משרד הביטחון החל בתכנון עיסקת המטוסים הבאה בהיקף 2 מיליארד ד'

נושא מרכזי בדיונים עם ארה"ב: פריסת התשלומים תמורת מטוסי הקרב החדשים

עוד לפני קבלת ההכרעה בהתמודדות הנוכחית בין בואינג ללוקהיד-מרטין, מתכנן משרד הביטחון הישראלי את הרכישה הגדולה הבאה של מטוסי קרב לחיל האוויר. שווי העיסקה המתוכננת נאמד ב-2 מיליארד דולר. כך מוסר "דיפנס ניוז".

בעיסקה הבאה עשויה ישראל לרכוש את מטוס הקרב החדש, המיועד לכל זרועות הצבא האמריקני (JSF), או גירסאות חדשות ומתוחכמות של מטוסי אף-16 מתוצרת לוקהיד או אף-15-איי מתוצרת בואינג. הגירסאות העכשוויות של מטוסים אלה הן המתמודדות כעת, וההחלטה אמורה להתקבל בראשית כהונתה של ממשלת ברק.

מנכ"ל משרד הביטחון, אילן בירן, אמר לשבועון, כי להערכתו, ייחתם חוזה העיסקה הבאה בתוך שנתיים. הוא הדגיש, כי משרד ההגנה האמריקני יצטרך להיות גמיש לגבי אופציות התשלומים של ישראל תמורת המטוסים.

לויטננט-ג'נרל מייקל דייוויסון ממשרד ההגנה אמר, כי המשרד יוסיף לעבוד עם ישראל ולמלא את דרישותיה, כל עוד הדרישות אינן חורגות ממסגרת התקנות של התוכנית למכירת נשק למדינות זרות.

דייוויסון נמנע מלפרט את אופציות התשלומים השונות אך ציין, כי האופציה העיקרית כרוכה ביכולתה של ישראל לתקצב סכומים המתוכננים להינתן לה בעתיד הרחוק, במסגרת הסיוע הצבאי השנתי, לחוזים בעלי טווח קרוב יותר.

"זו בעיה טיפוסית בנוסח כיצד להכניס 10 ק"ג תפוזים לשק של 5 ק"ג", אמר דייוויסון. "אחת הדרכים לקדם קצת את העיסקה היא שישראל תשתמש בריבית שהיא מקבלת על כספי הסיוע הצבאי המופקדים בחשבון אמריקני". היקף הריבית הוא עשרות מיליוני דולרים בשנה.

"אחת המטרות העיקריות שלנו היא להיענות במידה רבה יותר לדרישות לקוחותינו", אמר דייוויסון. "ישראל היא לקוח חשוב ובעלת ברית עיקרית של ארה"ב, ואני יכול להבטיח, שנעשה כל מה שביכולתנו כדי לענות על צורכי הרכש שלה"