אמניר, בשליטת ויוונדי הצרפתית, עומדת לרכוש את ת.מ.מ לפינוי אשפה ומיחזור

העיסקה -לפי שווי של 100 מיליון שקל * ויוונדי ומפעלי נייר הקימו שותפות כבר ב-92'

חברת אמניר, שבה שותפות ויוונדי הצרפתית - %51 - ו-מפעלי נייר חדרה, עומדת לרכוש את השליטה בחברת ת.מ.מ תעשיות מחזור, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל. ת.מ.מ היא החברה המובילה בישראל בתחום פינוי ואיסוף אשפה.

ת.מ.מ נסחרת בבורסה לפי שווי של 70 מיליון שקל. לחברה שליש מהבעלות על חברת מ.מ.מ, המפעילה את מטמנת האשפה החדשה באתר דודאים שליד באר שבע.

השליטה באמניר נרכשה על ידי קונצרן ויוונדי הצרפתי בחודש ספטמבר 1998, תמורת 7.8 מיליון דולר. קונצרן ויוונדי מוכר יותר בשמו הקודם, שהוחלף לפני כשנה, קומפני ג'נרל דז'ו (CGC), והוא אחד משני הגופים הגדולים ביותר בצרפת הפועל בתחומי התשתיות וגם בתקשורת. הגוף השני הוא ליאונז' דז'ו, הנמנה עם בעלי מטמנת האשפה טליה ליד מנחמיה בצפון.

שיתוף הפעולה בין ויוונדי (CGC) לבין מפעלי נייר (אמניר) החל בשנת 1992, עת הוקמה שותפות בין סארפ ישראל לבין אמניר, בשם אקולטק - יחד עם אנרול - על מנת להקים משרפת אשפה באזור חדרה.

השותפות הזו מתמודדת גם במכרז להקמת משרפת האשפה שפירסם איגוד ערים לביוב דרום יהודה. סארפ ישראל היא חברה בת של SARP הצרפתית, העוסקת בתחזוקת קווי מים וביוב. החברה הצרפתית שייכת לקבוצת איכות הסביבה CGA בוויוונדי. סארפ ישראל הוקמה על ידי אורי שטרקמן ועוסקת בכל נושאי איכות הסביבה.

שטרקמן אמר ל"גלובס" לפני שנה, כי ויוונדי קבלה החלטה אסטרטגית להשקיע כסף בתחום התשתיות בישראל, וייעדה לכך 20 מיליון דולר ב-1999. היום (ד') אישר שטרקמן את קיום המו"מ עם ת.מ.מ. לדבריו, אין עדיין סיכום סופי בין החברות.

סארפ גם שותפה, כסארפ אינדסטרי, במשרפת החומרים הרעילים ברמת חובב בדרום. כמו כן היא מתמודדת - במסגרת אחת הקבוצות - על הקמת מיתקן לטיהור שפכים בטבריה.

ויוונדי היא אחת החברות הגדולות באירופה בתחום הטיפול באשפה. החברה מפעילה כיום עשרות מפעלי אנרגיה ואשפה, ומעסיקה כ-15,000 עובדים ברחבי העולם. היקף המכירות השנתי של ויוונדי הוא כ-3 מיליארד דולר. מפעלי ויוונדי מטפלים ב-5 מיליון טונות אשפה בשנה