תע"א, אלביט וסינגפור איירוספייס זכו במיכרז להשבחת מטוסי קרב בתורכיה ב75 מיליון ד'

המיכרז להשבחת 48 מטוסי אף-5 הוא המיכרז הראשון שבו ניגשות במשותף חברות ישראליות

הקונסורציום, בהשתתפות התעשייה האווירית, חברת אלביט מערכות וחברת סינגפור איירוספייס, זכה היום (ד') במיכרז להשבחת מערכות האוויוניקה ב-48 מטוסי הקרב מסוג אף-5 של חיל האוויר התורכי. ראש ממשלת תורכיה, מסוט אילמאז, הודיע על כך בישיבת ועדת התעשיות הבטחוניות, שנערכה באנקרה.

היקף המיכרז הוא 75 מיליון דולר, והוא מצטרף לזכיית תע"א בחוזה להשבחת מטוסי הפאנטום של תורכיה, בהיקף 630 מיליון דולר. על כוונת אלביט ותע"א לגשת במשותף למיכרז פורסם לראשונה ב"גלובס".

באחרונה התרבו ההערכות לפיהן תורכיה תעניק את החוזה לחברת סוז'רמה הצרפתית, כדי להקל על קבלת תורכיה כחברה באיחוד האירופי, אולם דחיית מועמדותה של תורכיה בשבועות האחרונים הביאה לזכיית ההצעה הישראלית-סינגפורית. תורכיה אף איימה לנתק את קשריה עם האיחוד האירופי, במחאה על דחיית חברותה.

למיכרז להשבחת האף-5 בתורכיה ניגשו גם קונצרן נורת'רופ-גרומאן מארה"ב, יצרן האף-5; סיירה טכנולוג'יס האמריקנית; סוג'רמה מצרפת; וחברת איידטיקס.

האף-5 יוסבו לתצורה של מטוסי האימון הראשיים של האף-16 בתורכיה. השבחת גוף המטוסים תבוצע ככל הנראה בתשתיות התעשייה האווירית התורכית באקישהיר, ע"י תע"א התורכית, והחברות הזרות ישביחו את מערכות האוויוניקה.

תורכיה מפעילה 175 מטוסי אף-5 ומעוניינת לשלב בהם מחשב משימה חדש; בסיס נתונים מורחב; מערכת תצוגה עילית לטייסים; תצוגה רב-תכליתית; מערכת ניווט אינרציאלית עם אמצעי ניווט לווייני; מערכת העברת נתונים חדשה ומערכת איסוף נתונים בווידאו.

זהו המיכרז הראשון שבו הוגשה הצעה ישראלית משותפת, לאחר מספר מיקרים בהם הפריעה התחרות בין התעשיות הבטחוניות לזכייתן במיכרזים בחו"ל.

מקור בכיר בהנהלת תע"א מסר ל"גלובס", כי שיתוף הפעולה בוצע כדי להגביר את סיכויי הזכייה, בדומה להחלטה שקיבלו אלתא ואלישרא לגשת במשותף למיכרזים בתחום הלוחמה האלקטרונית בעולם. לאלביט נסיון מוכח בהשבחת מטוסי אף-5, וכן לתע"א, שזכתה ביחד עם מקדונל-דגלאס בהשבחת כל מטוסי האימון מדגם אף-5 של חיל האוויר האמריקני. «מאת דרור מרום «תע"א, אלביט וסינגפור איירוספייס זכו במיכרז להשבחת מטוסי קרב בתורכיה ב75 מיליון ד' «המיכרז להשבחת 48 מטוסי אף-5 הוא המיכרז הראשון שבו ניגשות במשותף חברות ישראליות