יגאל בר יוסף

האיש שישדרג את פלאפון לעידן תקשורת הנתונים בסלולר

תפקיד נוכחי: מנכ"ל פלאפון.

תפקיד קודם: מנכ"ל דיגיטל ישראל.

בסוף 97' מונה יגאל בר יוסף לתפקיד מנכ"ל פלאפון. היה זה אחרי 4 חודשי דיונים בין שני בעלי המניות בחברה, בזק ומוטורולה.

ההחלטה על מינויו של בר יוסף התקבלה למרות התנגדות עזה של חנן אכסף, נשיא מוטורולה ישראל וסגן נשיא בכיר במוטורולה העולמית. הרקע היה אילוצו של אייל לוי, המנכ"ל הקודם להתפטר על רקע התנגחויות, בעיקר עם מוטורולה. לוי, שבא מתוך מוטורולה ומונה על ידה לתפקיד, יזם הכנות להנפקת החברה בוול סטריט בניגוד לדעת הבעלים. לוי, מסתבר, לא שיתף פעולה עם תכתיבי מוטורולה, והתוצאה היתה סכסוך מכוער שפיאר את כותרות העיתונים, שלאחריו עזב לוי את החברה.

הסבך הפוליטי בפלאפון הוא לא הבעיה היחידה של יגאל בר יוסף. הוא הובא בתקופה שבה המערכת האנלוגית שלה היתה פקוקה עם 900 אלף מנויים, והחל להקים את מערכת ה-CDMA הדיגיטלית, שכידוע לא זכתה לעדנה מרובה, ואף קרסה מספר פעמים ב-99'. הסבך המשפטי, כלומר, העובדה שהחברה האם של פלאפון היא בזק, מהווה אבן ריחיים נוספת על צווארו של בר יוסף. הוא לא יכול לבנות תשתית אלחוטית קבועה לשידור נתונים וקול לבתי הלקוחות, כי אז יתחרה בחברה האם (זאת עקב עמדת משרד התקשורת), בעוד שסלקום, למשל, בהחלט יכולה (ומתכוונת).

בר יוסף, אם כך, נמצא במלכוד אסטרטגי. הוא חייב לרכוש את הציוד הטכנולוגי של מוטורולה, הוא חייב לנצל ולהשקיע בתשתית הטכנולוגית האנלוגית הקיימת (מה שמעניק למתחרים יתרון תחרותי), הוא לא יכול להתחרות בחברה האם, וכמובן, הוא לא ממש יכול כרגע להנפיק את פלאפון בבורסה.

זאת ועוד, פלאפון מדממת לקוחות לטובת פרטנר וסלקום וזוכה לכותרות שליליות ביותר בתקשורת. עוצמת הדימוי האיכותי של החברה, והבעלות על השם הגנרי "פלאפון" כמכשיר סלולרי, הולכים ומתערערים.

אבל מוקדם להספיד את פלאפון. עם בסיס לקוחות גדול ותזרים מזומנים חזק, היא יכולה לחזור ולשמש כלי אסטרטגי משמעותי, שישתלב במסגרת האסטרטגית של בזק להעניק מגוון שירותי תקשורת, החל באינטרנט, תקשורת נתונים, טלפוניה מקומית ובינלאומית, וסלולר. מעבר לטווח הקצר בו בר יוסף חייב לייצב את המגמות השליליות של פלאפון, הוא יוביל את החברה הסלולרית לדורות הבאים של הסלולר - תקשורת נתונים באמצעות טכנולוגיות ה-GPRS ו-EDGE וכמובן, הדור השלישי, שיאפשר להעביר תקשורת נתונים בקצבים של 2 מגהביט בשנייה.

פלאפון, שנהנית מבסיס לקוחות רחב בעיקר בסקטור העסקי, מכילה למעשה את קהל היעד העיקרי לשירותים מתקדמים אלו, והוא הקהל שיחזיר את פלאפון לעדנה בעתיד, לאחר שיפוזר הערפל האפור והסמיך המעיב על הטווח הקצר