מהפך בתקנון האגודות השיתופיות בתשלובת גרנות: יאפשר חלוקת רווחים ע"פ בעלות

כל קיבוץ יוכל לסחור בזכויותיו; הזכויות ייקבעו לפי סך השקעותיו מאז הקמת התשלובת

41 הקיבוצים, בעלי התשלובת התעשייתית-חקלאית, גרנות, הסכימו השבוע לשנות את התקנונים של האגודות השיתופיות המרכזיות הפועלות במסגרת הקיבוצים. השינוי אמור לחולל מהפיכה כלכלית ראשונה מסוגה בקיבוצים. ל"גלובס" נודע, כי מעתה ואילך יוכל כל קיבוץ הנכלל בתשלובת, לקבל דיבידנדים עקב זכויות בעלות.

לדברי מנכ"ל תשלובת גרנות, יצחק בדר, זוהי הפעם הראשונה, שקיבוצים יקבלו רווחים בגין השקעות וזכויות בעלות, ולא רק בגין שימוש במוצרי ובשירותי האגודות. לדוגמה, קיבוצי גרנות קיבלו בעבר רווחים בהתאם לכמויות רכישת התערובת, או על פי כמויות שחיטת עופות. על פי ההסכם החדש, לפחות %50 מהרווחים יחולקו על פי זכויות הבעלות.

41 קיבוצי גרנות ממוקמים באזור השרון בין חדרה לנתניה.

לדברי בדר, השינויים אושרו על ידי רשם האגודות השיתופיות, כך שכל קיבוץ החבר באגודות השיתופיות יידע מעתה ואילך מה הן זכויותיו באגודות, וכן יוכל לסחור בזכויות אלו. בדר אמר, כי "זוהי הפעם הראשונה בארץ, שבתקנוני אגודות שיתופיות נקבע זיהוי של הבעלות היחסית של החברים בהן".

לדבריו, "מעתה יהיו לכל חבר באגודות של אמבר, מכון התערובת הגדול בארץ, ושל אגודת גרנות חפר, קולות באגודות, על פי חלקן בזכויות, אך לא יותר מ-%5. הזכויות ייקבעו על פי סך כל ההשקעות של כל קיבוץ מאז ייסוד האגודה".

תשלובת גרנות היא בעלת מחזור עיסקי של כ-1.25 מיליארד שקל בשנה. לדברי בדר, "חברי האגודות יוכלו לסחור בזכויותיהם, בתנאי שיעשו זאת רק מול חברי האגודה האחרים, והמחיר שייקבע לגבי הזכויות יהיה נתון למו"מ בין הצדדים".

השינוי המהפכני בתקנוני תשלובת גרנות התקבל ברוב גדול של נציגי הקיבוצים, בעלי התשלובת. התהליך הושלם בתום שנתיים של דיונים ועבודת הכנה.

בדר צופה, כי ב"עתיד ישונו באותה רוח התקנונים של כל 12 תאגידי תשלובת גרנות ושינויים ברוח זו ייעשו גם באגודות הקיבוציות עצמן".

בהסכם נקבע עוד, כי לכל חבר באגודה יהיה קול הצבעה אחד, בגין חברותו באגודה. לכל אחוז שלם של בעלות יהיה קול הצבעה נוסף, עד למקסימום של חמישה קולות הצבעה לחבר אחד.

בדר אומר, כי "ייתכן שבעתיד ייעשו שינויים מהפכניים נוספים על ידי תשלובת גרנות. בהם הפיכת האגודה השיתופית לחברה