תקדים נוף איילון -
בלי זכויות, בלי גבולות

כשהתחילה תופעת ההרחבות בקיבוצים ובמושבים, התריע "גלובס נדל"ן" על סבך הבעיות המוניציפאליות העלולות להתעורר ובעיקר ניגודי אינטרסים - בין החקלאים חברי האגודות, לבין רוכשי הבתים שלהם יש רק אינטרס מוניציפאלי. המחלוקת והסבך סביב נוף איילון היא בבחינת אמרנו לכם

במשרד הפנים ממתינים בסקרנות רבה להחלטת הממונה על מחוז המרכז, ד"ר אהרון לוי, בשאלת עתידה של נוף איילון, שהוקמה כשכונת הרחבה של קיבוץ שעלבים, ועתה מבקשת להיפרד ממנו. נוף איילון רוצה עצמאות, וועדת גבולות של משרד הפנים ממליצה על חיבור השכונה למודיעין הסמוכה.

אם תתגשם משאלת הניתוק, היא תשמש כתקדים לעשרות הרחבות של מושבים וקיבוצים, שהוקמו בשנים האחרונות ברחבי הארץ, ואולי תהיה זו סנונית ראשונה לסחף גדול, שאיש אינו יודע את סופו.

על פי סטטיסטיקה של מינהל מקרקעי ישראל, כ-%80 מהמושבים ברחבי הארץ עברו בשנים האחרונות תהליכי הרחבה, שבסופם הפכו המושבים לשכונות וילות לבני המעמד הבינוני. גם קיבוצים רבים הולכים בעקבותיהם, ובצנרת של משרדי התכנון מצויות כיום בקשות של קיבוצים רבים לבנות שכונות כמקור להכנסה. תקדים נוף איילון ישמש לישובים אלה כמשל לקראת הבאות.

נוף איילון הוקם לפני כחמש שנים, באחת מהפשרות הקרקע המשונות ביותר שידעה תקופתו של שר התשתיות הלאומיות קודם, אריאל שרון. לכאורה הוקמה השכונה כדי לשכן בה את סגל ישיבת שעלבים וגימלאיה הנמצאת בתחום הקיבוץ. בפועל גרות כיום בנוף איילון משפחות שהזיקה שלהן לישיבה נובעת מהעובדה שבניהן לומדים בה. כדי להקים את השכונה הקימו ראשי הישיבה עמותת משתכנים פרטית, כמקובל באותם ימים, שרון דאג להפשרת הקרקע בול"ל, והשכונה יצאה לדרך.

בשלב א' נבנו בנוף איילון 170 יחידות דיור על מגרשים בשטח של 400 ו-500 מ"ר. כשנתיים אחר כך הושלם שלב ב' של הישוב ובו 150 יחידות. השלב השני נבנה מחוץ לאדמות המועצה האזורית גזר, בשטח חקלאי המכונה "שטח גלילי", משום שאינו שייך מוניציפלית לשום מועצה. באותם ימים של תנופת בנייה, אף אחד לא חשב שאולי יש כאן בעיה, שקשה יהיה לפתור בעתיד. מאחר ואינם שייכים לשום רשות מוניציפלית, תושבי שלב ב' לא התבקשו מעולם לשלם ארנונה והיטלי ביוב. במועצה אזורית גזר אומרים, שכבר כיום נגרם להם בשל כך נזק של 2.2 מיליון שקל.

לפני כשלוש שנים, אחרי שחברי נוף איילון התבססו בבתיהם, הם פנו לוועד קיבוץ שעלבים בבקשה להצטרף אליו. ועד הקיבוץ המונה בסך הכל 40 סרב לבקשה. הסיבה העיקרית לסירוב, החשש מפני השתלטות "העירוניים" על נכסי הקיבוץ. בתגובה החליטו נציגי מזכירות נוף איילון לפנות למשרד הפנים, בבקשה שיכיר בהם כבישוב נפרד. לדברי יו"ר מזכירות נוף איילון, מתניהו אנגלמן, כל הצדדים תמכו בפנייה, ביניהם גם יו"ר המועצה האזורית גזר, פטר וייס, שהיום מתנגד לרעיון והוא מראשי התומכים ברעיון סיפוח נוף איילון למודיעין.

באותה עת פנה ועד נוף איילון לבג"ץ בבקשה שיפסוק בעניינים. בעתירתם לבג"ץ אמרו התושבים, שאם קיבוץ שעלבים אינו מתיר להם לבחור ולהיבחר לוועד, הם מבקשים להכיר בהם כבישוב נפרד.

