תע"א ואל-אופ מפתחות לוויין צילום אזרחי על בסיס הלוויין הצבאי "אופק"

הלוויין יהיה מוכן לשיגור באמצע שנת 1998

התעשייה האווירית וחברת אל-אופ החלו בפיתוח לוויין צילום חדש, המיועד לשימושים אזרחיים. כך נודע ל"גלובס". מקור בכיר בהנהלת תע"א מסר ל"גלובס", כי הלוויין החדש יהיה מוכן לשיגור בתוך 18 חודשים, כלומר באמצע שנת 1998.

לדברי המקור, הלוויין יבוסס על הלוויין הצבאי "אופק", אולם יוצאו ממנו - לדרישת משרד הביטחון - כל המרכיבים שפותחו לתוכנית הצבאית. אל-אופ סירבה להתייחס לידיעה, בנימוק שהנושא רגיש מבחינה מסחרית.

"נעשה שימוש בידע שהצטבר באגפי החברה במהלך תהליכי הפיתוח של שלושת הלוויינים בסדרת אופק", אמר המקור בתע"א, "אולם נפתח מערכות חדשות במקום מערכות ואלמנטים שנמנע מאיתנו להשתמש בהם.

"מערכת הלוויין האזרחי תהיה שונה מאשר הצבאית, אולם גם במקרה הזה נשתף פעולה עם חברת אל-אופ, שהיתה זו שפיתחה את מערכות הצילום המתקדמות של לווייני האופק". מינהלת הלוויין האזרחי בתע"א נמצאת במפעל מב"ת, בניהולו של יצחק ניסן.

המקור הבכיר הוסיף, כי הלוויין האזרחי מיועד בעיקר עבור השוק האמריקני. עד לסוף העשור ישוגרו בארה"ב מאות לוויינים, בממוצע של כ-80 שיגורים בשנה. חלק גדול מהלוויינים יופעלו לצילום למשימות אקולוגיה, מודיעין אזרחי ומטאורולוגיה.

מפעל מב"ת בתע"א היה הקבלן הראשי בפיתוח הלוויינים "אופק 1", "אופק 2", "אופק 3" ו"עמוס". בתחום הלוויינים בתע"א מועסקים מאות עובדים, ותחילת שיווק לווייני הצילום האזרחיים עשויה להגדיל את התחום בעשרות אחוזים. «מאת דרור מרום «תע"א ואל-אופ מפתחות לוויין צילום אזרחי על בסיס הלוויין הצבאי "אופק" «הלוויין יהיה מוכן לשיגור באמצע שנת 1998