החל מינואר 1997, יגישו החברות חץ-הכסף, אלביט והתעשייה
האווירית הצעות משותפות במיכרזים בינלאומיים להצטיידות
במטוסים ללא טייס (מל"טים). כך נודע ל"גלובס". שיתוף
הפעולה יהיה דומה לזה שבין חברת הבת של תע"א, אלתא, לבין
חברת אלישרא מקבוצת תדיראן, לשיווק משותף של מערכות לוחמה
אלקטרוניות.
מפרטי ההסכם בתחום המל"טים בין תע"א, אלביט וחץ-הכסף, כפי
שנודעו ל"גלובס", עולה, כי הושגה הסכמה שרק אחת מבין
החברות תיגש להתמודדות במיכרזים בחו"ל, בעוד שהחברות
האחרות ישמשו כקבלניות המשנה שלה לאחר הזכייה. הדבר יאפשר
לחברות לצמצם את ההשקעות במחקר והפיתוח, השיווק והשירות
ללקוחות.
לתע"א סל מוצרים מגוון של מטוסים ללא טייס, אלביט מתמחה
בפיתוח תחנות הפעלה ושליטה ובקרה. חץ-הכסף, בבעלות אלביט
(%50) ומשפחת פדרמן (%50), פיתחה שני סוגי מל"טים,
המכונים "הרמס" ו"מיקרווי". עד עתה לא נמכרו המל"טים האלה
לאף לקוח.
"תהיה חלוקת עבודה בין חברות המזל"ט הישראליות", מסר
ל"גלובס" מקור המקורב להסכם, "כשברקע גוברת התחרות בתחום
המזל"טים בעולם. המתחרות העיקריות של המוצרים הישראליים
הן ג'נראל-אטומיקס, אליידנט-טק וטלדיין-ראיין האמריקניות,
קונצרן ג'י.אי.סי מרקוני הבריטי, ונכנסו לשוק בצורה
אינטנסיבית גם חברות אירופיות, ביניהן סאז'ם ומאטרה
הצרפתיות ואטלס הגרמנית.
"הרקע להסכם הוא חוסר הרווחיות בעיסקאות המל"טים שביצעה
תע"א בשנים האחרונות. העיסקאות היו אומנם בהיקף גדול,
אולם מידת הרווחיות לא היתה מספקת".
מנכ"ל תע"א, משה קרת, מסר ל"גלובס", כי בתקופה הקרובה
יבוצעו התקשרויות נוספות בנוסח ההסכם בין אלתא ואלישרא,
כדי לצמצם עד למינימום את התחרות בחו"ל. תחרות זו,
לדבריו, שוחקת את המשאבים של החברות הישראליות, שמתחרות
מול גופים ענקיים על מיכרזים.
לדבריו, שיתופי הפעולה לא יביאו לצמום מספר העובדים
בחברות. "ההסכמים יביאו לביזנס יותר גדול עבור כל
המעורבים", אמר קרת, "וגם אם יהיה לי נפח של %50
מהעיסקאות, הרי שהרחבת השוק עבור החברות הישראליות תפצה
על כך, ויותר מזה.
"כיום יש לי אומנם %100 מהעסקות, אולם אני מגיע לחלק קטן
מהשוק. חלקו הכולל של כל אחד מהגופים שנכנסים להסכם כזה,
יהיה גדול בהרבה ממה שיכול היה להשיג בתנאי תחרות. יש
אמנם גורמים שמעכבים את הרחבת שיתופי הפעולה בין החברות
הישראליות, אולם אני אופטימי בקשר לעתיד התחום הזה".
«מאת דרור מרום
«תע"א, אלביט וחץ-הכסף יגישו הצעות משותפות במיכרזים בינל'
על מל"טים
«חברה אחת בלבד תתמודד בכל מיכרז, ואם תזכה - תשתף את שתי
החברות האחרות כקבלניות משנה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.