ברן-ח.מר: ההיי-טק של הנדל"ן

חברת ברן הודיעה בשבוע שעבר על חתימת הסכם לביצוע שלב ב' של פרוייקט ההיי-טק, אותו החל לבצע לפני יותר משנה, מפעל אינטל בקרית-גת. היקף הפרוייקט המשוער הינו מעל 100 מיליון דולר, ושלב ב' מהווה כשליש ממנו. תחילת ביצוע שלב ב' מיידית, והוא אמור להסתיים במחצית הראשונה של 2001.

ההסכם הראשון, בהיקף של 40 מיליון דולר להרכבת קווי הייצור של המפעל, נחתם כבר ביולי 97', אך הוקפא על ידי אינטל בשל עיכובים. ביולי 98' הודיעה ברן על חידוש ההסכם, תוך הגדלת היקפו ל-50 מיליון דולר. זאת, בעקבות החלטת אינטל לחדש את עבודות ההקמה של מפעל השבבים.

את הגידול בסכום העיסקה - מ-40 מיליון דולר ליותר מ-100 מיליון דולר - המנכ"ל מסביר מאיר דור: "השפעה הנובעת מכוחות השוק, המשפיעים בעשרות אחוזים על מחיר העבודות. כשיוצאים לדרך בפרוייקט בהיקף כזה, הדברים אינם ברורים לחלוטין ותוך כדי תנועה הכיוון מסתמן - הצעות מחיר מקבלנים, למשל".

* * * מייסנר-ברן היא חברה בבעלות שווה של מייסנר-הרסט הגרמנית וקבוצת ברן, שעוסקת בעיקר במתן שירותי הנדסה. ברן התרכזה עד לא מזמן באספקת שירותים לתחום הכימיה המקומי, אולם לאחרונה גילתה גם היא את תחומי התקשורת וההיי-טק האופנתיים.

חברת ברן אינה חברת נדל"ן 'קלאסית'. היא משלבת בתוכה שלוש חטיבות: חטיבת הנדסה והקמת פרוייקטים (אם תרצו, זו החטיבה 'הנדלני"ת'), חטיבת טכנולוגיה ותעשיות, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים טכנולוגיים ייחודיים, וחטיבת השירותים והייעוץ המעניקה שירותי יעוץ למפעלים בתחום הלוגיסטיקה וההנדסה.

חטיבת ההנדסה של החברה מפעילה 9 חברות פעילות עצמאיות העוסקות בהקמת תשתיות עד TURNKEY בתחום התעשייה, האנרגיה, המוליכים למחצה והתקשורת. ההאצה שקיבל תחום התקשורת בשנה האחרונה הזניקה גם את ברן לתודעת המשקיעים.

לפני כשבועיים חתמה ברן על הסכם עם חברת שירותי הלוויין DBS, שבמסגרתו תבצע עבודות הקמה ואחזקה למערך ההתקנות של חברת הטלוויזיה בלוויין. היקף החוזה בשנה הראשונה מוערך בכ-44 מיליון דולר, וההתקשרות צפויה להימשך 10 שנים.

נגיעה נוספת של ברן לתחום התקשורת היא הסכם שנחתם לפני כחודש בין החברה (וחברת מר ושות') לבין חברת אריקסון. על פי ההסכם, יקימו ברן-רביב (חברה בת של ברן) וחטיבת התשתיות הסלולרית של מר ושות', חברה משותפת לניהול פרוייקטים בתחום הנדסה, אספקה וביצוע של תשתיות סלולריות. שמה של החברה BMI והיא החלה כבר לפעול בבלגיה וברשות הפלסטינית.

בעקבות זכייה של אריקסון במיכרז בבלגיה בפרוייקט להקמת רשת סלולרית, היא מינתה את BMI כקבלן משנה, לצד חברת בת של אלקטרה (חלקה של ברן בפרוייקט %42.5, חלקה של מר ושות' %42.5, ו-DEVIS הבלגית שבשליטת אלקטרה ישראל מחזיקה ב-%15 הנותרים). ההיקף הכולל המשוער של הפרוייקט מגיע לכ-35 מיליון דולר. עד סוף 99' יושקעו בו כ-8 מיליון דולר. פרוייקט זה הוא הפרוייקט הראשון של החברה בחו"ל וההערכות בקרב האנליסטים המסקרים את החברה הן, כי העמקת הקשר עם אריקסון ומר ושות' תניב לחברה פרוייקטים נוספים בחו"ל בתחום תקשורת ה-GSM.

