תיא תקשורת גייסה 5.6 מיליון שקל בהנפקה פרטית לפניקס, כלל ביטוח ומנורה

זה לא סוד שמהפכת השידורים הרב-ערוציים עם כניסת חברת שידורי הלוויין DBS צפויה לחולל פלאות בתוצאות העסקיות של ספקי התכנים. עמי גניגר, בהתאם, דואג ליהנות מגל האופטימיות ומן העניין הרב שזוכה חברת תיא תקשורת שבשליטתו, ולאחרונה הוא מגלה גם כישורים פיננסיים לא מבוטלים.

היום (ה') הודיע תיא תקשורת כי השלימה גיוס 5.6 מיליון שקל תמורת %5 ממניותיה, סכום השווה לשווייה בבורסה אתמול. המשקיעים הם חברות ביטוח כלל ביטוח, פניקס ומנורה. עסקה זו באה לאחר שלפני כחודשיים מכר עמי גניגר %10 ממניות החברה לקרנות הפנסיה של גמול תמורת 9.5 מיליון שקל, עם אופציה להגדיל את חלקה ב-%8 נוספים תמורת 7.6 מיליון שקל.

מספר חודשים לפני כן ביצעה תיא השקעות, החברה האם של תיא תקשורת, הצעת רכש ל-%4 ממניות החברה הבת במחיר של 4.7 שקלים למניה. לאחר ההנפקה תחזיק תיא השקעות %61.3 ממניות תיא תקשורת, גמול תחזיק %12.3 וקרן אתגר תחזיק %5.3.

תיא תקשורת עוסקת בהחזקה, ניהול ותפעול של עסקי מדיה, הכוללים את אולפני הרצליה בה היא מחזיקה %65, ו-%50 בהון חברת שידורי פרסומת מאוחדים ונגה תקשורת (מפיקת ערוצים 6 ו-8 לחברות הכבלים).

חברת שידורי פרסומת מאוחדים, הפועלת בתחום הפרסומות ברדיו עבור רשות השידור, אומנם תורמת לרווחיות, אבל אינה מרכז העניינים. ההילולה סביב מניות תיא תקשורת נובעת ממספר סיבות: חברת ה-DBS שצפויה לצאת לאוויר באפריל 2000, מחויבת להשקיע בהפקות מקור. במקביל, צפוים להתחיל בשידורים ערוצים ייעודיים בטלוויזיה למנויי כבלים ו-DBS, שימומנו מפרסומות.

כיום מחויבות חברות הכבלים בהפקות מקור בסך של 500 שעות בשנה, כאשר מדובר בהכנסות של 20 מיליון דולר בשנה לחברות ההפקה - אולפני הרצליה, נגה תקשורת, אולפני הבירה (JCS) וכו'. ההערכה היא שהכנסת ערוצים ייעודיים תתרום להגדלת חלקה של הטלוויזיה בעוגת הפרסום, שנאמדת כיום בכ-900 מיליון דולר בשנה.

כיום עומד חלקה של הטלוויזיה בעוגה זו על %25, בעוד שבמדינות כמו ארה"ב ובריטניה חלקה של הטלוויזיה בעוגת הפרסום עומד על %35, בין היתר בגלל ריבוי הערוצים והאפשרות למקד את הפרסומות בקהל יעד מוגדר. ריבוי הערוצים כרוך, כמובן, בצורך באספקת תכנים, לרבות תכנים מקומיים.

מחירי התכנים - סדרות, תכניות ארוח, שעשועונים וכו' - מתחילים ב-5,000 דולר לשעה, ואילו בקצה השני ניצבת סדרה כמו "טירונות", הנמכרת ב-150 אלף דולר לשעה. ההערכות מדברות על גידול של 70-50 מיליון דולר בשנה בסך ההכנסות של שוק ההפקות בשנים 2000 ואילך, מהן צפויה ליהנות גם תיא תקשורת.

במסגרת הדיונים על פתיחת שוק השידורים הרב-ערוציים וביטול המונופול של חברות הכבלים, הוארך תוקף ההסדר ICP בחודשיים. על פי הסדר זה מפיקות חברות ההפקה תוכניות עבור חברות הכבלים, והוא פג בסוף יוני. במשרדי רשויות הפיקוח יש נטייה לכיוון שבו חברות התכנים יוכלו למכור תכנים הן לחברות הכבלים והן לחברות הלוויין DBS.

היקף ההכנסות המאוחד ברבעון הראשון של שנת 99' הסתכם בכ-25.4 מיליון שקל, לעומת כ-24.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח לפני מס הסתכם ברבעון הראשון של 99' בכ-4.3 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-2.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד