דנקנר מתקדם לאינטרנט

הסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין דנקנר למיקרוסופט לשיווק טכנולוגיית ה-WEB-TV בישראל נושא הבטחות גדולות. בפועל, לא ברור מה היתרון היחסי שבטכנולוגיה הזו, ללא תכנים

לכאורה, זה נראה כמו הודעה מפוצצת. חברת דנקנר השקעות, בעלת השליטה בחברת הכבלים מת"ב, חתמה היום (ב') על מיזכר הבנות לשיתוף פעולה עם מיקרוסופט ישראל, הנוגע לשיווק טכנולוגיית WEB-TV בשוק הישראלי. מיקרוסופט, טלוויזיה ואינטרנט יחד עם דנקנר השקעות - נשמע באמת פנטסטי, השאלה רק אם זה מבטיח כמו שזה נשמע.

ההסכם מדבר על הקמת מיזם משותף בו יהיו שותפות דנקנר, מת"ב ומספר גורמים נוספים ששמם טרם נמסר, אשר יעסוק בהפצה והפעלה של טכנולוגיית הווב-טי.וי בשוק הישראלי. למיקרוסופט, כך נמסר מדנקנר השקעות, לא תהיה שותפות בהון והיא 'תסתפק' בהעברת ידע טכנולוגי.

המיזם ישווק ויתקין את שרתי הטלוויזיה (אצל חברות הכבלים) והממירים שיותקנו אצל המנויים, ויעסוק בפיתוח תוכן מתאים. מדנקנר השקעות נמסר כי השירות ישולב בשירות האינטרנט באמצעות הכבלים שבכוונת מת"ב להפעיל, וכי הכוונה היא למכור את השירות לחברות הכבלים האחרות, "ולכל גורם אחר בשוק התקשורת שיחפוץ בכך, לרבות בזק וה-DBS". מת"ב מתכננת, כך על פי מקורות בחברה, להשיק את שירותי המיזם במהלך שנת 2000.

השירות החדש הוא, למעשה, דרך נוספת לספק גישה לאינטרנט, ומתחרה בשירותי הגישה של אינטרנט זהב, עמה חתמה מיקרוסופט על הסכם לפיתוח מנוע חיפוש בעברית.

מה זה ווב-טי.וי? זוהי טכנולוגיה המותקנת במעין ממיר (SET TOP BOX), שמאפשרת לשלוח דואר אלקטרוני באמצעות הטלוויזיה, לגלוש באינטרנט, להשתתף בצורה פעילה בשעשועוני טלוויזיה, להשתתף בחידונים ובסקרים, לשוחח עם צופים אחרים, לתכנת את הוידאו להקלטה בצורה קלה, לקבל על מסך הטלוויזיה רשימת תוכניות ועוד. הכל באמצעות שלט ומקלדת אלחוטית. קל ופשוט.

הטכנולוגיה מאפשרת שימוש בכל טלוויזיה שהיא, ודורשת בנוסף חיבור לקו הטלפון. עם זאת, חיבור זה אינו מונע שיחות טלפון נכנסות, מאחר שהטכנולוגיה מאפשרת לקבל שיחות נכנסות באמצעות שירות "שיחה ממתינה" בזמן שהמשתמש מחובר לאינטרנט.

על פי הערכות בית ההשקעות רוברטסון סטיבנס וחברת המחקר IDC, השוק לטלוויזיות מותאמות אינטרנט (באמצעות ממירי וובטי.וי) צפוי לצמוח בקצב שנתי ממוצע של %38 במשך 6-5 השנים הבאות, לעומת צמיחה חזויה של %4 בשוק הטלוויזיות הצבעוניות. בתחילת דרכו, מוצב הווב-טי.וי כמעין מחשב שאיפשר לצרכנים לקבל אינטרנט באמצעות הטלוויזיה, אולם הוא לא נחל הצלחה. ווב-טי.וי המציאה את עצמה מחדש עם מיצוב אסטרטגי חדש, שקידם את המוצר כטלוויזיה "מורחבת", כאשר אחד מערוציה הוא פורטל אינטרנט. בישראל, ל-%94 מהאוכלוסיה יש מקלט טלוויזיה, (1.65 מקלט טלוויזיה לבית), לעומת כ-%40 מהאוכלוסיה שבידיה מחשב אישי. לכאורה, מדובר כאן בפוטנציאל שיוכל להכפיל את זה של נטוויז'ן ואינטרנט זהב.

נשמע טוב? לא עד-כדי כך טוב. הבעיה העיקרית של ווב-טי.וי כיום היא אספקת תכנים ראויים, שינצלו את השילוב ה"עתידני" שהטכנולוגיה מציעה בין האינטרנט לטלוויזיה. בישראל, בטווח הנראה לעין (בגלל הצורך בתכנית מקומיים ובעברית), בעיה זו עלולה להפוך אקוטית.

