרחיים בתע"א מסר ל"גלובס", כי לאחר חשיפת אב הטיפוס, תתחיל תע"א לייצר את מטוסי הגלאקסי בקצב של 24-18 מטוסים לשנה, במקביל ל-12 מטוסי אסטרה-13 .SPX המטוסים הראשונים ייוצרו בישראל, ורק לאחר מכן יועבר הייצור לצרפת.

"מרגע בו נחשוף את המטוס", אמר המקור, "יבינו החברות ואנשי העסקים, שהם הרוכשים הפוטנציאליים של המטוסים, כי הפסקנו להתעסק עם ניירות ועברנו לדבר האמיתי. הגאלקסי יצוייד בנוסעי 306-A מתוצרת פראט אנד וויטני, ובאוויוניקה מתוצרת חברת קולינס. לעומת כמה ממתחריו העיקריים, הוא יהיה מסוגל לחצות את האוקיינוס האטלנטי, ולהטיס בקו פאריס-ניו-יורק עד 19 נוסעים".

תוכנית המטוס נמצאת באיחור של כשנתיים, לאחר שנכשל ההסכם עם יצרנית המטוסים הרוסית יאקובלב, לייצור גוף המטוס ברוסיה. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הועבר הייצור שתוכנן להתבצע ברוסיה לחברת סוז'רמה הצרפתית, מקונצרן איירוספסיאל.

בסוף 1996 הוקם מיזם משותף לשיווק המטוסים בין תע"א (%20) לארגון פריצקר (%80), זרוע ההשקעות של משפחת המיליארדרים משיקאגו, לאחר שפריצקר השקיעה 50 מיליון דולר בחברה החדשה. פריצקר הסכימה להיכנס להשקעות בתוכנית, לאחר שממשלת ישראל הבטיחה ערבות מדינה של 50 מיליון דולר לפיתוח המטוס, וסעיף מיוחד בחוזה מבטיח לפריצקר את החזר ההשקעה אם יחולו פיגורים נוספים בפיתוח המטוס. עלויות המשך פיתוח הגלאקסי וייצור 8 המטוסים הראשונים מוערכות ב-140 מיליון דולר «מאת דרור מרום «תע"א השלימה ייצור אב הטיפוס של מטוס המנהלים "גלאקסי" «המו"מ למכירת המטוסים יחל לאחר חשיפתם ב-4 בספטמבר