בתגובה לפנייה החליט משרד הפנים על הקמת ועדת גבולות, שתפתור את הסוגייה המוניציפלית. חברי נוף איילון הודיעו אמנם שהם מעונינים להקים ישוב עצמאי, אך ועדת הגבולות העדיפה לקבל את חוות דעתו של מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, יעקב אפרתי, שסבר, שיש לספח את הישוב לעיר מודיעין הרחוקה משם מרחק חמישה ק"מ בלבד.

חברי נוף איילון הזמינו בתגובה חוות דעת מקצועית של מהנדסים, שטענו שמבחינה תיכנונית מודיעין אינה בשלה לקלוט את נוף איילון. למרות זאת החליטה ועדת הגבולות בסופו של דבר לקבוע את קו הישוב כקו הבתים, ולספחו למודיעין. משרד הפנים הודיע לבג"ץ, שאין טעם להמשיך בדיון, מאחר שתוך חודשים ספורים יתבצע הסיפוח. בג"ץ קיבל את דעת משרד הפנים.

סופה של הפרשה בכך, ששר הפנים הקודם אלי סוויסה לא חתם על החלטת הסיפוח למודיעין, אך במקביל גם לא אישר לתושבי שלב ב' להצביע בבחירות למועצה האזורית. בכך הנציח סוויסה מצב של לא לבלוע ולא להקיא. הם אינם שייכים לשעלבים, אינם שייכים למועצה האזורית גזר, אינם שייכים למודיעין ואסור להם לבחור בבחירות המוניציפליות.

בשבוע שעבר החליטה המועצה האזורית גזר לעשות מעשה, והודיעה ל-150 תושבי שלב ב' שהיא מפסיקה לפנות את האשפה מבתיהם. במועצה הסבירו, שהם רואים בכך אמצעי לחץ על משרד הפנים לזרז את ההליכים. בתגובה פנו תושבי נוף איילון לשר הפנים, נתן שרנסקי, כדי שיבטל את רוע הגזירה ויפעל להכרזתם כעל ישוב עצמאי במועצה האזורית גזר. משרד הפנים מינה כאמור את הממונה על המחוז ד"ר אהרון לוי, למצוא פתרון.

ראש המועצה, פטר וייס: "אין סיבה שיכפו עלינו ישוב חדש הנוגד לחלוטין את תמ"א 31, האוסרת בניית ישובים חדשים. אנחנו עושים מאמצים ניכרים כדי לשמור על תקציב מאוזן, כפי שהתחייבנו בתוכנית ההבראה של משרד הפנים, ולא נסכים שיוסיפו לנו עוד ישוב קהילתי שיש לו דרישות מוניציפליות רבות. אנחנו דורשים שמשרד הפנים יממש את המלצת ועדת הגבולות לצרף אותם למודיעין, ולא יכפה עלינו בניית רשת מים, קו ביוב, מבני ציבור רבים ועוד".

יו"ר מזכירות נוף איילון, מתניה אנגלמן: "אני לא מבין את כל הדיבורים על תמ"א 31, כאשר רק לאחרונה אושר הישוב לפיד כישוב חדש. אני מצפה ממשרד הפנים שיחשוב על מודל מוניציפלי חדש, שיתאים למקרים מהסוג שלנו. אין שום סיבה מדוע לא נוכל לתפקד כוועד מקומי מוניציפלי השייך למועצה האזורית. כולנו באנו לגור בישוב קהילתי, ואף אחד לא יכול להכריח אותנו להסתפח לעיר. אם היינו רוצים לגור בעיר היינו בוחרים מראש לעבור למודיעין".

מנהלת מינהל התיכנון במשרד הפנים, דינה רצ'בסקי: "יש כאן שאלה רחבה הרבה יותר, שנוף איילון הוא רק הסימפטום שלה. העמדה המוצהרת שלנו היא, שאין להקים ישובים חדשים. מבחינת משרד הפנים משמעות הקמת ישוב נוסף היא עוד עובדי ציבור, עוד פקידים ועוד בזבוז משאבים. אי אפשר לכפות על משרד הפנים ישובים חדשים בדלת האחורית. בתחילה אמרו שההרחבה בשעלבים נועדה כדי לשרת את סגל המרצים והגימלאים של הישיבה, ועל תירוץ זה הקימו פתאום ישוב חדש. דבר זה הוא לא יותר מאשר בזבוז משאבים של המדינה ולקח רע לישובים אחרים. לדעתי, צריך לחבר אותם למודיעין ולא ליצור תקדים מסוכן".

דוד רוסו, עוזר לענייני תיכנון של מנהל מינהל מקרקעי ישראל: "לדעתי הוועדה המחוזית לא הבינה מה היא עושה כאשר אישרה את הקמת השכונה החדשה. יש כאן סימן אזהרה ברור למשרד הפנים, מה יכול לקרות בכל מקרי ההרחבה, ובעיקר כאשר אין מודדים את היחס בין החלק הוותיק של הישוב לחלק החדש".