מספר בעיות נוספות נוגעות פחות לטכנולוגיה ויותר לתרבות הצריכה שלנו. צורת השימוש בטלוויזיה (פסיבית), שונה משימוש במחשב (אקטיבי). התכנים בהם משתמשים במחשב דורשים תשומת לב (למשל, נתונים והערכות פיננסיות) בניגוד לסדרות ותכניות טלוויזיה. מחשב הוא כלי אישי (כשמו, מחשב אישי) ואילו הטלוויזיה היא דבר שצופים בו מספר אנשים בדרך כלל. מחשב ממוקם בחדר עבודה או חדר ילדים, והטלוויזיה בדרך כלל ניצבת בסלון.

חברת ווב-טי.וי נוסדה ב-95' במטרה לייצר טכנולוגיה שתביא את האינטרנט לסלון הבית ותרחיב את אפשרויות השימוש בטלוויזיה. ב-97' נבלעה החברה על ידי ענק התוכנה מיקרוסופט, בסכום אדיר (לפחות אז) של 425 מיליון דולר במזומן. ווב-טי.וי שולבה בחטיבת האינטרנט של מיקרוסופט.

ההערכות אמרו אז כי עם רזרבות המזומנים הענקיות של מיקרוסופט (אז מעל כ-6 מיליארד, היום מעל 15), ועם היכולת השיווקית האדירה של ענק התוכנה מסיאטל, ווב-טי.וי תהפוך להצלחה פנומנלית. זה עוד לא קרה, ולחברה יש, על פי הנתונים שהיא מפרסמת באתר האינטרנט שלה (WWW.WEBTV.COM), אלפי מנויים בלבד.

משפט ההגבלים העסקיים נגד מיקרוסופט, בעיות טכנולוגיות, מחשבים אישיים זולים (ולאחרונה גם אינטרנט חינם במספר מקומות) ועלויות גבוהות של דמי מנוי חודשי, כולם שיחקו לרעת ווב-טי.וי. "אם אני כבר מקבל את האינטרנט דרך המחשב (שמכיל יותר אפשרויות), אם המחירים של ווב-טי.וי יקרים ואין שם תכנים יוצאי דופן, מדוע להתחבר לאינטרנט דרכם?" שאלו עצמם הגולשים הפוטנציאליים. התשובה היתה ברורה: אין צורך.

ייתכן שפרישתו של נשיא ומייסד החברה, סטיב פרלמן, לפני מספר חודשים מניהולה, מעיד על סיכוייה. קשה להניח שאם וובטי.וי היתה הופכת לבוננזה אליה רצתה מיקרוסופט שתהפוך, פרלמן היה עוזב.

ג'וש ברנוף, אנליסט טלוויזיה בכיר בחברת המחקר פורסטר ריסרץ', הסביר לאחר פרישת פרלמן כי "ווב-טי.וי נלחמת מלחמה קשה מול אמריקה און ליין ו-AT-HOME (ספקית האינטרנט באמצעות הכבלים המובילה בארה"ב). שתיהן משיקות שירות דומה, וצפויות לגרום למיקרוסופט לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלה".

בינתיים, במיקרוסופט לא ממהרים להיכנע. בחברה השיקו לאחרונה גרסה מתקדמת יותר, עם זיכרון של עד 18 ג'יגהבייט - מה שמאפשר איחסון של עד 90 דקות של תוכניות טלוויזיה בדיסק הקשיח - ומתכוונים אף להכניס למוצר שלהם אפשרויות גלישה במהירויות גבוהות באמצעות טכנולוגיות ADSL לוויין ומודמי כבלים.

מיקרוסופט ביצעה בשנה האחרונה מספר השקעות בחברות כבלים - UPC באירופה, NTL בבריטניה, ורוג'רס בקנדה - בסדרי גודל של 500-400 מיליון דולר. הכל במטרה לפתח שירותים רחבי-פס, וכמובן לתקוע יתד אצל מי שצפויות להיות החברות שיעבירו את עיקר התקשורת לבית בעתיד. מיקרוסופט מאמינה, אם כך, שהכבלים צפויים לשלוט בתקשורת אל בית הצרכן, והווב-טי.וי עשוי להשתלב בחזון הזה.« מאת אליאב אללוף « דנקנר מתקדם לאינטרנט « הסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין דנקנר למיקרוסופט לשיווק טכנולוגיית ה-WEB-TV בישראל נושא הבטחות גדולות. בפועל, לא ברור מה היתרון היחסי שבטכנולוגיה הזו, ללא תכנים