הכשרת הישוב ביטוח: "תעודת 'חובה אקספרס' עם חותמת מודפסת חוקית; אושרה ע"י האוצר ואבנר"

רון וייסברג: "שיטת החותמת הידנית מיושנת" ש אישי ישיר: הטענה נגד הפוליסה לא מובנת"

"סגנית המפקח על הביטוח, אופירה אליאב, ובכירי חברת אבנר אישרו לפני שבועות מספר את פוליסת ביטוח החובה החדשה של הכשרת הישוב ביטוח, כולל חותמת אלקטרונית של בנק המזרחי במקום חותמת ידנית". כך אמר הבוקר (ה') ל"גלובס" יו"ר ומנכ"ל הכשרת הישוב ביטוח, רון וייסברג.

הוא הגיב בכך על טענות שהועלו באחרונה, שלפיהן כביכול תעודת הביטוח החובה אינה בתוקף, משום שחותמת הבנק היא אלקטרונית-מודפסת ולא ידנית.

וייסברג אמר ל"גלובס", כי "החל מ-1 במאי מכרנו אלפי ביטוחים כאלה. בידינו אישורים של יועצינו המשפטיים, שהפוליסות חוקיות. שילמנו יחד עם אבנר עשרות תביעות לנפגעים. איש לא ערער עד היום על התעודה החדשה".

חברת הביטוח אישי ישיר מנפיקה אף היא תעודות ביטוח חובה דומות, וגם בידיה אישורים משפטיים על חוקיותן.

לדברי וייסברג, "התעודות החדשות, הקרויות חובה אקספרס, מאפשרות למבוטח לשלם את הפרמיה בכרטיס אשראי ובאמצעות הסוכן, במקום לעמוד בתור בבנק. התקנות דורשות שהבנק יאשר את התעודה, כדי שחברת הביטוח תהיה בטוחה שהכסף שולם. בנק המזרחי שאיתו אנו עובדים, מאשר את קבלת הכסף על ידי חותמת אלקטרונית.

"השיטה של החותמת הידנית היא מיושנת. חברתנו הציגה ביוזמתה את התעודה החדשה בפני הפיקוח על הביטוח, כדי להמליץ בפניהם שכל חברות הביטוח יעברו לשיטה החדשה. עובדי הפיקוח על הביטוח התרשמו לחיוב".

וייסברג אמר עוד, כי "התעודה החדשה מאפשרת למבוטח לקבל אשראי באמצעות חברת כרטיסי האשראי. בתעודות הרגילות חייב המבוטח לשלם את מלוא הפרמיה לרוב, כ-2,000-1,500 שקל בתשלום אחד".

וייסברג אמר עוד, כי צוותים של הכשרת הישוב נפגשו מספר פעמים עם צוותים של אבנר והציגו בפניהם את התעודה, וקיבלו את אישורה של אבנר לשיטה זו.

לפני תחילת השיווק קיבלה אבנר חוות דעת משפטית של משרד עוה"ד ברץ-גילת-בר נתן, האומרת, כי השימוש בחותמת האלקטרונית חוקי כמו החותמת הידנית. וייסברג הדגיש, כי החברה החלה בהפצת התעודה ב-1 במאי, "רק לאחר שקיבלה חוות דעת משפטית זו. הטענות נגד החותמת הן לא לעניין".

תגובות הפיקוח על הביטוח ואבנר לא הגיעו עד פרסום הידיעה.

מנכ"ל חברת הביטוח אישי ישיר, יצחק הורוביץ, שגם חברתו מנפיקה תעודות בשיטה דומה אמר הבוקר ל"גלובס", כי "הטענה נגד הפוליסות אינה מובנת לי. קיימת תקנה טכנית הדורשת, שעל כל פוליסה תהיה חותמת של הבנק, וזאת כדי שהחברה תהיה בטוחה שהכסף התקבל.

"חברתנו הודיעה שהיא מסתפקת בחותמת אלקטרונית. אנחנו משווקים פוליסות אלו זה חצי שנה. היועץ המשפטי שלנו, עו"ד גלעד שפרן, אישר שהפוליסות חוקיות. לא קיבלנו כל תלונה מהפיקוח על הביטוח. שילמנו כל תביעה שקיבלנו, גם אבנר שילמה את חלקה, ואף לקוח לא התלונן שלא קיבל את המגיע לו".

ל"גלובס" נודע, כי אבנר פנתה לפני מספר שבועות לפיקוח על הביטוח, וביקשה אישור פורמלי לכך, שתעודות עם חותמת אלקטרונית יהיו תקפות. מקורות באבנר אמרו, כי הדרישה נבעה מסיבות פורמליות, וכי החברה מצפה לקבל בימים אלו את האישור הפורמלי הדרוש.

בתוך כך נודע, כי המפקחת על הביטוח הודיעה אתמול (ד') לאבנר, כי היא "בוחנת את חוקיות שיטת החתימה האלקטרונית, ואת ההיבטים המשפטיים של העניין".

מנכ"ל אבנר, כרמי גילון, אמר ל"גלובס", כי להערכתו "מדובר בפגם פורמלי, הניתן לתיקון על ידי הכנסת שינוי בתקנות הטכניות של תעודות ביטוח החובה". גילון אמר, כי "זה שבועות אני מתריע בפני גורמי הפיקוח, על הצורך להסדיר את העניין".« מאת אלעזר לוין « הכשרת הישוב ביטוח: "תעודת 'חובה אקספרס' עם חותמת מודפסת חוקית; אושרה ע"י האוצר ואבנר" « רון וייסברג: "שיטת החותמת הידנית מיושנת" ש אישי ישיר: הטענה נגד הפוליסה לא מובנת"