מלך ירדן: מיזם פארק התעשייה "שער הירדן" אושר ויקבל את כל הסיוע

הערכות: הצנעת השת"פ עם ישראל תמתן התנגדויות ותתרום להצלחת הפרוייקט

מלך ירדן, עבדאללה השני, נפגש שלשום (א') עם קבוצת אנשי עסקים, בראשות ג'וזף ספרא. ספרא מוביל את פרוייקט "שער הירדן", והוא מבעלי השליטה בקבוצת ספרא. עם אנשי העסקים נמנו שלמה פיוטרקובסקי, מנכ"ל הבנק הבינלאומי הראשון, השייך לקבוצת ספרא; עו"ד יגאל ארנון; וגיל דקל, מנכ"ל החברה היוזמת את פארק התעשייה "שער הירדן".

המלך הצהיר בפגישה, כי הפרוייקט יקבל את כל הסיוע הנדרש מממשלת ירדן. המלך הביע את הערכתו לפעילותה של קבוצת ספרא בירדן. הצהרה זו באה לאחר מספר החלטות שנתקבלו בקבינט הירדני, אשר אישרו את הפרוייקט והיקצו לו שטח בצד הירדני.

ביום א' נפגשה הקבוצה גם עם שר החוץ הירדני ועם שר המים הירדני, האחראי המיניסטריאלי על הפרוייקט מטעם משרד המים המלכותי.

דקל אמר ל"גלובס", כי המלך הביע תקווה, שבעזרת המיזם ייווצרו מקומות עבודה חדשים לירדנים. "תמיכת המלך באה לידי ביטוי גם בפועל, עם תחילת ביצוען של עבודות עפר בצד הירדני של פארק התעשייה. המיתחם היה מחנה צבאי, אשר פונה לאחר חתימת ההסכמים להקמת הפארק.

יצויין, כי בעיתונות הירדנית הרשמית, ובכללה סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", תואר האירוע כפגישה של "איש העסקים הערבי הבולט יוסוף ספרא". העיתונות לא ציינה את מיקום המיזם, את אנשי העסקים הישראלים שנכחו בפגישה, ולא כל הקשר ישראלי אחר של הפארק.

ייתכן, כי הדבר משקף אמביוולנטיות כלפי שיתוף פעולה כלכלי עם ישראל. מצד אחד, במישור הפומבי, שיתוף הפעולה מוצנע; ומצד שני, בפועל, המימשל הירדני מסייע למימוש הפרוייקט.

נראה, כי הצנעת הקשר הישראלי ל"שער הירדן" בזירה הערבית עשויה לסייע להצלחת הפרוייקט ולפרוייקטים דומים, ולמניעת החרמתו על ידי גורמים המתנגדים לנורמליזציה עם ישראל.

פארק התעשייה "שער הירדן" מתוכנן לקום כ-8 ק"מ דרומית לגשר שייח' חסין, שנחנך אתמול. הפארק ממוקם בעמק בית-שאן באתר, שבו נהר הירדן חוצה אותו לשניים: איזור ירדני, שבו יתרכזו רוב פעולות הייצור, ואיזור ישראלי, שבו יהיו אתרי אחסון ושירותים.

ממשלת ארה"ב הסכימה להחיל על האיזור את הסכמי הסחר עם ישראל. בעקבות זאת יוכלו היזמים לנצל את היתרונות הגלומים בייצור בישראל, בהם כוח עבודה מיומן והסכמי סחר; וכן את יתרונות הייצור בירדן, בהם עלות נמוכה של כוח עבודה ואפשרות לייצא לשווקים החסומים בפני יצרנים ישראלים.

בתוך כך נודע, כי בישיבת מנכ"לים שנערכה היום בצהריים, בהשתתפות מנכ"לי משרד ראש הממשלה, משרד החוץ והמשרד לשיתוף פעולה איזורי, וכן מנכ"ל משרד התמ"ס, הוחלט להביא לפני הממשלה בישיבתה הקרובה, הצעת החלטה, לאשר את פרויקט "שער הירדן".

לפי הערכות, החלטת ממשלה זו תבטל את הצורך בהקמת ועדת מומחים, לבדיקת בעיות איכות הסביבה הקשורות לפרויקט. נראה, כי המשרד לאיכות הסביבה יסיר את התנגדותו להקמת הפרויקט.« מאת חגי אטקס « מלך ירדן: מיזם פארק התעשייה "שער הירדן" אושר ויקבל את כל הסיוע « הערכות: הצנעת השת"פ עם ישראל תמתן התנגדויות ותתרום להצלחת הפרוייקט