אלביט מערכות נבחרה לספק כוונת קסדה למטוסי JSF בארה"ב

חברת אלביט מערכות ושותפתה האמריקנית קייזר-אלקטרוניקס נבחרו לספק מערכות כוונת קסדה למטוסי JSF, המפותחים ע"י קונצרן לוקהיד-מרטין, במסגרת התמודדותו מול בואינג במיכרז משרד ההגנה האמריקני. מחיר כל מערכת הוא עשרות אלפי דולרים.

יצויין, כי מפקד חיל האוויר של ארה"ב, הגנראל מייקל ריאן, אמר בסוף השבוע, כי עתיד פרוייקט ה-JSF מוטל בספק, עקב כוונת הקונגרס ובית הנבחרים לקצץ בתקציבי הפיתוח של מטוסים עתידיים בארה"ב.

אלביט אמורה לספק לפרוייקט כוונת קסדה המפותחת בחברה שבבעלות משותפת עם קייזר אלקטרוניקס - VSI. החברה מפתחת מערכת קסדה משולבת (JHMCS) במסגרת חוזים נפרדים לשילובה במטוסי אף-15, אף-16, אף-22 ואף-18 של ארה"ב. המערכת עברה בהצלחה מבחני בטיחות טיסה ונכנסה לשלב ניסויי הטיסה במטוסים אלה.

מערכת הקסדה מאפשרת למטוס שהיא מותקנת בו להבחין במטוס האויב באופן מהיר, ומאפשרת לטייסים לנעול את מערכת הנשק על מטוסי האויב ולשגר לעברם טילים, ללא צורך לתמרן את המטוס לעמדה מיוחדת.

הטייס מפנה את ראשו לעבר המטרה, ובאותה מהירות מכוונות מערכות הנשק לעבר המטרה. נתוני המטרה מוצגים על משקף הקסדה, ללא צורך להסתכל בלוח השעונים. תוכנית JSF מתייחסת לפיתוח מטוס רב-משימתי לחיל האוויר, הצי והנחתים של ארה"ב, ועבור חיל האוויר והצי של בריטניה. הערכות ראשונות מתייחסות להזמנות של 3,000 מטוסים, שאספקתם אמורה להתחיל בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000.

בראיון שהעניק מפקד חיל האוויר האמריקני לעיתון "וול סטריט ג'ורנל", הוא אמר כי כוונת בית הנבחרים והסנאט האמריקני לקצץ בתקציב פרוייקט מטוס היירוט העתידי של ארה"ב, אף-22 מטילה בספק גם את קיומו של פרוייקט ה-JSF. הסיבה, לדבריו, נובעת מכך שגובשה תורת לחימה חדשה ומשולבת לשני סוגי המטוסים, ואם יבוטל האף-22, לא יהיה צורך גם במטוס השני.

סיבה נוספת היא, לטענתו, שרבות מהטכנולוגיות שפותחו עבור האף-22 אמורות להשתלב גם ב-JSF, ואם יבוטל הפרוייקט הראשון, יסבול הפרוייקט המקביל מכך.« מאת דרור מרום « אלביט מערכות נבחרה לספק כוונת קסדה למטוסי JSF בארה"ב