הרשות הפלשתינית: פתיחת המעבר הבטוח - צעד לקראת עצמאות כלכלית

הרשות אינה צופה מעבר של עובדים מרצועה עזה לגדה המערבית וממנה לישראל

המעבר הבטוח הדרומי בין רצועת עזה ליהודה ושומרון נפתח היום (ב'), באיחור של ארבעה שבועות מהתאריך שנקבע בהסכם שארם א-שייח. הנתיב עובר מתרקומיא להרי חברון. הפלשתינים מייחסים חשיבות רבה לפתיחת המעבר כשלב בחיבור הכלכלי של הרצועה והגדה, המתפקדות כיום כשווקים נפרדים.

במעבר יורשו לנוע רק בעלי כרטיסים מגנטיים המונפקים על ידי ישראל ובעלי אישורי הכניסה לישראל, שממילא נעים בחופשיות בין הגדה לרצועה. במערכת הביטחון צופים, כי בשלב הראשון יהיה ניתן לאפשר מעבר של 100 כלי רכב מדי יום. בעתיד יידרשו סידורי תנועה שיאפשרו מעבר של מספר רב יותר של כלי רכב. האחריות על המעבר הבטוח תועבר בעוד מספר חודשים לרשות שדות התעופה.

ד"ר מחמד שתייה, ראש פקד"ר, הגורם הכלכלי הפלשתיני במו"מ על הסדרי הביניים, אמר ל"גלובס", כי להערכתו האפקט הכלכלי של המעבר הבטוח מוגבל, והוא ישמש בעיקר למעבר סחורות ואנשי עסקים. שתייה אינו צופה שהמעבר ישמש לתנועת עובדים מהרצועה לגדה ודרכה לישראל, עקב הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת אישור נסיעה ועקב עלויות המחיה הגבוהות יותר בגדה המערבית.

שתייה אמר, כי המעברים יחזקו את הסחר הפנימי הפלשתיני, ובכך הם מהווים ציון דרך בביסוס העצמאות הכלכלית הפלשתינית. בהתייחסו לתוכנית ההפרדה של ראש הממשלה, אהוד ברק, אמר שתייה: "איני בטוח למה ברק מתכוון בהפרדה. אם הוא מתכוון להפרדה מלאה, כולל עבודה וסחר - אני חושב שאנשי העסקים הישראלים והפלשתינים רוצים קשרי סחר בין שתי הכלכלות".

לדבריו, "בהסדר הקבע אנו רוצים שתי ישויות מדיניות בעלות קשרים כלכליים רחבים. אנו מקווים שיהיה סחר חופשי בין הרשות וישראל, ושחוקי השוק יקבעו את היחסים בין ישראל והרשות הפלשתינית ולא הגבלות פוליטיות".

(ראה גם עמ' 31 וכתבה בעמ' 60).« מאת חגי אטקס « הרשות הפלשתינית: פתיחת המעבר הבטוח - צעד לקראת עצמאות כלכלית « הרשות אינה צופה מעבר של עובדים מרצועה עזה לגדה המערבית וממנה לישראל