פזקר: הרכבת שינתה מיכרז ת"א ראש העין משיקולים זרים; נדחתה - בקשתה לצו מניעה

פזקר: יריעות האיטום באיכות נמוכה מהיריעות הביטומניות ויסכנו התשתית. הרכבת: היריעות שאושרו הן שוות ערך ש עבודות שדרוג המסילה והקמת תחנות, בהיקף של 80 מיליון שקל, נמצאות בעיצומן ויסתיימו ביוני 2000

אפי לנדאו

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה בשבוע שעבר את בקשת חברת פזקר לצו מניעה זמני, האוסר על רשות הנמלים והרכבות ורכבת ישראל, ו-4 חברות תשתית, להמשיך לעבוד בפרוייקט שדרוג לפרוייקט מסילת הברזל בין תל אביב לראש העין, ככל שעבודות אלו מתייחסות לעבודות איטום השטחים הרלוונטיים בפרוייקט, ביריעות איטום שאינן יריעות ביטומניות או יריעות שוות ערך. באופן מפורש, ביקשה פזקר לאסור על המשיבות להשתמש לצורך ביצוע העבודות האמורות ביריעות פלסטיק מסוג HDPE) HIGH DENSITY POLY ETHILEN).

לטענת פזקר, רשות הנמלים והרכבות החליטה לשנות את דרישות התכנון בקטע המסילה תל אביב-ראש העין, תוך הורדה משמעותית של רמת ההחמרה שנדרשה בתנאי המיכרז, וזאת לאחר שהמכרז פורסם, לאחר שהתקבלו ההצעות לביצוע העבודות על פי תנאי המיכרז כפי שפורסמו ולאחר שנבחרו ההצעות הזוכות על פי תנאי המיכרז.

תוואי המסילה עובר באזור קרקעות תופחות ובלתי יציבות ועל כן - לפי גירסת פזקר - נכללה במיכרז הדרישה לאיטום וייצוב התשתית באמצעות יריעות ביטומניות או שוות ערך. לטענת העותרת, הסכימה הנהלת הרכבת, בעקבות מכבש לחצים שהופעל עליה, לקבוע כי הזוכים במיכרז ישתמשו ביריעות דקות ונחותות מן היריעות הנדרשות במיכרז, וישתמשו ביריעות שאינן יריעות ביטומניות, תוך התעלמות מהעובדה, כי אין ניסיון מוכח בארץ לתפקוד אותן יריעות. כל זאת, אף מבלי להפחית את מחירי ההצעות הזוכות או לקיים מיכרז חדש.

לטענת פזקר, החלטתה זו של הנהלת הרכבת אינה תואמת את דרישות הדין, הינה מנוגדת לדרישותיה שלה עצמה כפי שפורטו במיכרז, הינה נוגדת באופן בוטה את טובת הציבור ובטיחותו, והיא אף פוגעת בכיסו של הציבור.

התקציב להכנת תשתית המסילה נקבע ל-80 מיליון שקל והוא מתחלק בין עבודות שדרוג התוואי, הקמת 2 תחנות, הקמת מבנה שליטה ובקרה, הקמת גשר, הקמת מערך איתות ובקרה והנחת המסילה החדשה. במיכרז לשדרוג התוואי, הרלוונטי לעתירה של פזקר, זכו 4 חברות תשתית: חופרי השרון, בני וצביקה חברה לעבודות עפר, כפרי יעקב ו"דרכים". את התחנות מקימות לסיכו ופולדמיר, את מבנה השליטה והבקרה מקימה חברת תמנון, את מערכת האיתות והבקרה חברת ACL הגרמנית. את הנחת האדנים והמסילה תבצע חטיבת התשתיות של הרכבת. סיום העבודה מתוכנן לעוד שנה, יוני 2000.

פזקר הינה חברה בת של פז, העוסקת בייצור ושיווק של מוצרי איטום שונים. לטענת מומחיה, איטום קרקע חרסיתית מבוצע באופן של הנחת יריעות איטום מעל ומתחת לשכבות הקרקע השונות ומתחת לשכבות המצע, שעליהן מונחות מסילות הרכבת. קרקע חרסיתית רגישה ביותר לשינויי רטיבות הנובעים משינויים במזג האוויר. רגישות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהתכוווצות, סדקים או תפיחת הקרקע. תופעות אלו, הידועות בכינוי עבודת הקרקע, עלולות לגרום להתרוממות ועיקום מסילות הרכבת המונחות מעל הקרקע החרסיתית, תופעה העשויה להסתיים בתאונות קשות. מטרת האיטום היא למנוע נזקים אפשריים אלה.

לטענת פזקר, ביום 23.5.99 כ-8 חודשים לאחר פרסום תוצאות המיכרז, בעוד היא נערכת לספק כ-100 אלף מטר יריעות בהתאם לדרישות המיכרז, תוך ניהול מו"מ ארוך עם הקבלנים הזוכים, נדהמו נציגיה להיווכח, בדרך לא דרך, כי הנהלת הרכבת החליטה לשנות את תנאי המיכרז ולאפשר לקבלנים הזוכים להשתמש ביריעות איטום זולות ונחותות - לגירסתה - מסוג HDPE בעובי של 1 מ"מ.

פזקר טוענת, שלהסכמת הרכבת לשימוש ביריעות נחותות כאמור עלולות להיות השלכות חמורות בעתיד: היריעות הנ"ל לא ירסנו את עבודת הקרקע ותפיחתה והדבר עלול לגרום לתקלות רבות שיחייבו השקעות והוצאות לצורך תיקונים מתמידים שלא לדבר על סיכונים תחבורתיים מיותרים. לטענתה, הרכבת גם לא דרשה הוזלת ההצעות בעקבות השינוי ולכן היא חוששת שהשינוי נעשה מתוך שיקולים זרים.

עוד היא טוענת, שאין כל הוכחה מחקרית כי יריעות מסוג HDPE מסוגלות לרסן את נזקי התפיחה של קרקע חרסיתית, המטרה העיקרית לשמה אוטמים את הקרקע, בנגוד למחקרים וחוות דעת רבים בדבר יכולת הריסון של היריעות הביטומניות.

דובר רכבת ישראל, בני נאור, אמר בתגובה, כי לדעת מומחי הרכבת, יריעות HDPE הן שוות ערך ליריעות הביטומניות ולכן הוחלט לאפשר לקבלנים להשתמש בהן.

פזקר, הודיעה, כי היא מבקשת לאחד את הבקשה לצו מניעה והבקשה לתיק העיקרי, כך שהחלטה בנושא צו המניעה תתפוס גם לגבי התיק העיקרי. מכיוון שכך, התביעה למעשה הוסרה מעל סדר היום. בית המשפט נימק את החלטתו בנימוק שלפזקר אין מעמד בתביעה, מאחר והיא לא עוסקת בביצוע פרוייקטים אלא בייצור יריעות ביטומניות בלבד.

מנכ"ל פזקר, אלי שחף, אמר לגלובס, כי החברה תמשיך ללחוץ בכל הדרכים האפשריות להשבת המיכרז לתנאיו המקוריים והמקצועיים, ולהשגת גילוי נאות בכל הקשור אליו. לדבריו, אין בארץ ניסיון מוכח בקנה מידה רציני, בפרוייקטים מסוג זה, ביריעות פלסטיק בעובי שהתירה רכבת ישראל לקבלנים לשימוש, וקיים חשש שלאורך זמן יתגלו בעיות עקב פעילות הקרקע, מה שיחייב עבודות תחזוקה יקרות והשבתת הרכבת במסילה זו