לוי: שלום עם סוריה אפשרי בתוך פחות מ-15 חודשים

הקווים האדומים של ברק במו"מ עם הפלשתינים: ירושלים - בירת ישראל המאוחדת; אין חזרה לקווי 67'; לא יהיה צבא זר ממערב לירדן; המתנחלים ירוכזו בגושי התיישבות בריבונות ישראלית

שר החוץ, דוד לוי, אמר היום (א') בתום ישיבת הממשלה, כי אפשר להגיע להסכם שלום עם סוריה בתוך פחות מ-15 חודשים.

לוי, שקיים לפני ישיבת הממשלה שיחת עדכון ממושכת עם ראש הממשלה, אהוד ברק, ציין, כי במו"מ עם סוריה יהיה צורך להתגבר על כמה מכשולים קשים, אך לדעתו אפשר להתגבר על כל הקשיים ולהגיע בתוך פרק זמן של פחות מ-15 חודשים להסכם שלום.

לוי קרא לסוריה לעשות צעדים מעשיים לקידום תהליך השלום. לדעתו, הצהרות חיוביות אינן מספיקות ויש צורך במפגשים ישירים בין מנהיגים ומשא ומתן ישיר.

לגבי המו"מ עם הפלשתינים הדגיש לוי, כי שינויים במימוש הסכם וואי יהיו רק בתיאום עם יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת.

הוא מנה ארבעה "קווים אדומים" במדיניות ישראל לקראת השיחות על הסדר הקבע עם הפלשתינים:

ירושלים - בירתה המאוחדת לנצח של ישראל.

אין חזרה לקווי 67'.

לא יהיה צבא זר ממערב לירדן.

מרבית המתיישבים בשטחים ירוכזו בגושי התיישבות תחת ריבונות ישראלית.

ברק עומד להיפגש מחר עם הנשיא קלינטון לשיחת סיכום. ישראל וארה"ב מנסות להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על הסורים ותאפשר את חידוש המו"מ.

סוריה עדיין דורשת שהשיחות יתחדשו מהנקודה שבה הופסקו בשנת 96'. על-פי הפשרה המסתמנת ייאמר בהודעה הישראלית-סורית ש"השיחות יימשכו מהנקודה שבה הופסקו".

מקורות מדיניים בוושינגטון רמזו, כי הסורים כבר הסכימו, למעשה, לנוסח החדש של ההודעה על חידוש השיחות וכעת הם ממתינים להבהרות אמריקניות, שברק אכן מוכן לנסיגה ישראלית מהגולן תמורת שלום ושיש לו את הכוח הפוליטי להעביר החלטה כזו.

אולם גם בפגישותיו בוושינגטון הדגיש ברק שלא יהיה מוכן לנסיגה ישראלית עד לשפת הכינרת.

כדי להרגיע את הפלשתינים החוששים שההתקדמות במו"מ עם סוריה ופרק הזמן של 15 חודשים להשגת הסכמי שלום יבואו על חשבונם, שוחח ברק עם ערפאת ביום שישי והבהיר לו שלישראל יש עניין בקידום מהיר של תהליך השלום גם עם הפלשתינים.

סיעת הליכוד דורשת לקיים דיון מדיני בכנסת בהשתתפות ברק, בעקבות פגישותיו בוושינגטון.

ח"כ סילבן שלום מתח ביקורת על מסגרת הזמן של 15 חודשים שהקציב ברק להשגת הסכמי שלום. לדעתו, מסגרת זמן קבועה מראש עלולה לפגוע בישראל ונועדה לשרת את הנשיא קלינטון, שתקופת כהונתו מסתיימת, למעשה, בנובמבר 2000.

דוד לוי דחה את הטענות על הקצבת מסגרת זמן. הוא הדגיש שמסגרת הזמן אינה דבר מקו דש, אבל היא מציבה בפני יש ראל יעד חשוב