החוקר המיוחד מטעם רשם האגודות: ייתכן שהפיכת אגד לחברה לא תאושר

מפנה שאלות לגבי בעיות מס והסכמת הממשלה למהלך; עם זאת, מאשר להתקדם

החוקר המיוחד מטעם רשם האגודות השיתופיות לעניין קואופרטיב אגד, עו"ד ורו"ח שלמה נס, היפנה בימים האחרונים שורה של שאלות לראשי קואופרטיב אגד לגבי התוכנית להפיכתו של הקואופרטיב לחברה בע"מ, שצפויה להיות מונפקת בבורסה.

נס מונה בפברואר 199 על ידי רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, לחקור את התוכנית שהגיש אגד לארגונו מחדש כחברה בע"מ. באחרונה הוא קיבל חומר והסברים בעל פה מראשי אגד.

ל"גלובס" הגיע מסמך המפרט את הסוגיות שמעלה נס, שטרם באו, לדעתו, על פתרונן, כמו בעיות מס שונות והסכמת הממשלה לגבי התוכנית החדשה, הסכמה שטרם ניתנה.

נס מציין בפני ראשי אגד, כי התוכנית המוצעת אינה מגובשת סופית. הוא מציין, כי התוכנית הזו שונה מהתוכנית שגובשה בין אגד לממשלה בשנת 96' ובה סוכם על התארגנות מחדש. לדבריו, כלל לא ברור האם נציגי הממשלה יסכימו לתוכנית זו.

נס מבקש לקבל התייחסות לגבי הרעה עתידית אפשרית במעמד של חברי אגד, על רקע השינוי המבני הצפוי וההתייעלות, בעקבות הקמת החברה, משום שעד כה הקואופרטיב דאג לחבריו. הוא מבקש גם לדעת כיצד יוכרעו בעתיד סוגיות שהתקבלו עד כה בהצבעות דמוקרטיות, כגון הכנסת שותף אסטרטגי או הנפקות נוספות בעתיד.

על פי התוכנית של אגד, מתוכננת הקמת אגודה שיתופית אליה יועברו מניות החברים באגד, אחרי שהאגודה תהפוך לחברה בע"מ. נס מבקש לדעת מדוע לא יישארו המניות במישרין על ידי החברים, והאם יש בכוונת הקואופרטיב לבצע הערכת שווי כלכלית לפני ההנפקה. כמו כן, מבקש נס לדעת האם בכוונת אגד לסכם את המו"מ עם הממשלה לפני ביצוע ההנפקה.

נס מציין, כי כל שינוי בתוכנית, לרבות השינויים שינבעו ממו"מ עם רשות כלשהי, יכול להיות בעל השלכות מהותיות על גורמים שונים כגון חברי האגודה ונושים. נס סבור, על פי המסמך שהעביר לראשי אגד, כי ניתן יהיה לגבש עמדה סופית רק אחרי שיושלמו ההליכים הקשורים לסוגיות שלא באו על פתרונן כמו סוגיות המס. לדבריו, בנושא זה עדיין לא התקבלו עמדות מס הכנסה.

למרות התהיות שמעלה נס, הוא מציין במסמך, כי הוא ורשם האגודות השיתופיות מאשרים לראשי אגד להמשיך ולהתקדם בביצוע התוכנית, תוך שיתופו המלא וכן שיתופו של הרשם. עם זאת, הוא מציין, כי אין לראות בכך הסכמה או אישור של הרשם לתוכנית, "לנוכח הספקות שיש בעניינים שונים". הוא מוסיף, כי עדיין קיימת אפשרות שלא יינתן אישור לתוכנית החדשה להפיכת אגד לחברה בע"מ