האירו על סף שוויון עם הדולר - בעקבות פיחות של %16 מאז השקתו. הרקע: נתונים מאכזבים בגרמניה

בערך סנט אחד מפריד בין המטבעות: האירו נסחר מעל 1.01 דולר * המכירות לצרכן בגרמניה איכזבו, אחרי אכזבת תפוקת תעשיה * ברמת השיוויון, שנראית בלתי נמנעת, יופעלו פקודות מכירה ממוחשבות של אירו

האירו, המטבע האירופי האחיד, התקרב במסחר היום (ג') בשוקי החליפין כדי סנט אחד לשער שיוויון לדולר האמריקני, בהמשך לגלישתו אתמול, על רקע שילוב של אינדיקטורים כלכליים גרועים מהמצופה בגרמניה, הכלכלה מס' 1 באירופה, ותחושת השווקים שהבנק האירופי המרכזי אינו מתכוון להתערב בשוק הפתוח למען האירו, על אף גלישתו.

בעוד אתמול התברר שתפוקת התעשיה הגרמנית ירדה במפתיע בחודש מאי ב-%0.2 ביחס לאפריל, פורסם היום נתון לפיו המכירות לצרכן בגרמניה, כלומר המכירות ברשתות השיווק הגדולות, צנחו במאי בשיעור תלול מהצפוי של %2.8 ביחס למאי 98'.

שני הנתונים הללו התקבלו באכזבה, בייחוד על רקע נתוני התמ"ג הגרמני שפורסמו ביוני, שהראו שהכלכלה הגרמנית התרחבה ברבעון הראשון של השנה, ובכך הפכה מגמת נסיגה שנרשמה ברבעון הרביעי של 1998.

האירו חידש הבוקר את נסיגתו מול הדולר והמטבעות העולמיים האחרים, מיד עם פירסום נתוני המכירות לצרכן בגרמניה. בעוד בשיא נסיגתו אתמול הוא רשם שער חליפין של 1.0114 דולר, הבוקר כבר נרשם שער שפל חדש, 1.0110 דולר, שגילם פיחות בן כ-%16 במטבע האירופי האחיד, מאז השקתו בתחילת שנה זו. בהמשך הבוקר התאושש האירו ל-1.0123 דולר.

"הסוחרים רוצים לבחון את רמת 1:1 עם הדולר", העריכה סוחרת מט"ח בבנק סאל אופנהיימר בפרנקפורט. היא גם צופה אפשרות שהאירו יישק לרמה זו עוד השבוע, על רקע חולשת הכלכלה הגרמנית, האמורה להיות הקטר הכלכלי של אירופה.

סיבה נוספת לחולשת האירו ביומיים האחרונים היתה כינוס שרי הכספים של מדינות האיחוד האירופי בבריסל אתמול, שבו לא ניכר חשש מיוחד לנוכח שקיעתו האיטית והמתמדת של המטבע האירופי האחיד.

פינלנד, שקיבלה את הנשיאות התורנית החצי-שנתית של האיחוד האירופי בתחילת חודש זה, ניסתה בכינוס לתמוך באירו באמצעים מילוליים. שר הכספים שלה, סאולי ניניסטו, חזר על עמדתן הרשמית של מדינות מרחב האירו, שעל פיה חולשת המטבע שלהן משקפת רק פערים כלכליים גלובליים זמניים, ואת השלכות משבר קוסובו, ובבוא היום, הבראת הכלכלות האירופיות תשתקף גם בשער האירו.

אך נוסח הדברים, והשימוש בביטוי "בבוא היום", דווקא חיזקו את הערכת שוקי החליפין, שאין כל בהילות בבריסל או בפרנקפורט, בה שוכן מטה הבנק המרכזי האירופי, לפעול באופן ממשי כלשהו למען האירו - בין אם בייקור הריבית האירופית, ובין אם בהתערבות ישירה של קניית אירו ומכירת דולרים בשוק הפתוח.

להוציא את החשיבות הסימלית של נקודת השיוויון ביחסי האירו והדולר, אנליסטים ופעילי שוק מצביעים על חשיבותה הטכנית. ההנחה המקובלת היא שבחדרי עיסקאות רבים מאד, קיימות פקודות מכירה ממוחשבות של אירו ברמת שיוויון עם הדולר. הפעלת פקודות אלה תגביר עוד יותר את מומנטום ההיחלשות של המטבע האירופי.

בחדרי העסקאות בסיטי של לונדון שררה אתמול התחושה ששיוויון שער החליפין עם הדולר הוא תרחיש בלתי נמנע, בין היתר בגלל העדר כל סימן למוכנות של ה-ECB, הבנק המרכזי האירופי. סיבה נוספת לתחושה זו היא שהאירו לא הצליח להפגין התאוששות ממשית גם נוכח סימני ההבראה באירופה בשבועות האחרונים.

להזכירנו: האירו ידע בחייו הקצרים רגע תהילה אחד - יום המסחר הראשון בו, 4 בינואר השנה, בו הוא נסק לשער חליפין של 1.1877 דולרים של ארה"ב