ריל נטוורקס במו"מ לרכישת שליטה בגיאו אינטראקטיב ב-300 מיליון ד'

החברה הישראלית עוסקת בפיתוח תוכנה וחומרה להזרמת מדיה על האינטרנט; שווי השוק שלה בלונדון נמוך בחצי ממחיר העיסקה

חברת ריל נטוורקס מנהלת מו"מ לרכישת שליטה בחברה הישראלית גיאו אינטראקטיב ב-300 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

גיאו אינטראקטיב נסחרת בבורסת לונדון בשווי של 193 מיליון דולר וההערכות הן, כי ריל נטוורקס עשויה לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 400 מיליון דולר. החברה סירבה להגיב.

בעלי העניין העיקריים בגיאו אינטראקטיב הם ארבעת מייסדיה: נפתלי שני, צור דבוש, שרון כרמל ואלי רייפמן (%16.8 כל אחד); ארי זלקינדר, באמצעות עולמיק אחזקות (%5.22); והציבור. בעיסקה הנוכחית מדובר על רכישת מניות בעלי העניין.

ריל נטוורקס מספקת חומרה ותוכנה, המאפשרות הזרמה של מדיה מסוגים שונים, בעיקר וידאו, על גבי האינטרנט. החברה נסחרת בנסדא"ק בשווי של 4.4 מיליארד דולר. מתחרותיה העיקריות הן מיקרוסופט וגיאו אינטראקטיב. למרות חוזקה בשוק ועוצמתו של שם המותג שלה, נמצאה ריל נטוורקס לאחרונה בעמדת חיסרון מול שתי יריבותיה, משום שהשימוש בתוכנות שלה עדיין מצריך מן המשתמש להוריד תוכנה מיוחדת.

מיקרוסופט בחרה לכלול את התוכנה שלה לשימוש בווידאו בדפדפן האינטרנט שלה, האקספלורר. בכך היא ביטלה את הצורך להוריד תוכנה מיוחדת אם הוא מצוייד בדפדפן, המחולק חינם. גיאו אינטראקטיב פיתחה טכנולוגיה שמבטלת את הצורך להשתמש בתוכנת ההורדה. רכישת גיאו אינטראקטיב תגדיל את הסיכויים של ריל נטוורקס להתמודד מול מיקרוסופט.

לדברי רונן זכריה, מנהל מחלקת המחקר בחברת מיטב, יכולה הטכנולוגיה של גיאו לשמש גם לאפליקציות נוספות ולהרחיב את האחיזה של ריל נטוורקס בשוק העברת המידע באינטרנט לטלפונים סלולריים, לשיחות ועידה ועוד.

גיאו אינטראקטיב, הרושמת עדיין הפסדים כבדים, גייסה בלונדון באוקטובר 96 סכום של 19 מיליון דולר, על פי שווי של 158 מיליון דולר. ביוני 1998 גייסה החברה 42 מיליון דולר, לפי שווי של 276 מיליון דולר אחרי הכסף. בעקבות ההנפקה טיפס שווי החברה לשיא של למעלה מ-300 מיליון דולר, אולם לאחריו צנח מחיר המניה.

באפריל השנה מונה שי שילר למנכ"ל החברה, ואילו מוטי דולגין מונה למנהל פעילותה בארה"ב. השניים, יוצאי קומברס, התוו לחברה תוכנית אסטרטגית לשימוש בטכנולוגיה שלה לפתרונות בתחום האינטרנט. הם חילקו את החברה לארבעה מוקדי רווח עצמאיים, המופקדים על מוצרים שונים, ביניהם רדיו אינטרנט, וידאו-מייל, טלקום ווידאו-לפי-דרישה