עדי אביר מוכר מניותיו בקו מנחה ליפעת הון דיסק ב-4 מיליון דולר

אביר: "ביומיים האלה קיבלתי 4 הצעות לרכישת מניותי, חלקן במחירים גבוהים יותר. דחיתי אותן כי הן היו כרוכות בניהול משא ומתן" * "לקו מנחה יש היום חלון הזדמנות לפוטנציאל אינסופי, אבל כדי להתמודד איתו צריך כוחות גדולים ממה שיש לי"

עדי אביר, בעל השליטה ומנכ"ל קו מנחה, היה נחוש מאוד למכור את המניות שהוא מחזיק בחברה. עד כדי כך נחוש, שיומיים בלבד לאחר שהעסקה למכירת מניותיו לחברת תוכנה לעניין טורפדה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, מצא אביר פרטנר אחר לעסקה - יפעת הון דיסק. "ביומיים האלה קיבלתי 4 הצעות לרכישת מניותי, חלקן במחירים גבוהים יותר. דחיתי אותן כי הן היו כרוכות בניהול משא ומתן", הוא מגלה היום (ה').

עם קרלוס בגס ובנו אבי הוא לא נזקק למשא ומתן ממושך. השניים הם הבעלים של קבוצת יפעת, והם היו מוכנים לשלם את המחיר. יפעת הון דיסק, אחת החברות הבנות בקבוצה, תרכוש מאביר את מניותיו בקו מנחה (%49.7) תמורת 4 מיליון דולר - בדיוק המחיר שתוכנה לעניין היתה משלמת לו, במקרה שד"ר דוד תדמור היה מאשר את העסקה. יפעת הון דיסק, שכבר מחזיקה היום ב-%16 ממניות קו מנחה, תגיע אחרי השלמת העסקה ל-%65.7.

התמורה משקפת מחיר של 40 שקל למניה - גבוה ב-%21.2 ממחיר מניות קו מנחה בבורסה. מאז סוף מארס השנה, אז הודיעה קו מנחה על ההסכם עם תוכנה לעניין, ועד הודעת הממונה בתחילת השבוע, הספיקו מניות קו מנחה לזנק ב-%120. אחרי הודעת הממונה הן צנחו ב-%15, והיום, עם פרסום ההודעה החילופית, תיקנו בעלייה של %10.

"לקו מנחה יש היום חלון הזדמנות לפוטנציאל אינסופי", אומר אביר, "אבל כדי להתמודד איתו צריך כוחות גדולים ממה שיש לי. אני לא איש של שיתופי פעולה. הכנסת שותפים פוטנציאליים היתה מדללת אותי ומותירה אותי ללא שליטה. זה לא מתאים לי, ואני מעדיף לצאת היום. ברור לי שבעוד שנה החברה עשויה להיות שווה פי 3", אומר אביר. זו אולי הסיבה לכך שהוא מותיר בידיו 807 מניות גם אחרי העסקה, מניות שערכן הבורסאי הנוכחי מסתכם בכ-26 אלף שקל.

ואכן, גם הקונים רואים בקו מנחה פוטנציאל גדול. "הערך האמיתי של קו מנחה עבורנו גבוה מהמחיר ששילמנו עליה", אומר אבי בגס, מנכ"ל קבוצת יפעת. הקנייה של קו מנחה בהחלט סינרגטית לפעילות של קבוצת יפעת. הקבוצה כוללת מספר חברות, לאספקת מידע מהעיתונות, מידע על מכרזים, מידע על ענף הנדל"ן ומידע על שוק ההון, באמצעות יפעת הון דיסק.

פעילות בתחום שוק ההון מצומצמת בהיקפה, וקניית השליטה בקו מנחה תגדיל אותה משמעותית. "מבדיקה שביצענו", אומר בגס, "עולה כי מדובר בחברה טובה, עם כוח אדם משובח ורמה גבוהה של ידע טכנולוגי. יחד עם זאת, עדי אביר כבר לא יכול היה לקדם אותה מהמקום אליו הגיעה. קו מנחה זקוקה לגוף חזק, עם עוצמה פיננסית ועם תכנים שהוא מייצר, שכן בעולם המידע של היום - ייצור התכנים הוא שקובע את עתיד החברות בתחום".

