שר האוצר הרוסי זדורנוב התפטר כעבור שלושה ימים בתפקיד

חשש ליציבות הכלכלית, ולממשלתו הטריה של סרגיי סטפאשין

עתידו הפוליטי של ראש ממשלת רוסיה הטרי, סרגיי סטפאשין, ספג ביום ו' זעזוע חזק, עם התפטרות אחד מבעלי הברית הקרובים שלו, מיכאיל זדורנוב.

התהפוכה הפוליטית החדשה תפגע ללא ספק בסמכות הממשלה, ותשפיע גם על השווקים הפיננסיים עם פתיחתם מחר (ב'). זדורנוב (36), שר אוצר לשעבר הנחשב לדמות פוליטית מכובדת ברוסיה, מונה בשבוע שעבר לתפקיד סגן ראש הממשלה האחראי על התחום הכלכלי. הוא אמר כי רצה להשאיר בידיו סמכויות כלכליות רחבות ע"י כך שיישאר גם שר אוצר, אך הנשיא ילצין מנע זאת ממנו ולכן עליו להתפטר.

"אני בטוח לחלוטין שאנחנו צריכים גוש כלכלי מאוחד בממשלה", הסביר זדורנוב, ואמר כי ניסה לשלב את נסיונו ותפקידו כסגן ראש ממשלה, עם נסיונו כשר אוצר, כדי להביא לתיאום יעיל יותר במדיניות הכלכלית ברוסיה.

נראה שהנשיא ילצין דרש מזדורנוב להתחלק בסמכויות הכלכליות שלו עם סגן ראש הממשלה האחר, ניקולאי אקסייננקו. אקסייננקו, לשעבר שר הרכבות שאין לו ניסיון במדיניות מאקרו כלכלית, התעמת עם זדורנוב בשבוע שעבר.

ההתפתחות האחרונה פגעה קשה בסמכותו הפוליטית של סטפאשין, שפעל רבות למען מינוי זדורנוב, ובמוסקבה כבר יש הערכות לפיהן הוא עצמו עשוי לאבד בקרוב את תפקידו.

ילצין מינה לשר אוצר את מיכאיל קסיאנוב, נציג רוסיה לשעבר בשיחות על חובותיה, במהלך היכול להתפרש כעקיצה לסטפשין וזדורנוב כאחד, יחד עם זה, קסיאנוב עצמו אינו שש לקבל על עצמו את התפקיד.

משקיפים פוליטיים במוסקבה אמרו, שייתכן שעזיבתו של זדורנוב משקפת מאבק עז בין שתי קבוצות כוח בקרמלין, שכל אחת מהן מנסה לקדם את מועמדה המועדף לנשיאות רוסיה בתקופה שאחרי ילצין. קבוצה אחת של אילי הון מעוניינת בכך שאקסייננקו יוכתר ליורשו של ילצין, בעוד שהקבוצה השנייה תומכת בסטפאשין.

גנאדי סלזנייב, היו"ר הקומוניסטי של הבית התחתון בפרלמנט הרוסי, אמר שלסטפאשין אין משקל פוליטי מספיק להקמת קבינט, וכי הוא תלוי בגחמותיו של הנשיא ילצין. ערוץ הטלוויזיה המסחרי הרוסי NTV אמר כי עם עזיבתו של זדורנוב, תיכנס רוסיה שנית לתקופה של משבר חמור.

קרן המטבע הבינלאומית שהסכימה באופן עקרוני להלוות לרוסיה 4.5 מיליארד דולר נוספים, מצפה שממשלת רוסיה תממש רשימה ארוכה של צעדים עליהם הסכימה, כדי להפשיר את הזרמות הסיוע לרוסיה. עזיבתו של זדורנוב תעכב, ככל הנראה, את ביצוע הצעדים האלה.

פרשנים פוליטיים ברוסיה אומרים כי התהפוכות האחרונות ממחישות את חוסר היציבות במעצמה הגרעינית, כשהנשיא בן ה-68 הופך לבלתי צפוי, והכלכלה מנסה להתאושש מהמשבר הכלכלי שפקד אותה בקיץ האחרון