במקביל, במסגרת שיתוף פעולה עם אריקסון השבדית, מקימה החברה אתרים סלולריים לסלקום, פלאפון, פרטנר בישראל ולפל-טל (חברת הטלקומוניקציה הפלסטינית) בשטחי הרשות . בחלוקה בין ברן למר בשטחי הרשות הפלסטינית, מנהלת ברן-רביב את הפרוייקט, ואילו מר ושות' מבצעת את העבודה בשטח - הקמת תרנים, הצבת שלטרים (מבנים המכילים את ציוד השידור והקליטה) והפעלת האתרים.

* * * מדינה נוספת בה פועלות מר וברן-רביב במסגרת BMI היא טורקיה, בה יש להן משרד אינטרסים משותף. הכוונה היא לעבוד עם אריקסון, הנהנת מאחיזה משמעותית בשוק הטורקי, כולל בעלות באחד ממפעילי התקשורת הסלולרית. בתחילת ספטמבר היה אמור להתפרסם מיכרז למפעיל הסלולרי השלישי שם, אולם הוא נדחה עקב רעידת האדמה שפקדה את המדינה.

פעילות ברן בתחום תשתיות התקשורת התרחבה באופן משמעותי במחצית הראשונה של 99'. התרחבות זו בפעילות גררה היקף הכנסות במחצית השניה של 99' שעמד על כ-281 מיליון שקל - גידול של יותר מפי שניים לעומת התקופה המקבילה. בברן קוראים לזה "עליית מדרגה".

שיתוף הפעולה בין ברן וח. מר היה ללא ספק אחד המנועים העיקריים שחיממו את מניית ברן והזניק אותה ביותר מ-%100 מתחילת השנה, לשווי של 112 מיליון דולר. ח.מר, הנהנית מיחצנו"ת ענפה יותר, כבר הספיקה לגמוא יותר מ-%400 מתחילת השנה (לשווי שוק של כ-45 מיליון דולר), נישאת על גלי האהדה לתחום התקשורת הסלולרית.

לפני כחודש התפרסמו בעיתונות היומית ידיעות לפיהן החברה-הבת של ח.מר - מר ושות', קיבלה הצעה מפתה להנפיק באירופה לפי שווי של 160-120 מיליון דולר. פי 5 משווי השוק של חברת האם בישראל. הצעת השווי הגרנדיוזית הזו נראית לספקנים מבינינו כמלכודת לתפיסת שבויים, שהניחו הבנקים להשקעה על מנת לזכות בנתח שמן מההנפקה.

איתן מתוקי, מזכיר מר, מודע לנושא והתבטא בעבר ב"גלובס", כי "יכול להיות שבשל מצב של תפיסת שבויים קיבלנו מחיר כל כך גבוה להנפקת מר ושות' באירופה. אבל יחד עם זאת, כמה שלא יורידו את המחיר - לא יגיעו לפחות ממחציתו, נאמר 60 מיליון דולר, וזה עדיין גבוה בהרבה ממחיר חברת האם".

ח. מר הינה חברת אחזקות שעברה בשנה האחרונה רה אירגון, שעיקרו מיקוד בפעילות העיסקית שלה. החברה מכרה במהלך השנה האחרונה את אחזקותיה בחברות שונות ועדיין נמצאת בעיצומו של תהליך מכירת חברות. הכוונה בח. מר היא להישאר בשני תחומים עיקריים, תשתית אלחוטית ושיווק משיבי לוויין.

* * * התשתית התקשורתית אלחוטית היא העסק המרכזי של החברה ומתבצעת באמצעות החברה-הבת מר ושות'. היום לוטשים במר עיניים לכיוון השוק האמריקאי. מתוקי יודע לספר, כי "השוק האמריקאי עומד בפני פריצת דרך אמיתית, לאחר שינוי חוק החיוב (לפיו מקבל שיחה לא ישלם עבורה - צ.ר.). רפורמה זו תקפיץ את השימוש בטלפוניה סלולרית שם, וההערכות הן כי יוקמו כ-20-10 אלף אתרי טלפוניה סלולרית חדשים. עלות הקמת אתר נעה סביב 100 אלף דולר, כך שאנו מדברים על הרבה כסף, שהרבה חברות בעולם משתוקקות לשים עליו את היד".

השאלה הגדולה היום היא, האם מקרה מר יכול ללמד על עתיד מתוק לברן?« צביקה רובינס « ברן-ח.מר: ההיי-טק של הנדל"ן