דירקטוריון לור"ם מתכנס לדון בתלונות על אי סדרים לכאורה במיליוני שקלים

חשב החברה וסמנכ"ל הכספים לשעבר טוענים: המנכ"ל והיו"רמעורבים במעשים החריגים * המנכ"ל: התלונות חסרות בסיס; הן הוגשו בידי מתלונן סדרתי המבקש לפגוע בחברה

תלונות בדבר אי סדרים לכאורה בהיקף של מיליוני שקלים, נדונות בימים אלה בחברה לפיתוח איזור לוד ורמלה בע"מ (לור"ם). כך עולה ממסכים שהגיעו לידי "גלובס".

המידע בנוגע התלונות הוצג לפני מספר ימים בפני חברי דירקטוריון החברה, ואלה דרשו לדון בהן בישיבת מועצת המנהלים שהתכנסה עם סגירת הגיליון (ג').

לור"ם היא חברה ממשלתית (%75), חלק נוסף ממניותיה מוחזק על ידי מינהל מקרקעי ישראל (%20) והיתרה - בידי עיריית לוד.

יעודה של החברה הוא לעסוק בבנייה, פיתוח ותשתיות, שיקום שכונות, בינוי והריסה של שכונות נכשלות. בפועל עוסקת החברה בהקמה ובנייה של בתים משותפים ואתרים נוספים סמוכים ללוד ורמלה. מנכ"ל החברה הוא יעקב אטרקצ'י. ויו"ר החברה הוא אברהם שוורץ.

נודע, כי התלונות הועברו לביקורתו של מבקר החברה, רו"ח אבי פרומרמן. הם נחשפו על ידי חשב החברה ומ"מ סמנכ"ל הכספים, גדעון פורזנסקי, ועל ידי סמנכ"ל הכספים לשעבר, אהרון עמר, שפוטר לאחרונה. להלן עיקרי הממצאים:

* עיסקת מושב בן-שמן - עיסקה לרכישת קרקע ממושב בן-שמן נחתמה על ידי מנהלי החברה, מבלי שנתקבל לכך אישור מוקדם של מועצת המנהלים. תשלום ראשון בסך 2 מיליון דולר (בתוך 8.5 מיליון דולר) בוצע אף הוא ללא האישורים המתאימים. על ההסכם חתמו המנכ"ל והיו"ר.

בבדיקה שנערכה נמצא, כי המנכ"ל רכש בית פרטי במושב בן-שמן, עימו הוא עומד לחתום על העיסקה בשם החברה, ודבר זה לא דווח בדירקטוריון החברה. כמו כן נמצא, כי במהלך המו"מ עם המושב קיבלה אשתו של נציג המושב והמורשה לחתימה מטעמו, עבודות מחברת לור"ם בהיקף של עשרות אלפי שקלים.

כמו כן התברר, כי נציג המושב קיבל אף הוא עבודות ייעוץ וניהול פרוייקטים עבור לור"ם, וההרשאה לייצגה בפני מינהל מקרקעי ישראל. ממידע זה עולה חשד לכאורה, כי המנכ"ל ביצע עיסקה זו תוך ניגודי עניינים חריפים.

* עיסקת הכנסיה היוונית - מנהלי החברה חתמו על עיסקה לרכישת קרקע מידי נאמן, שרכש קודם לכן את הקרקע מהכנסיה היוונית. בבדיקה שנערכה התברר, כי לור"ם שילמה לנאמן עמלת תיווך 2 מיליון שקל, וזאת בגין קרקע ששוויה כ-3.7 מיליון שקל. חשב החברה מותח ביקורת על הסכום הגבוה ששולם לנאמן, ומעלה תהייה באשר לסיבות שהובילו לתשלום זה, ובאשר למידע החסר ו/או הבלתי נכון לכאורה שהוגש לדירקטוריון החברה.

* עבודות לאשת מהנדס עיריית רמלה - מן התלונה עולה, כי החברה נתנה לאישתו של מהנדס עיריית רמלה עבודות תכנון אדריכלי, בתעריף הגבוה פי 2 מהמקובל בחברה.

* ביטול עיסקת רכישת דירה - חשב החברה חשף, כי עורך מקומון בלוד רכש דירה מהחברה תמורת 20 אלף שקל ועוד משכנתא בסך 300 אלף שקל. לאחר מכן הפר הדייר את ההסכם והפסיק לשלם את חובו. עם כניסתו של מנכ"ל החברה לתפקיד, פירסם הדייר-עורך כתבה שלילית על המנכ"ל. לאחר פירסום אותה כתבה, החליט המנכ"ל למצות את הדין עם הדייר: לור"ם הגישה נגדו תביעה לבית משפט השלום ברמלה בסך 476 אלף שקל, לפירעון מיידי.

זמן קצר לאחר מכן, פירסם הדייר-עורך התנצלות בעיתון וזאת נתלתה במסדרונות החברה. התביעה נגד הדייר נמחקה, הוא קיבל את מלוא התשלום ששילם מכספו בתוספת הצמדה מלאה למדד, והחברה אף פרעה במקומו את מלוא המשכנתא שנטל.

* שימוש בכספי החברה לאירועים פרטיים - במספר מקרים בהם הוזמן המנכ"ל לאירועים פרטיים, הוא נתן צ'קים מכספי החברה בסכומים של 300-200 שקל לאירוע.

* פרוייקט אריאל - בבדיקה שערך החשב התברר, כי חברת לור"ם עומדת לשלם סכום גבוה בכ-3 מיליון שקל, מהסכום שבו היתה מחוייבת לו היתה מפרסמת כמתחייב מיכרז פומבי. הקבלן קיבל פרוייקט זה לביצוע, ללא מיכרז, וזאת על אף שקבלן זה לא נטל על עצמו סיכונים מיוחדים, הואיל ולור"ם היא זו שהעמידה ערבויות ביצוע ותשלומי פיתוח בהיקף של מיליוני שקלים. כמו כן התברר, כי הפרוייקט עצמו והיקף הבנייה בו, שונה מבלי לקבל לכך אישור מוקדם של דירקטוריון החברה.

אטרקצ'י מסר בתגובה, כי הוא דוחה מכל וכל את הטענות שהועלו נגד החברה וראשיה. לדבריו, "מדובר בתלונות חסרות בסיס. המתלונן פועל ממניעים זרים, במטרה לפגוע בחברה ובעומדים בראשה על רקע פיטורי סמנכ"ל הכספים של החברה. מצבור התלונות, 17 במספר, שנמסרו כולן ביום אחד, ושעניינן חריגות לכאורה שנמשכות תקופה ממושכת, חושף את העובדה שאין מדובר בנסיון כן ואמיתי להתריע על אי סדרים, אלא בנסיון להכפיש את החברה ולהסב לה נזק תדמיתי.

"למרות שברור לי, כי מדובר במתלונן סידרתי, ששם לעצמו למטרה לפגוע בחברה, הוריתי למבקר החברה לבדוק לאלתר את התלונות ולהגיש את ממצאיו לגורמים המוסמכים. כבר היום יקבל דירקטוריון החברה דיווח מפורט על התלונות ועל הצעדים שננקטו כדי לבדוק אותן".« מאת יואב יצחק « דירקטוריון לור"ם מתכנס לדון בתלונות על אי סדרים לכאורה במיליוני שקלים « חשב החברה וסמנכ"ל הכספים לשעבר טוענים: המנכ"ל והיו"רמעורבים במעשים החריגים * המנכ"ל: התלונות חסרות בסיס; הן הוגשו בידי מתלונן סדרתי המבקש לפגוע בחברה