עדי אביר הקים את קו מנחה מאפס. בתחילה הפיץ ניתוחים טכניים שבועיים על המניות בבורסה למנויים. הפריצה הגדולה באה בסוף שנות ה-80', כשחתם על חוזה עם הבורסה להפצת מידע מקוון על המסחר במניות. בשנים הראשונות הוא היה היחיד בשוק, מונופול למעשה. גם השגשוג בבורסה בראשית העשור שיחק לידיו, והביקוש לשירותי החברה גאה.

הפעילות היתה רווחית, וכמי שמקורב לשוק ההון ומודע ליתרונותיו, דאג אביר לנצל את הרווחיות הזו כדי להנפיק את קו מנחה בבורסה. לצורך ההנפקה צירף מספר משקיעים כמשלימי הון, חלקם בעלי עניין בחברה עד היום: בני ברגמן (%9.8) ורובין צימרמן (%6.1).

בשנת 94' החלה הדעיכה. חברת תוכנה לעניין שבבעלות יובל גולן פיתחה תוכנה מתחרה, והחלה לנשוף בעורפה של קו מנחה. תחרות נוספת באה מכיוון רויטרס, שפיתחה אף היא תוכנה מתחרה. גם הגלגל הבורסאי התהפך, והמפולת בתחילת 94' הבריחה מנהלי תיקים רבים לעיסוקים אחרים. התוצאה היתה ירידה במספר הלקוחות ובמחירי המנוי. אחרי שנתיים נאלצה הבורסה, בלחצה של תוכנת לעניין, לשנות לחלוטין את כללי המשחק ולפתוח את שוק המידע הבורסאי לתחרות מלאה ושווה. המונופול של קו מנחה הסתיים סופית.

אביר ניסה להוביל את קו מנחה להתרחבות בפעילויות אחרות. במשך מספר שנים ייצגה החברה בארץ את ספקית המידע האמריקאית קומפיוסרב, אך ויתרה על ייצוג זה בתחילת 99'. בנוסף, החלה החברה לשמש כספק קישוריות לאינטרנט. למרות שהיתה מספקי האינטרנט הראשונים בארץ, לא הצליחה קו מנחה לממש את הפוטנציאל האדיר בתחום זה, כפי שעשו נטוויז'ן או אינטרנט זהב. ברבעון הראשון של 99' מכרה קו מנחה פעילות זו לבזק בינלאומי ברווח הון של 2.6 מיליון שקל, נטו.

בעזרת רווח ההון, סיימה קו מנחה את הרבעון הראשון של 99' עם רווח משמעותי ראשון, אחרי רבעונים רבים בהם הציגו הדו"חות הפסדים, או רווחים קטנים ולא משמעותיים. בשנת 98' כולה הפסידה קו מנחה 255 אלף שקל, בשנת 97' הפסידה 390 אלף שקל ואת שנת 96' סיימה ברווח נקי של 1 מיליון שקל. בכל אחת מהשנים ההכנסות כמעט לא השתנו, והן הסתכמו בכ-35 מיליון שקל בשנה.

מאז מכירת הפעילות של אספקת קישוריות לאינטרנט, התרכזה החברה בשני תחומים בלבד: המשך אספקת מידע בורסאי מקוון ומתן שירותי מידע עסקי באתר אינטרנט, תוך ניסיון להפוך אותו ל"פורטל העסקי של מדינת ישראל". אלא שגם כאן נכנסת קו מנחה לתחום בו פועלת כבר חברת הברוקרים אנליסט, ומן הסתם ייכנסו גם גורמים נוספים. לא בכדי אומר אדיר שהפוטנציאל קיים אבל צריך כוחות גדולים כדי לממש אותו.

היום כבר מודעים כל המעורבים בתחום המידע הבורסאי לכך שהפצת המידע בצורה הקיימת היום תלך ותדעך. האינטרנט הוא הנושא החם, ובו העתיד. בחו"ל המגמה ברורה, וגם בארץ הכיוון יהיה הפ צת מידע אך ורק באמצעות האינטרנט